Ga naar hoofdinhoud

‘Meer winkelomzet dankzij tv-woonprogramma’s’


“De invloed van tv-woonprogramma’s op mensen die hun interieur graag willen opfrissen, is de laatste jaren enorm. Sindsdien zit ook de vraag naar kleur- en verfadvies flink in de lift en daar profiteert onze winkel van.” Dat zegt Koen Braken van Michiels Verf en Wonen in Reusel.

Michiels (links) en Braken achter de verfbalie

Schilders- en glaszettersbedrijf Michiels is gevestigd in het Brabantse dorp Reusel, vlakbij de Belgische grens. Het voormalige gemeentehuis vormt hun thuisbasis, met een sfeervol ingerichte verfspeciaalzaak als uithangbord van de zaak.

Piet Michiels staat na een gedegen opleiding tot meesterschilder sinds 1978 aan het roer van het allround schildersbedrijf dat zijn vader in 1956 oprichtte. Hij heeft tien werknemers in vaste dienst en huurt in de drukke zomerperiode vaak nog extra mensen in. “We voeren ook regelmatig projecten in België uit, vooral bij particuliere opdrachtgevers.”

Het voormalige gemeentehuis vormt de thuisbasis van schilders- en glaszettersbedrijf Michiels in Reusel, met een sfeervol ingerichte verfspeciaalzaak als uithangbord van de zaak.

Koen Braken is al 32 jaar het aanspreekpunt in de Michiels Verf & Wonen geheten winkel. “Na de schildersopleiding aan SintLucas in Boxtel ben ik hier in 1989 aan de slag gegaan”, vertelt hij.

“Ik doe de winkel hoofdzakelijk in mijn eentje. Piet springt zo nu en dan bij. Ik haal nog steeds veel voldoening uit het overdragen van mijn kennis op onze klanten zodat ze een goed kleur- en verfadvies krijgen en tevreden zijn over het eindresultaat. We trekken de laatste jaren steeds meer jongere generaties als klant. Vaak hebben zij eerder hun neus gestoten bij de bouwmarkten, waar ze geen goed advies kregen en verkeerde producten kochten. Via van-mond-tot-mond-reclame komen ze dan bij ons terecht.”

Totaalinterieur
Ooit had Reusel drie verfwinkels. Daarvan is Michiels Verf & Wonen als enige overgebleven. “Toen mijn vader het schildersbedrijf 65 jaar geleden begon, opende hij er meteen een winkel bij”, vertelt Piet Michiels.

Zijn verfspeciaalzaak is sinds enkele jaren aangesloten bij de franchiseformule ‘Voor Verf & Wonen’. Sindsdien worden in de winkel ook stoffen, raamdecoratie en vloerbedekking verkocht. “Een goede zet”, vindt Braken. “Het gros van onze klanten komt voor het totale interieurplaatje. Dan maken we voor hen eerst een kleuradvies, verkopen we de bijbehorende verf en behang en vervolgens komen daar bijvoorbeeld nog shutters, plisségordijnen en vloerbedekking bij. Mensen vinden het vaak fijn daarvoor één loket te hebben.”

Michiels knikt. “De winkel is ook de showroom van ons schildersbedrijf. Er komen veel klussen uit voort”, vult Michiels aan. In de speciaalzaak komen ook Belgische klanten. “Doorgaans willen zij meer grandeur, bijvoorbeeld extreem mat of extra glans, in huis dan de gemiddelde Nederlander die meer van een soberder interieur houdt”, vertelt Braken.

Aanbod
Sikkens, Sigma, Colors (eigen verfmerk van Voor Verf & Wonen) zijn de drie hoofdmerken die Michiels verkoopt. Daarnaast heeft het er de kalkverf Mia Colore, Pure en Trae-Lyx er nog bij.

“Vroeger hadden we een groot behangaanbod, maar dat hebben we flink afgebouwd naar slechts vier merken. Enerzijds omdat er minder vraag is, anderzijds omdat veel behangmerken hun aanbod online met flinke kortingen aanbieden. Dat vind ik niet fair tegenover fysieke winkels zoals de onze en daarom hebben we afscheid genomen van deze merken”, vertelt hij.

“We hebben ook een tijdje online verkoop van verf en behang gedaan, maar daar zijn we mee gestopt”, zegt Braken. “Aan het eind van de rit kostte dat ons vaak meer geld dan het opleverde. Wij focussen ons op fysieke verkoop, waarmee we een prima omzet draaien.”

Braken zegt: “Er zullen online uiteindelijk enkele grote verkopers overblijven die de markt verdelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een concern als De Verfzaak, die in Zuid-Nederland weliswaar een aantal fysieke winkels heeft, maar vooral online verkoopt. De kleine verfspeciaalzaken die van generatie op generatie zijn overgegaan, zullen op den duur verdwijnen.”

“Vloerbedekking, stoffen en raamdecoratie verkopen goed in de winkel”, aldus Braken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan