De verkiezing vond plaats in het kader van het Paint the Future-programma dat AkzoNobel in 2019 voor het eerst wereldwijd ontwikkelde en daarna ook apart in Brazilië, India en China organiseerde. Het is een competitie waar start-ups met innovaties voor de verfindustrie kunnen intekenen. Dat deden bij deze wereldwijde editie 245 bedrijven. Tien daarvan werden uitgenodigd om naar Nederland te komen. Gedurende twee dagen kregen de kandidaten de mogelijkheid om hun innovatie uitgebreid te pitchen bij een jury van 12 personen onder voorzitterschap van Klaas Kruithof, de technologiedirecteur van de verfmultinational. In de jury zaten zes medewerkers van AkzoNobel, uit heel verschillende disciplines, en drie mensen ‘van buiten’ met veel verstand van innovaties.
De winnaars:
- SolCold uit Israël: het bedrijf heeft een flilmlaag ontwikkeld (nu nog een soort folie) die onder invloed van warmte en zichtbaar licht, dus bij warme zomers omstandigheden, tot wel 12 graden koeler wordt dan omringende oppervlakken.
- SprayVision uit Tsjechië: het bedrijf richt zich vooral op verf in de industrie: het verbruik en het spuitpatroon van verfspuitmachines wordt gemeten en gecombineerd met tal van andere data om zo aan de hand van software aanzienlijk op verfverbruik te besparen.
- Aerones uit Letland: Met robots die met drie staalkabels gestuurd worden inspecteert, repareert, voorbehandelt en spuit dit bedrijf energiewindmolens en met name de rotorbladen. Het bedrijf is al operationeel maar ziet grote marktkansen en wil de techniek ook geschikt maken voor de windmolens off-shore.
De drie winnende bedrijven kregen een acceleratie-programma aangeboden van zes weken: een periode waarin hun idee en hun bedrijf van alle kanten belicht wordt op ontwikkelingskansen, niet alleen technisch, maar ook wat betreft marketing, financiering, sales en jurdische zaken. Inmiddels zijn met alle drie winaars ook intentieverklaringen getekend waarbij ze met AkzoNobel afspreken samenwerking te onderzoeken.