Ga naar hoofdinhoud

Elektrisch karren in de binnenstad


Je als schilders- of vastgoedonderhoudsbedrijf rot zoeken naar een parkeerplaats voor je bus, om eenmaal gevonden een fiks tarief te betalen. Zonde van het geld én de tijd, maar inherent aan werken in de binnenstad. Of niet? Mego Mobility komt met een deelsysteem van elektrische klusvoertuigen. Voor die laatste kilometers naar je werkplek.

De elektrische scooter, bakfiets of mini-klusauto huur je via een app

Hoe werkt het concept van Mego Mobility? Heel simpel. Tot dertig minuten voordat je het voertuig nodig hebt, kun je via een app een scooter, bakfiets of compacte city-car (de Birò) huren. Die zijn stuk voor stuk honderd procent emissievrij en zodanig ingericht dat je een bepaalde hoeveelheid gereedschap kunt meenemen.

Je laat je vertrouwde bus gratis achter bij zogeheten klushubs, die Mego Mobility in samenwerking met technische groothandels en logistieke hubs realiseert. Hier huur je het klusvoertuig voor maximaal een dagdeel, betaalt via de app en stapt vanuit je bus over op het elektrische transportmiddel.

De rijtijd van overstappunt naar je plek van bestemming? Maximaal 15 minuten. De klushubs worden op strategische wijze gepositioneerd aan de rand van de binnenstad, zodat die tijd kan worden gegarandeerd.

Voertuigen
Qua voertuigen zijn er diverse smaken: een elektrische scooter, bakfiets of aangepaste city-car. De scooter – inderdaad, die maaltijd- en flitsbezorgers ook gebruiken – rijdt maximaal 45 km/h en heeft een actieradius van maar liefst 90 kilometer. Ruim voldoende om enkele klussen in de binnenstad van Amsterdam of Rotterdam per dag af te werken.

De al bestaande voertuigen van leveranciers NIU, Birò en Urban Arrow zijn door engineers van Mego Mobility in samenspraak met zelfstandige professionals uit de bouw- en installatiebranche aangepast aan hun wensen en behoeften.

Wensenlijstje
De oprichters van de startup, Terence Carter en Marvin Liot Backer, hebben op een originele manier het wensenlijstje geïnventariseerd. De twee opgeleide industrieel ontwerpers aan de TU Delft benaderden zelfstandig timmerlieden, loodgieters en elektriciens op straat.

Als ze een busje zagen staan, stapten ze erop af. Met de vraag hoe hun ideale zero-emissie elektrisch klusvoertuig eruit zou moeten zien. Voor de scooter resulteerde dit in rekken aan weerskanten. De city-car kreeg een dakdrager en een soort wandkast, waarin je veilig je gereedschapsboxen met batterijladers kunt opbergen.

Vertrouwde bus
Het was cruciaal om op deze manier draagvlak te creëren voor een deelsysteem van elektrische klusvoertuigen, aldus de initiatiefnemers. Want bouwers zijn nogal gehecht aan hun vertrouwde bus. Het is je maatje die je naar wens kunt inrichten, indelen en gebruiken wanneer jij dat wilt. Aan de andere kant zijn daar de logistieke problemen in de grote binnensteden.

De kans op een (gratis) parkeerplek is een stuk groter bij elektrische klusvoertuigen

Het is volgens Liot Backer veel handiger dat een klusser op de eerste werkdag van het project het gereedschap via zijn bus op de plek van bestemming brengt. Om de overige projectdagen met het elektrische klusvervoer heen en weer te pendelen. “Hij hoeft dan niet veel materialen mee te nemen. Wat dat betreft is er voldoende opbergruimte voorhanden.”

Voordelen
De voordelen? “Door de hoge parkeerkosten, lange aanrijtijden met stijgende voorrijkosten zijn de kleinere verbouw- en onderhoudsklussen minder aantrekkelijk geworden”, legt Carter uit. “Met onze compacte voertuigen kun je veel makkelijker parkeren bij de werkplek. Bovendien hebben we met de gemeenten geregeld dat er geen parkeergeld hoeft te worden betaald. Door de tijdwinst kun je meerdere klussen in de binnenstad bundelen, waardoor je de winstmarge vergroot.”

De Amsterdamse vestiging van Stiho en het logistiek bedrijf HUB 10 in Rotterdam zijn al gestrikt als klushub. De komende tijd zullen er meer volgen in de grote steden. Andere gemeenten, zoals Den Bosch, en bedrijven – onder andere de Technische Unie – hebben geïnformeerd naar het elektrisch deelsysteem voor binnenstadsvervoer.

Fossiele bestelbus in
binnenstad in de ban

De gemeenten Amsterdam en Rotterdam zijn de verkeersopstoppingen en milieuvervuiling in de binnenstad beu. Zo rijden bijvoorbeeld dagelijks binnen de ring van onze hoofdstad gemiddeld 25.000 bestelauto’s en 6.000 vrachtauto’s. Dertig procent daarvan is bouwgerelateerd. Daarom komen de twee gemeenten met allerlei maatregelen.
Bepaalde zones worden autoluw gemaakt en vanaf 2025 kom je die gebieden alleen maar in met een zero-emissie elektrisch voertuig. Ook het aantal parkeerplaatsen wordt drastisch verminderd om het auto- en bestelbusgebruik te ontmoedigen. Met één elektrisch klusvoertuig van Mego Mobility – scooter, bakfiets of city-car – bespaar je, volgens het bedrijf, 783.000 CO2-uitstoot per jaar.
In de schilders- en vastgoedonderhoudsbranche worden elektrische transportmiddelen steeds populairder. Zo lanceerde Vastgoedzorg Van der Weide uit Voorschoten in het afgelopen najaar nog een speciaal voor de schilder ontworpen en ingerichte e-cargofiets (zie onderste foto), waarmee het voortaan op milieuvriendelijke wijze naar en van klanten in stadscentra in de Randstad rijdt. Ook andere bedrijven kunnen deze fiets bestellen.

De bestaande city-car met schappen en een dakdrager
In de schilders- en vastgoedonderhoudsbranche worden elektrische transportmiddelen steeds populairder. Zo lanceerde Vastgoedzorg Van der Weide uit Voorschoten in het afgelopen najaar nog een speciaal voor de schilder ontworpen en ingerichte e-cargofiets (foto), waarmee het voortaan op milieuvriendelijke wijze naar en van klanten in stadscentra in de Randstad rijdt. Ook andere bedrijven kunnen deze fiets bestellen.

Auteur: Marcel van Rijnbach/Broer Feenstra

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan