Ga naar hoofdinhoud

Schuiframen als marktkans


In je eentje lopen slepen als een kleine aannemer, met zware spullen en altijd personeelstekort, daar had timmerman Arjan Polet genoeg van. Dan helpt hij liever glaszetter Teun Schreuders met het opknappen van ramen en het zetten van glas. In schuiframen zien de heren een grote marktkans.

Arjan Polet wijst aan waar het nieuwe koord aan een veer in het kozijn wordt vastgemaakt zodat oude schuiframen blijven functioneren

‘Altijd onderweg, altijd sjouwen voor je klanten, ik was er een beetje klaar mee,’ glimlacht Arjan Polet van Polet Bouw en Onderhoud in Alblasserdam. ‘Ik deed best grote verbouwingen, complete aanbouwen, renovaties. Stresswerk. Terwijl ik timmerman van beroep ben, ik heb een compleet machinepark staan: zaagmachines, schaafbanken, noem het maar.’

Die werkplaats komt goed van pas bij het werk dat hij nu vooral aanneemt, meestal dus in samenwerking met Teun Schreuders van De Glasmeester, ook uit Alblasserdam. ‘Hij kan van alles, glas in lood ook. Maar het meeste is glasvervanging: isolatieglas voor floatglas. Vaak in monumenten, in dat werk zitten we. Als je het glas eruit haalt, kom je van alles tegen. Onze werkwijze: het complete raam eruit, de opening tijdelijk dichtzetten en het dan netjes opknappen in de werkplaats. Geen reistijden, geconditioneerde omstandigheden. Je kan zo’n raam dan met aandacht behandelen: houtrot, open verbindingen.’

De heren plaatsen bij monumenten bijna uitsluitend Monuglas. Een dun, getrokken isolatieglas van Stolker. Polet: ‘Dat heeft een U-waarde van 1,9 of 1,5. Ja, er zijn glassoorten met gas of vacuüm die wel een U van 0,4 halen. Wij vinden dat niet nodig. Je kunt een monument wel zulke isolerende ruiten geven, maar als de omringende muren niet net zo geïsoleerd zijn heb je er nog niets aan. Dat is het boerenverstand waar wij mee werken.’

Datzelfde verstand doet de heren naar schuiframen kijken. Van die ouderwetse die met een katrol omhoog worden getakeld met een touw in het kozijn. ‘Anderen beginnen er niet aan. Of zeggen dat het raam dan niet meer gangbaar zal zijn. Het glas wordt dubbel zo zwaar en dat trekt het schuifsysteem niet meer. Wij pakken het met zorgvuldigheid aan: raam weer naar de werkplaats, isolatieglas er in, katrolsysteem openmaken, koord en katrol vervangen, het geheel kierdicht maken en er een veer in zetten. Dat kan tot 65 kilo. Als het raam zwaarder is, moet je een nieuw hijssysteem buiten het kozijn maken. Maar meestal lukt het zo.’

Polet en Schreuders krijgen zoveel aanvragen dat ze er een website voor zijn begonnen: “schuiframenrenovatie.nl”. Polet: ‘We werken gewoon vanuit onze eigen bedrijven, dit is meer een soort merk. Maar er is veel interesse voor. We hebben op het moment zestien ramen van een woning in Amsterdam onder handen. Voor één raam rijd ik niet naar Sneek ofzo, maar leuke klussen nemen we graag aan. Ik hoef niet meer terug naar de verbouwingen.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan