‘Ik dacht: de drones vliegen je om de oren. Maar niets is minder waar.’ Sep Schetters doelt op Europese regels die de Nederlandse sinds dit jaar hebben vervangen. Voor particulier en zakelijk gebruik van drones gelden daardoor dezelfde richtlijnen. Dit betekent onder meer dat het is toegestaan met een drone lichter dan 250 gram over mensen te vliegen. ‘Terwijl je daar voorheen een dikke prent voor kreeg.’
Het voelt voor Schetters als een missie het gemak van dronegebruik meer onder de aandacht te brengen. Voor de vastgoedonderhoudssector doet hij dit – in opdracht van Savantis – met een serie cursussen in Valkenburg Zuid-Holland. Zelf kwam hij via zijn werkgever, de Nederlandse Spoorwegen, in aanraking met de slimme helikoptertjes. De bouwkundig adviseur werd zelfs vrijgespeeld ermee te pionieren. ‘Eerst bij oude industriële objecten die de NS in beheer heeft, zonder reizigersstromen. Daarna, na het behalen van de benodigde opleidingen en vergunningen, bij stations en kantoorgebouwen.’
Schetters ziet absoluut grote voordelen, maar is ook reëel: ‘Een drone is geen magische machine die inspectierapporten uitdraait. Hij kan de inspecteur ondersteunen, een bereikbaarheidsprobleem oplossen.’ Denk bijvoorbeeld aan dat kozijn hoog in de gevel. Of een enorme serie beelden om een 3D-model van een pand te maken. ‘Je hebt drones die dertig keer kunnen inzoomen. Zulke detailfoto’s kun je dan mooi projecteren op je 3D-model, waardoor je heel locatie-specifiek kunt kijken.’
Voorverkenning
Er is een grote maar, stipt Schetters aan: een drone kan niet met een priem in een kozijn peuren, of een hechtingsproef doen. ‘Het is puur visuele inspectie. Ik zie voor me dat je met een drone een voorverkenning doet bij een groot gebouw. Plekken die er slecht uitzien, zoals scheuren in het stucwerk, kun je dan nader onder de loep nemen. Je hoeft dan niet voor de complete inspectie een hoogwerker in te huren, waardoor je goedkoper uit bent.’
Wie weet wat de toekomst brengt. ‘Misschien komen er wel drones die een laagdiktemeting kunnen doen, of een armpje hebben met een sensor die tegen het kozijn aan gaat.’ Zijn doel bij de Savantis-cursussen, die uit een theorie- en praktijkgedeelte bestaan: ‘Zoveel mogelijk professionals in de onderhoudssector aan het vliegen krijgen. Ga het ervaren, weet wat je kan. Ik draag daarbij graag mijn kennis en ervaring over, zodat cursisten leren goed en veilig drones in te zetten.’ Opgeven via savantis.nl/drone.