Johan met een aanhangwagen en een ladder hoeft niet aan te kloppen bij Vak Schilder Plan. Zo formuleert de eigenaar van dit nieuwe platform het tenminste: Ben Wijnen van schildersbedrijf De Generaal uit Geleen. De boodschap van de 45-jarige Limburger is duidelijk, hij is alleen geïnteresseerd in bewezen vakmanschap. ‘Je moet een website hebben, ik moet je reviews kunnen zien. Ik heb al zes schilders afgewezen. Het moet exclusief blijven.’
Vak Schilder Plan heeft snode plannen. In zijn stoutste dromen maakt Wijnen de schildertak van Werkspot overbodig. Echt waar, even de met afstand grootste intermediair tussen vakkracht en klant wegblazen? ‘Ik wil helemaal niemand kapot concurreren’, verduidelijkt Wijnen. ‘Ook bij Werkspot werken mensen met hypotheken en gezinnen. Maar ik wil wel dat ze daar het besef hebben: hee, we hebben er een concurrent bij. En als Werkspot morgen zegt: bij ons is het gratis voor de vakschilder, stop ik ermee. Dan is mijn doel bereikt.’
Want in tegenstelling tot het genoemde platform, betalen aangesloten schilders bij Vak Schilder Plan helemaal niets. Dus ook niet voor een ‘lead’: enkele tientjes om contact te leggen met een klant, die ook nog een handvol andere schilders op de korrel heeft. Met een aanzienlijke kans de klus niet te krijgen, maar toch met een lichtere beurs achter te blijven. Volgens Wijnen is de gemiddelde zzp’er maandelijks 500 euro aan leadkosten kwijt op Werkspot. ‘Ik zit zelf al anderhalf jaar op Werkspot, puur om te kijken hoe het werkt.’
‘Ik begin te kraken hoor’
Want werk heeft hij genoeg met De Generaal. Waarom dan toch Vak Schilder Plan? Daar blijkt zowel een idealistisch als persoonlijk motief achter te schuilen. Om met dat laatste te beginnen: ‘Jij vindt mij nog jong? Nou, ik begin te kraken hoor. Vorig jaar heb ik een hartstilstand gehad. Ik kan het niet goed uitleggen, maar voor mijn gevoel heb ik geen tien jaar meer. Mijn lichaam is moe, al een tijdje. Ik wil iets achterlaten, niet in één dag vergeten zijn. Wat heeft het leven anders voor zin? Wat is de betekenis van een eendagsvlieg? Ik heb twee keer de dood in de ogen gekeken en ben me daardoor heel bewust van het levenseinde.’
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2022/06/Ben-1-683x1024.jpg)
FOTO: MARCEL VAN HOORN
Wat ook meespeelt: zijn veertienjarige zoon die kampt met leerproblemen. ‘Ik maak me druk om hem, of hij het wel redt in het leven. Ik wil iets creëren waar hij in kan werken, een veilige omgeving. Ik heb hem al een paar keer meegenomen op klus, maar schilderen vindt hij verschrikkelijk. Misschien is Vak Schilder Plan wél iets voor hem.’ Daarnaast wil Wijnen met zijn platform een statement maken. Namelijk: ‘Niet alles hoeft geld te kosten over de rug van de vakman. Mensen die met de handen werken betalen daarvoor al een prijs met hun lichaam en gezondheid. Bovendien wordt de rekening in deze maatschappij altijd al gepresenteerd bij de lagere inkomens. Dat gaat tegen mijn principes in.’
‘Ik wil iets nalaten’
Mooie woorden, maar hoe dan wel? Als volgt: iemand uit bijvoorbeeld Amsterdam die behoefte heeft aan schilderwerk, vult een formulier in op vakschilderplan.nl. Wijnen en zijn vrouw Linda Curfs benaderen vervolgens een bij hun platform aangesloten schilder in die regio. Momenteel beschikken ze over twee schilders per provincie, dit moeten er meer worden. Schilder – mits geïnteresseerd – doet werkopname en geeft zijn prijs door in het beveiligde portaal van Vak Schilder Plan. Op basis daarvan maakt Curfs een offerte. Is de klant akkoord, dan kan de schilder aan het werk. Ook kan hij de vakman rechtstreeks contacteren via de site. Wijnen: ‘Ik had er eerst een verdienmodel aan gekoppeld, waarbij de klant tien procent van de geoffreerde prijs aan bemiddelingskosten betaalde. Maar daar ben ik op teruggekomen. Ik hoef er niets aan te verdienen, dat voelt niet goed. Ik wil iets nalaten.’
Nu zijn er in Nederland al veel langer meerdere initiatieven die klant en schilder bij elkaar brengen. Hoe onderscheidt Wijnen zich van de rest? ‘Ik weet niet precies hoe andere bemiddelaars werken, of je daar bijvoorbeeld een lidmaatschap betaalt. Bij ons in elk geval niet. Daarnaast denk ik me te onderscheiden met verzekeringswerk.’
Offertes toetsen
Hij claimt “dicht bij het vuur van verzekeringsmaatschappijen” te zitten. ‘Elke offerte die bij zo’n maatschappij binnenkomt, na bijvoorbeeld waterschade, toetsen wij. Dat doe ik op basis van mijn praktijkervaring. Nee hoor, daarvoor hoef ik niet ter plekke te kijken. 47,50 is het gemiddelde landelijke uurtarief van een schilder. Komt er een offerte binnen van 85 euro per uur, dan weet ik: dat is te veel. Wij checken of de offerte klopt bij de vierkante-meterprijs, onder meer op basis van de aangeleverde foto’s ter plekke.’
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2022/06/Linda-Curfs-912x1024.jpg)
EIGEN FOTO
Kortom: ontvangt hij een offerte van 2.000 euro, maar blijkt de betreffende klus in de ogen van Wijnen even goed voor 1.600 euro te kunnen, dan zoekt hij binnen Vak Schilder Plan een vakkracht die het voor díé prijs wil doen. Zo ja, dan ontvangt Wijnen de helft van het verschil tussen beide bedragen: 200 euro dus. Broodroof? Daarvan wil Wijnen niets weten. ‘Dit is de deal, het verdienmodel.’
Rest tot slot de vraag waarom je als schilder in vredesnaam zult meedoen aan Vak Schilder Plan. Werk zat, toch? ‘Zzp’ers zijn kwetsbaar. Nu heeft iedereen werk, maar straks komen we weer in een tijd dat niemand werk heeft. Denk maar aan 2008: ik wil niet weten hoeveel schilders toen de boot in zijn gegaan. Bovendien: je bij ons aansluiten is gratis en als jij morgen geen zin meer hebt, stoppen we ermee. Even goede vrienden.’ Zelf blijft hij, zolang hij het fysiek volhoudt, vrolijk verder schilderen. ‘Want dat is toch het leukste.’