Ga naar hoofdinhoud

Nissink levert ook ‘dat éne ruitje’


Veranderende markten deden Robert Nissink (foto) twijfelen aan zijn rol. Dus investeerde hij in verschillende productiemiddelen. Nu is zijn bedrijf, Nissink Glass in IJsselmuiden (bij Kampen) in veel gespecialiseerd. Scheepsramen. Gehard glas. Gelamineerd glas. En: monumentenglas in verschillende soorten onder de naam Monu-Vision.

‘Een duidelijke verandering was de komst van het internet’, weet Robert Nissink. ‘Glas kun je nu overal kopen. Als handelaar kun je het verschil niet meer maken.’ Een andere zaak is leveringszekerheid. ‘Hoe meer schakels er tussen zitten, hoe meer kans op problemen. Door te investeren in kennis, machines en materiaal heb ik er een aantal tussenstappen tussenuit gehaald. Het enige dat we niet maken is vacuümglas. Verder leveren we alle soorten monumentenglas.’

Daar is veel vraag naar: eigenaren van oude en ook wel niet-zo-oude-huizen willen graag hun ramen isoleren, maar niet het optische effect van hun ouderwetse geblazen of getrokken glas verliezen. En ook willen ze hun originele smalle kozijnen behouden, wat niet lukt als daar een moderne HR++-ruit in moet. Monumentenglas is daar een oplossing voor.

‘We kunnen daar RC-waardes van 1,1 mee halen, genoeg om er subsidie op te krijgen,’ zegt Nissink. ‘Met name met het dure xenongas. Maar dat is lang niet altijd de beste oplossing. Zeer goed isolerende ramen kunnen bij monumenten bijvoorbeeld voor vocht- en koudeproblemen zorgen in de omringende muren. Dan kun je beter kiezen voor iets lagere waarden. Dat scheelt toch nog altijd veel op stookkosten en comfort.’

Maatvoering is ook belangrijk. ‘Bij monumenten zijn de kozijnen vaak niet recht. Dat moet je toch echt wel goed inmeten. Wij kunnen alle mogelijke vormen snijden. Het is een meerprijs, maar doe je het niet dan ziet het er schots en scheef uit, of de ruit kan zelfs gaan lekken.’ Zeer grote ramen in monumenten kunnen beter helemaal niet als dubbelglas uitgevoerd worden. ‘Omdat de spouw van dat monumentenglas zo smal is worden de glasschijven dan bij harde wind tegen elkaar gedrukt, wat tot schades kan lijden. Dan kun je beter voor gelamineerd glas kiezen met folie.’

Voor schilders is het goed om te weten dat er veel mogelijkheden zijn, met monumentenglas. ‘Je kunt gewoon niet alles weten, het is beter om advies te vragen. Ook voor één ruitje. Dankzij het videobellen van tegenwoordig hoeven we niet overal langs te gaan.’ Juist om kleine bestellingen aan te kunnen heeft Nissink zijn eigen productielijn voor Monu Vision. ‘Dat éne ruitje leveren we ook.’

Inmiddels weten steeds meer instanties het IJsselmuidense bedrijf te vinden. ‘Voor de glazen vitrinedeuren van het Groote Museum van Artis bijvoorbeeld. Daar heeft Monu-Vision heel voorzichtig het mondgeblazen glas uitgehaald. Wij hebben het hier gewassen en gelamineerd tot letselveilig glas. Voor dat soort klussen, daar heb ik mijn bedrijf voor opgericht’, glimlacht Nissink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan