Een Unique Selling Point, datgene dat je onderscheidt van de concurrentie en waardoor je meer verkoopt of beter verkoopt. Dat is een USP. (Weet je ook meteen waar dat marktonderzoeksbureau, jaarlijks verantwoordelijk voor het toekennen van de Klanttevredenheidspluim bij de Nationale SchildersVakprijs, zijn naam vandaan heeft.) Elk schildersbedrijf belooft kwaliteitsschilderwerk, netjes werken, afspraken nakomen, uw vastgoed verduurzamen en beschermen. Weinig schildersbedrijven prijzen zichzelf aan als de beste schilder.
Ja, lachen, wel dus als de Betere Schilder. Je begrijpt dat zo’n organisatie zich niet De Beste Schilder noemt. Daar krijg je gedoe mee en dat slaat op je terug. En dat geldt ook wel voor een schildersbedrijf: noem je je de beste, dan zal je dat steeds moeten waarmaken, dat is niet handig voor je verwachtingsmanagement.
Wat je moet hebben is dat mensen om je heen aan elkaar doorfluisteren: ‘Als je écht een goede schilder wilt hebben, dan moet je dinges hebben.’ Liever nog dat mensen aan elkaar vragen: ‘Wie heeft jouw huis zo mooi geschilderd?’ en dat de bevraagde zich dan even laat bidden, een beetje afwerend doet en dan, vooruit, zijn geheim wel wil vertellen. Zelf ontdekt, moeilijk te vinden, heeft bijna nooit tijd, is bepaald niet de goedkoopste, maar dan héb je ook wat.
Ja toch? Niet dan? Het mooiste is het als anderen zeggen dat je een topper bent. Moet je die anderen soms wel een heel klein zetje geven. Je werk onder de aandacht brengen op plekken waar dat er toe doet. En de beste plek, je voelt hem wel, is de belangrijkste prijs voor het beste schilderwerk van Nederland. Inzenden dus. Juist als je heel bescheiden bent. Laat een ander maar oordelen.