Hoeveel dat is, hangt af van de CO2-uitstoot van de bestelauto. OnderhoudNL-voorzitter Henk den Boer, legt in het blad FORUM van VNO-NCW uit waarom hij als ondernemer in de schilders- en onderhoudsbedrijfstak niet blij met de afschaffing van de vrijstelling is.
Het voorstel om de ondernemersvrijstelling voor bestelauto’s af te schaffen moet leiden tot meer belastingopbrengst. Momenteel wordt deze ‘luxe belasting’ niet op bestelwagens geïnd, omdat ondernemers deze immers nodig hebben voor hun bedrijfsvoering.
De ondernemersvrijstelling van de belasting (bpm) blijft wel gelden voor emissievrije bestelauto’s. Zo wil het kabinet de verkoop van emissievrije of zeer zuinige bestelauto’s stimuleren.
Kloof in samenleving
Henk den Boer verwacht dat dit niet gaat werken: “Hoe betalen mensen met een modaal inkomen dat? Als je het nou hebt over het vergroten van de kloof in de samenleving… Het eind van het liedje is dat bestelauto’s met een benzine of dieselmotor gemiddeld zo’n elfduizend euro duurder worden en dat alle oude diesels gewoon langer blijven rondrijden. Weet je, als de overheid het eens zou proberen met een bonus in plaats van een malus: begin eens met het wenselijke gedrag te belonen. Ondernemers willen echt wel verduurzamen.”
Ook uit onderzoek blijkt dat elektrische modellen voor een meerderheid van de ondernemers nog geen reëel en rendabel alternatief zijn. Hierdoor zullen ondernemers ook ná de invoering van de aanschafbelasting komende jaren massaal kiezen voor een diesel bestelauto.
OnderhoudNL pleitte samen met de werkgeverskoepels MKB-Nederland en VNO-NCW al eerder voor behoud van de vrijstelling van bpm op bestelauto’s.
Lees hier het volledige interview in Forum met Henk den Boer
Bronnen: Forum/OnderhoudNL