In dezelfde periode vorig jaar bedroeg het resultaat nog 241 miljoen euro. ‘De grote macro-economische onzekerheid, vooral in Europa en China, zorgt voor een bijna historisch laag consumentenvertrouwen’, aldus een woordvoerder. ‘Dit leidt tot een verminderde vraag.’
Distributeurs en winkelketens die verf van het Nederlandse bedrijf verkopen, zijn vooral bezig met het opmaken van hun voorraden voordat ze nieuwe blikken van merken als Flexa of Sikkens inslaan. AkzoNobel ondervindt ook op ander gebied de gevolgen van de inflatie, zo zijn grondstoffen aanmerkelijk duurder geworden. Door de prijzen te verhogen, heeft het concern die klappen kunnen opvangen.
Ook in de laatste drie maanden van 2022 verwacht de Nederlandse verfmultinational een zwakke vraag naar verf. Het bedrijf voert daarom kostenbesparingen door. ‘Het bedrijf heeft verschillende programma’s lopen om de efficiëntie binnen de organisatie te verbeteren om zodoende de kosten te verminderen’, zegt de woordvoerder. AkzoNobel bekijkt tevens de optie om vacatures na natuurlijk verloop niet in te vullen.
De directie verwacht dat de vraag naar verf ook de komende maanden laag zal zijn. AkzoNobel zal de prijzen blijven verhogen en kosten reduceren. De winstwaarschuwing zorgde meteen voor een lager aandeel op de beurs in Amsterdam. AkzoNobel stond dinsdagochtend onderaan in de AEX met een verlies van 1,7 procent. Later krabbelde het aandeel iets op naar -1,3 procent.