Eerder kwam AkzoNobel al met een winstwaarschuwing voor 2022. Volgens AkzoNobel-directeur Thierry Vanlancker hebben de toegenomen macro-economische onzekerheden een negatieve invloed op het consumentenvertrouwen. Dit resulteerde in het afbouwen van voorraden van verschillende distributiekanalen van Decoratieve Verven in Europa en Performance Coatings.
Daarnaast werd de Chinese markt geraakt door het zogeheten zero-covid-19-beleid dat in dat land van kracht is. ‘De macro-economische turbulentie zal naar verwachting tot ver in volgend jaar aanhouden. We hebben daarom besloten onze doelstellingen voor 2023 op te schorten. Verdere richting zal gegeven worden bij de jaarcijfers voor 2022. In de tussentijd blijven we ons richten op margebeheer en kostenreductie-initiatieven’, aldus Vanlancker, die per 1 november als CEO wordt opgevolgd door de Fransman Gregoire Poux-Guillaume.
AkzoNobel verwacht dat de afnemende grondstoffenprijzen een gunstig effect hebben op de marges voor 2023. Daarom zijn margebeheer- en kostenreductieprogramma’s gestart om de huidige uitdagingen tegemoet te treden.