Ga naar hoofdinhoud

Schilders leren denken als artiest


De naam van deze rubriek zou voor de gelegenheid eigenlijk in meervoud geschreven moeten worden. Want op de eerste beurs van Valpaint-vertegenwoordiger Sander Kos liepen er vele rond: specialisten die zich wel raad weten met afwerkingsproducten van Italiaanse snit.

Verwerker Désirée Nolta en organisator Sander Kos op de beurs Decorativa Italia

Sander Kos is een man die de teamgeest huldigt. ‘Ik ben in mijn leven met voetbal een paar keer kampioen geworden. Al die keren waren we een hecht team. Lukte het niet om kampioen te worden, dan waren we ook geen team.’ Hij doelt op zijn eigen Decorativa Italia-beurs in de Krachtcentrale in Huizen. Een evenement rondom het Italiaanse merk Valpaint, waarvan hij vertegenwoordiger is in Nederland en België. ‘Samen met onze ambassadeurs kunnen we dit steeds groter maken. Dus laat het ook hun feestje zijn.’

Die ambassadeurs, dat zijn de verwerkers van de Italiaanse producten voor schilders en stukadoors. Zoals Désirée Nolta, gespecialiseerd in Venetiaans stucwerk. ‘Ik werk met gespaande technieken, maar ook met de kwast.’ Op een van de tafels gaapt een gouden olifant de bezoekers aan. Frits Kool van het Stuc Design Center uit Veenendaal is de schuldige. Hij heeft deze creatie gemaakt met het product Valmetal. ‘Als-ie gedroogd is’, vertelt Kool over zijn olifant, ‘moet je ’m eerst schuren met korrel 500. Vervolgens ga je oppolijsten tot korrel 6.000.’

Crocostuc

Hij kan ook slangen maken, zebra’s, krokodillen zelfs, met zijn geliefde Italiaanse merk. ‘Wij noemen het crocostuc. Met behulp van een sjabloon breng je stuukproducten aan. Die laat je drogen en kleur je in met een speciale lak. Als laatste wrijf je goudpasta met een sponsje over de croco heen. Dat wrijf je als het ware in de poriën. Dit passen we toe op haarden, muren, in badkamers. De mogelijkheden zijn eindeloos.’

Een boodschap die Jos Ebbing ook maar wat graag verkondigt in Huizen. De exportmanager van Valpaint (‘mijn vrouw is Italiaans en ik ben de zoon van een schilder’) spreekt acht talen vloeiend. Zelfs met Chinees, Turks en Russisch redt hij zich. ‘Maar weet je waar wij het grootst zijn? In Noord-Afrika. Alleen al in Algerije hebben we 350 verkooppunten en draaien we vijf miljoen euro omzet. Daar kennen ze geen behang, zoals wij.’ Bovendien gelden decoratieve producten in die contreien als statussymbool. ‘Je kunt ermee laten zien: met mij gaat het goed, ik kan me dit permitteren.’

Ebbing draagt een zwart T-shirt met de opdruk “Think like an artist”. Met reden, blijkt al snel. ‘Nederlandse schilders zijn een beetje bang om artiesten te worden’, beweert hij. ‘Wij gaan ze leren denken als artiest. Daarvoor komen ze in januari naar Italië. Er is veel enthousiasme.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan