Het schijnt dat succesvolle mensen bovengemiddeld vaak last hebben van dyslexie. Er zijn ook allerlei theorieën over waarom dat zo is. Een deel van de theorieën zoomt in op het feit dat mensen met dyslexie wellicht meer bewijsdrang hebben, omdat ze als kind zich vaak achtergesteld voelden en waarschijnlijk ook wel waren.
Ik voel meer voor een andere theorie. Die luidt dat mensen met dyslexie zich op een andere manier dingen eigen moeten maken, waardoor zij ook anders kijken. Denk maar eens aan de bekende Think Different-reclame van Apple. Deze reclame was bedoeld om Apple te koppelen aan een rebels imago door beelden te gebruiken van onder meer Albert Einstein, Martin Luther King en John Lennon. Van de eerste en de laatste is in ieder geval bekend dat zij leden aan dyslexie. Voor wie het prachtige filmpje nog eens wil kijken: googel ‘Think Different’ en je vindt het direct.
Anders kijken, we zijn bereid er diep voor in de buidel te tasten. Zoals voor de komiek om wie we zo moeten lachen. Voor de bedrijvendokter die de problemen bij een bedrijf komt oplossen. Voor de Tesla die anders is dan alle andere auto’s. En voor Apple zelf.
Het schijnt dat veel schilders ook last hebben van dyslexie. Dus een hoop ‘Think Different’ denk je dan. Maar als je bijvoorbeeld de meeste bedrijfsnamen ziet, valt dat tegen. Nu begon ik zelf ook ooit met de bedrijfsnaam Alger Schilderwerken. Die alleen origineel en anders was door mijn afwijkende voornaam. Misschien had ik toen iemand met dyslexie moeten vragen om een goede bedrijfsnaam. Alleen was dan een ander woord misschien verkeerd gespeld. En ineens zag ik het: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’.