We zoemen we in op de rol van apps en dan wel specifiek apps die ook particulieren en opdrachtgevers kunnen gebruiken. Sterker nog, met deze categorie apps hebben klanten een deel van jouw kennis als schilder tot hun eigen beschikking. Ik heb het over de kleurenapps, de apps waarmee je kunt bekijken of een verfkleur op de muur of plafond passend is. Vroeger moest je dit via de groothandel regelen. Bij de groothandel kon je foto’s digitaal inleveren. Een paar dagen later kreeg je de impressies terug.
Later kwam de mogelijkheid om zelf met dergelijke programma’s te gaan werken. Nog steeds was er enige handigheid nodig, maar met iedere update werd het makkelijker en sneller om muren te kleuren. Met de mogelijkheid om objecten apart te selecteren, waardoor die niet meegekleurd werden, werden de resultaten steeds realistischer. Het effect dat lastig bleef, was het verschil tussen kleuren op een beeldscherm en kleuren in het echt. Ook dat probleem is zo goed als opgelost.
Wie de Google Play Store of de App Store opent en op zoek gaat naar kleurenapps, zal er een heleboel tegenkomen. De grote verffabrikanten zoals PPG, Akzo, Sherwin-Williams en Nippon hebben allemaal een eigen app. Die apps worden natuurlijk door hun dochterbedrijven ook gebruikt. Maar ook andere bedrijven hebben tegenwoordig redelijk werkende apps. In het kader zie je een overzicht van bekende kleurenapps.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2022/11/Shutterstock_1994273231-1-1024x576.jpg)
Gebruikerservaring
Waar het met de apps vaak nog misgaat, is de UX, ofwel de User eXperience. In goed Nederlands ‘de gebruikerservaring’. Met andere woorden: hoe makkelijk in gebruik is de app?
Bovengenoemde apps heb ik getest en ik kan uit eigen ervaring zeggen: het gaat regelmatig mis. Dan stopt de app ineens. Of moet je eerst langs verschillende reclameverhalen scrollen voordat je de app kunt gebruiken waar deze voor bedoeld is.
Toch heb ik een aantal interessante opties zien langskomen. Zo biedt Home Depot, een bekende Amerikaanse doe-het-zelf keten, de mogelijkheid om een muursticker te bestellen met de kleur die je mooi lijkt. Zo kun je heel eenvoudig testen of die kleur staat of niet. Veel apps bieden ook de mogelijkheid om een kleur te scannen, waarna de app de bijpassende verfkleur zoekt. Zo zou je bijvoorbeeld makkelijk kleuren kunnen scannen uit tijdschriften of kleuren die je onderweg tegenkomt. Ik ben echter nog geen app tegengekomen die dit nu al goed doet.
De best werkende apps op dit moment zijn vooral Amerikaanse apps en die van Akzo. De reden is logisch: Akzo heeft voldoende middelen om in een app te investeren. En een keten als Home Depot leeft van de verkoop van kleuren en inrichting. En ook Amazon, dat ooit begon met de verkoop van boeken, heeft een app. Deze werken overwegend met kleurcodes die wij in Nederland niet gebruiken. Toch zal deze ontwikkeling juist de schilder gaat raken. Iedereen kan namelijk deze apps downloaden.
En hoe beter ze werken, hoe waardevoller het advies van de app op een opdrachtgever gaat overkomen. Zo kan het dus gaan gebeuren dat een goed ingelezen opdrachtgever met een kleurenschema aan komt zetten van Behr of Home Depot, merken die we in Europa nauwelijks tegenkomen. Met die ontwikkeling zal je moeten omgaan.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2022/11/Artikel_Apps_Plaatje_3.png)
Robots en AI
Wie de afgelopen Masters of Maintenance heeft bezocht, kon daar twee ontwikkelingen zien die ongetwijfeld grote invloed gaan hebben op de hele wereld, maar ook op onze branche. Ik heb het over robotisering en over Artificial Intelligence (AI). Waar het een paar jaar geleden nog als ondenkbaar werd gezien dat een robot schilderswerkzaamheden zou gaan overnemen, is duidelijk dat in ieder geval een deel van het inspectie- en inmeetwerk uitbesteed gaat worden aan drones (robots).
Vijftien jaar geleden zag ik al een toepassing van Leica waarmee destijds een binnenruimte opgemeten kon worden. Dit was echter zeer tijdrovend. Bovendien moest de ruimte gedurende die tijd ook leeg zijn en blijven. De toepassing was dus zeer beperkt. Nu kan een vergelijkbare ruimte al in drie minuten ingemeten worden.
En dan Artificial Intelligence (AI), in goed Nederlands: Kunstmatige Intelligentie. Dit is software die zo slim is geprogrammeerd dat deze zelf kan ‘nadenken’. Maar dus ook nieuwe zaken ontwikkelen. Er zijn allerlei tools die taken al overnemen. De meeste zijn nu nog voornamelijk Engelstalig, maar ook dat zal veranderen.
Zo kun je zelf logo’s ontwerpen via looka.com. En wil je zelf kunst maken? Check dan eens een project als Dall-E-2 (spreek uit Dali, naar de schilder). Hier kun je met woorden omschrijven wat voor kunst je wil. Met kunstmatige intelligentie krijg je vervolgens vier plaatjes die je weer verder kunt mixen. Zo zijn er ook toepassingen voor marketing en voor het schrijven van teksten. En op het gebied van kleuradvies zal het ook niet lang meer duren voor er apps komen die heel goede adviezen geven op basis van kunstmatige intelligentie.
De bekendste kleurenapps:
• Home Harmony
• Primer
• Glidden Room Visualizer
• Olympic Wood Stain Visualizer
• The Home Depot Project Color
• Benjamin Moore Personal Color Viewer
• Paint Tester
• Sherwin-Williams ColorSnap
• PPG Color Visualizer
• ColorSmart by Behr
• Paint My Place
• Lowe’s Paint Visualizer
• Flexa Visualizer
• Sikkens Expert