Een avontuur. Zo noemt Michel Verhulsdonk zijn periode bij Wienese. In 2010 treedt hij als directeur aan bij het bedrijf in Barneveld, dat in 1903 door Jean Wienese wordt opgericht als producent van houten klimmaterialen. ‘We hebben een rijke historie, maar ik vroeg me destijds af: hoe nu verder? Wie is onze doelgroep? Toen al zei ik: er wordt altijd onderhoud gepleegd, de schilder wil altijd lekker door.’ Kortom: een stabiele branche, die Wienese bedient in Nederland en België. Met persoonlijke aandacht als belangrijke pijler. ‘Wij zorgen altijd voor een contactmoment voor of na aanschaf van een rolsteiger. Dan kunnen we aanvullend tekst en uitleg geven.’
Daarvan profiteert ook Wienese zelf. ‘Ik weet nog dat we eens een rolsteiger afleverden bij een schilder. Hij vroeg: “Waarom maken jullie geen trap waar ik mijn blik verf op kan zetten?” Zelf kwam hij aanzetten met een houten opzetstukje.’ Dat resulteert, na doorontwikkeling, in het Flex-plateau dat schilders in een handomdraai bovenop een bordestrap kunnen plaatsen. Een hulpmiddel dat vijf jaar bestaat en waarvan Wienese een paar duizend stuks verkocht. ‘De schilder komt met een idee en wij vertalen dat naar een product.’
Dat mechanisme werkt ook de andere kant op. ‘Wij merkten dat we bepaalde schilders niet bereikten met onze producten.’ Hij doelt op degenen die voor binnenwerk een huishoudtrap aanschaffen. Want: licht hanteerbaar. Veelal gaat het hier om zzp’ers, klusbedrijven die óók schilderen en starters met een klein budget. ‘Ik snap die schilders wel’, stelt Verhulsdonk. ‘Even naar de bouwmarkt en een goede huishoudtrap kopen. Maar dat is per definitie een foute beslissing, omdat zo’n trap niet voldoet aan wet- en regelgeving voor professioneel gebruik. Met alle gevolgen van dien.’
Daarom heeft de specialist uit Barneveld dit najaar de Ultra-lijn geïntroduceerd. Met de welluidende slogan: “Geef de huishoudtrap een trap”. ‘Wij zochten een product dat het beste van beide werelden combineert. Dus licht in gewicht maar qua veiligheid ook goedgekeurd voor de groep die nu nog voor een huishoudtrap kiest.’
Ultra is verkrijgbaar in drie, vier, vijf of zes treden – van negen centimeter diep voor meer sta-comfort – en beschikt over zacht-rubberen voetdoppen. ‘Daardoor heeft de trap meer slipweerstand, schuift-ie niet weg.’ Bovendien is het aluminium geanodiseerd en het bordes gepoedercoat, waardoor de trap niet afgeeft. Een gereedschapsbakje en emmerhaak maken de Ultra compleet. Verhulsdonk, trots: ‘We hebben hem in september geïntroduceerd en hij gaat hard.’