Ga naar hoofdinhoud

‘War on talent’


Dat het schildersvak een mooi ambacht is, behoeft hier geen betoog. Maar hoe overtuig je de buitenwacht dat afleveren van esthetisch mooi schilderwerk voldoening geeft, het conserveren van erfgoed eeuwigheidswaarde heeft en het verduurzamen van de gebouwde omgeving maatschappelijk relevant is? Een grootschalige imagocampagne, zoals OnderhoudNL start, kan helpen de positie van de sector te verbeteren richting nieuwe instromers, opdrachtgevers en andere belanghebbenden. Een van de grootste uitdagingen voor de sector is immers aantrekkelijk zijn voor nieuwe medewerkers en die binnenhalen.

Maar het is goed om te beseffen dat de ‘war on talent’ niet alleen buiten de muren van het eigen bedrijf moet worden gestreden. Werkgevers moeten er ernstig rekening mee houden dat bestaande, geschoolde werknemers verloren kunnen gaan. In plaats van te klagen over hun gebrek aan loyaliteit, moeten leidinggevenden zich afvragen waarom dat gebeurt.

Loopbaanontwikkeling

Loopbaanontwikkeling is een belangrijk instrument om personeel (betrokken) te houden. In een wereld waarin jongeren op Instagram, TikTok of Snapchat zitten en handelen in bitcoins en NFT’s, ben je als ‘oudere’ echter al snel kansloos. Het referentiekader van de jeugd en hun verwachtingen van het leven zijn totaal anders dan toen wij opgroeiden. De bedrijfscultuur en mogelijkheden voor zelfontplooiing winnen het van ‘ouderwetse’ carrièreperspectieven. Een vierdaagse werkweek is voor sommige jongeren belangrijker dan een dik salaris. En mogelijkheden voor bijscholing – al dan niet werkgerelateerd – die bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling wordt hoog aangeslagen.

Financiële zorgen

Aandacht blijft echter het belangrijkste. Personeel met schulden komt voor in alle leeftijdscategorieën, maar jongeren lijken nog makkelijker op de pof te kopen. Signalen die kunnen duiden op financiële zorgen bij medewerkers, moeten in een vroeg stadium worden opgepakt. Zo niet, dan liggen disfunctioneren, burn-out en langdurig verzuim op de loer. Het mes snijdt aan twee kanten. Als je als werkgever kan helpen, schept dat een band. Mensen die hulp krijgen in een moeilijke situatie, zijn loyaal en werken graag nog tien jaar langer voor jou.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Tekort aan vakkrachten onder de loep

Webinar over inhuur tijdelijk buitenlands personeel

2.000 AkzoNobel-medewerkers raken baan kwijt

Kerstpakket: ragout en paté hebben langste tijd gehad

Personeelstekort: bouw zet onervaren krachten in


Naar archief >