Ga naar hoofdinhoud

American Airlines leidt schilders op met virtual reality


AkzoNobel Aerospace Coatings zet samen met American Airlines virtual reality (VR)-technologie in om (leerling-)schilders op te leiden. Training met behulp van VR zou aanzienlijk efficiënter en duurzamer zijn dan eerdere trainingsprogramma’s van de luchtvaartmaatschappij.

De nieuwe virtual reality-training voor het schilderen van vliegtuigen lanceerde AkzoNobel vorig jaar tijdens een evenement van de National Business Aviation Association. Het VR-platform is ontworpen om de productieomgeving van een klant en meerdere coatingsystemen na te bootsen. Het systeem is ontwikkeld door technologiespecialist Virtual Paint Products.

De VR-headset geeft de cursist toegang tot een virtuele spuitcabine. Het systeem kan worden geprogrammeerd met verschillende verfspecificaties, zoals de dikte van de gewenste coating. Terwijl de operator het virtuele spuitpistool gebruikt, wordt inzichtelijk of te veel of te weinig verf wordt gebruikt en of de coating juist wordt aangebracht.

Schilderen zonder één druppel verf

Voor American Airlines was de cilinder van een neuslandingsgestel in het systeem geprogrammeerd. Een groep van 13 schilders kreeg de gelegenheid om het onderdeel te spuiten, zonder dat er één echte druppel verf aan te pas kwam. ‘In een reële wereld hadden we voor 13 leerlingen ook 13 cilinders van een neuslandingsgestel beschikbaar moeten hebben om te schilderen’, zegt Terry Lesperance van American Airlines. ‘Dan hadden we hun in een spuitcabine de primer moeten laten spuiten, dit vervolgens moeten laten drogen en dan de resultaten moeten meten om te zien hoe ze het deden, wat allemaal tijd kost. Met VR hebben we geen van deze uitdagingen. Ik kan sneller meer schilders opleiden en fouten laten maken zonder dat het mij iets kost.’

Geen afval en minder kosten

Ook AkzoNobel ziet veel voordelen van de technologie. ‘Als een klant om training vraagt, moeten we meestal aanzienlijke hoeveelheden verf leveren, waarvan een groot deel wordt verspild’, zegt Matthew Amick, Global Technical Services Manager bij AkzoNobel Aerospace Coatings. ‘Door de spuitcabine effectief naar het klaslokaal te verplaatsen, elimineren we afval volledig, verminderen we kosten en onnodige verzending en voorkomen we dat vluchtige organische stoffen (VOS) vrijkomen. Er zijn ook geen kosten verbonden aan het reinigen van de spuitpistolen, of de extra VOS-afgifte van de vereiste oplosmiddelen, of het leveren van de panelen die nodig zijn voor natlaktraining. Het is een ‘win-win’ voor alle betrokkenen.’

American Airlines verwacht de VR-technologie later dit jaar in te zetten om meer mensen te trainen.

Eén reactie op “American Airlines leidt schilders op met virtual reality

  • Klaas de Wit

    Zullen de managementproblemen en bezuinigingen die zich voordeden bij de Amerikaanse vliegtuigspuitbedrijven waardoor de amerikanen soms hun vliegtuigen in Europa lieten coaten tot het verleden gaan behoren?
    Het heeft wel lang op zicht laten wachten voordat het virtueel spuiten – wat al in 2017 geïntroduceerd werd – hier nu pas wordt ingezet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


200 extra banen op de tocht bij AkzoNobel

AkzoNobel schrapt nog meer banen

Grootste zonne-energiecentrale AkzoNobel in Polen

Vliegtuigpaneel in Catalaanse stijl

AkzoNobel sponsort Nederlandse deelname aan Expo 2025 Japan


Naar archief >