Ga naar hoofdinhoud

De kriebels van lentekriebels


De lente staat om de hoek. Zeker na de zoveelste verkoudheid, denk ik dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat we collectief aan lente toe zijn. Toe aan warmte, toe aan zon en toe aan een frisse, nieuwe start. De ‘lentekriebels’, so to speak. Persoonlijk krijg ik nogal de kriebels van het woord lentekriebels, maar je hebt wel direct een beeld.

Willekeurige vrouw, niet Myrthe (foto: Shutterstock).

Die lentekriebels vertalen zich bij mij ook op zakelijk vlak. Tijd om eens goed de bezem door de tent te halen en alles weer fris op te lijnen voor het aankomende jaar. Maar ook tijd om te beginnen aan nieuwe kansen. En dan met name nieuwe kansen waar mijn ondernemershart sneller van gaat kloppen! Aan nieuwe kansen namelijk geen gebrek, maar daarin de goede keuze maken is nu juist de kunst.

Een van de maatstaven die ik de laatste tijd gebruik is: “what’s in it for we”. Dus niet: hoe kan ik hier zelf eens maximaal van profiteren? Natuurlijk, zelf profiteren kan je doel zijn. Het is heel fijn als je omzet of winst stijgt. Maar uiteindelijk word alleen jijzelf daar beter van en heeft je klant, opdrachtgever of werknemer daar dus niets aan. Het is ook niet een erg toekomstgerichte houding, want wie wil er nou samenwerken met iemand die er alleen voor zichzelf in zit? Maar dus wel: hoe kunnen alle betrokken partijen hier maximaal van profiteren? Ik ben ervan overtuigd dat je met die houding verder komt. Verder dan de waan van de dag en verder dan alleen omzet of winst.

Een overtuiging die toch erg vreemd is, zo blijkt. Niet alleen binnen onze branche, maar ook in het algemeen. Men blijft toch in de basis gaan voor het eigen belang. De afgelopen verkiezingen zijn daar weer een mooi voorbeeld van. Dichtbij zie ik het ook gebeuren binnen samenwerkingsverbanden bijvoorbeeld. We hebben allemaal hetzelfde doel, er zijn meer dan voldoende mogelijkheden, maar toch lukt het onvoldoende om echt bij elkaar te komen. Om uit onze dagelijkse stress en praktijk te stappen en dat gezamenlijke belang voorop te stellen.

Mijn maatstaf, “what’s in it for we”, is nu een hele harde maatstaf geworden. Voldoet een project of samenwerking niet aan dit zinnetje, ga ik het niet doen. Da’s hard, hoor ik je denken. Klopt, dat is hard. Maar: de dingen die overblijven zijn wel echt pareltjes. Die dingen waar mijn ondernemershart sneller van gaat kloppen. De dingen die me energie geven en waar ik blij van word. De dingen waar ik toch echt lentekriebels van krijg! Daar wordt iedereen blij van.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn


Naar archief >