Jullie wisten al jong dat je samen een bedrijf wilde beginnen. Hoe zit dat?
De Vries: ‘Ja, dat klopt. We kwamen samen in de F-jes van ADO ’20 in Heemstede terecht en werden goede vrienden. Zo jong als we waren, hadden we het er al over. Met voetbal zijn we allang gestopt en we gingen allebei een andere kant uit. Ik volgde de studie logistiek en economie en ging daarna aan de slag als implementatieconsultant. Rick was onder meer actief als projectleider bij een schildersbedrijf en als accountmanager bij Sigma. We hebben wel altijd contact gehouden en zijn dit idee blijven koesteren. Na verloop van tijd raakte ik een beetje uitgekeken op mijn werk en vond ik het tijd voor iets nieuws. Rick op zijn beurt zag in de schilderswereld zaken die voor zijn gevoel beter kunnen. En zo kwam het moment om de oude plannen uit de kast te halen. Afgelopen december hebben we, vele jaren na de F’jes, daad bij het woord gevoegd en onze jeugddroom waargemaakt.’
Er zijn tig onderhoudsbedrijven. Wat maakt dat van jullie anders?
Bekker: ‘We hebben het bedrijf samen van de grond af aan ontworpen en hebben grote ambities om de onderhoudswereld te veroveren. Eén van de punten die we achter ons willen laten, is werken met papier. We gaan namelijk een nieuwe manier van werken gebruiken om een stuk efficiënter te worden dan onze concurrenten.’
Interessant, vertel.
De Vries: ‘Ja, we willen een “paperless office” creëren. Een printer zul je bij ons op kantoor dan ook niet vinden. Op dit moment meten wij een nieuw werk wel nog op de ouderwetse manier in. We zijn echter van plan om, zodra het systeem voldoende functioneert, onder meer camera’s in te zetten om een werk in te meten. Geen handgeschreven blocnotes vol aantekeningen, maar foto’s maken, onderhoudsstaat bepalen en bij wijze van spreken in de auto binnen tien minuten de gehele offerte naar de klant sturen.’
Hoe ziet het proces er verder uit?
Bekker: ‘De klant tekent digitaal en het werk wordt ingepland. Zodra de schilders beginnen, zorgen zij met een app voor de dagelijkse updates van de resultaten. Zo wordt noch de opdrachtgever noch de uitvoerder zelf onaangenaam verrast met meerwerk. Doordat het inmeten, maar ook het registreren heel eenvoudig, snel en intuïtief gedaan wordt, kan iedere betrokkene in het proces doen waar hij of zij goed in is. Dus de calculator hoeft zich minder bezig te houden met het daadwerkelijk inmeten, maar kan zich concentreren op het vaststellen van de onderhoudstoestand. De schilder hoeft geen papieren registraties te gebruiken, maar kan met foto’s in de app de voortgang van het project en eventueel meerwerk direct delen met kantoor of de klant, afhankelijk van de afspraken. Het kantoor van VriesBekker blijft dan ook klein. Onze doelstelling is om, waar andere bedrijven tien man op kantoor nodig hebben, met maximaal drie personen de processen af te kunnen handelen.’
Jullie willen je vooral focussen op VVE-beheerders en institutionele beleggers. Waarom?
Bekker: ‘Voor deze partijen is de meeste winst te behalen in het volledig digitaal aansturen en controleren van een werk. Daarom willen we ons in eerste instantie richten op deze groepen. Maar ook woningcorporaties en zorg- en onderwijsinstellingen hebben voordeel van ons systeem. We willen dus op termijn ook deze partijen aan ons binden. Particulieren zijn overigens ook welkom hoor. In dat opzicht willen we ons juist niet onderscheiden van andere onderhoudsbedrijven.’
Een introductie van een modernere aanpak in de onderhoudsbranche dus?
Bekker: ‘Ja, dat klopt. We willen het werk efficiënter maken en tegelijkertijd ook aantrekkelijker voor jongeren. Daarom gebruiken we alle digitale tools die we kunnen inzetten. Urenbriefjes digitaal aanleveren met een app, slim inmeten, de voortgang op het werk met een telefoon registeren …. Het moet allemaal bijdragen aan een moderner imago van de branche. Om die redenen beginnen we ook van de bodem af aan. Dan zit er minder ballast en is een echt ERP-systeem’
Wanneer kunnen we het nieuwe systeem verwachten?
De Vries: ‘Een exacte datum, daar waag ik me niet aan. Maar we kunnen wel zeggen dat het systeem in de tweede helft van het jaar operationeel zou moeten kunnen zijn. We zijn hard aan het werk om alles op tijd af te krijgen.’
Als het een succes wordt, kunnen andere bedrijven het dan ook gaan gebruiken?
Bekker: ‘Wie weet! Maar eerst maar eens zelf een mooie portefeuille opbouwen en dan kijken we weer verder.’
Wat betekent ERP?
De afkorting ERP staat voor voor Enterprise Resource Planning en wordt gebruikt om de verschillende afdelingen van een bedrijf op een slimme, logische manier met elkaar te verbinden. Als bijvoorbeeld de afdeling commercie een opdracht binnenkrijgt, hoeft dat door een ERP-systeem maar een keer aangepast te worden en dus niet in het ene systeem en in het andere systeem. De operatie zorgt vervolgens voor de daadwerkelijke opvolging.