Een kleine loods op een bedrijventerrein in Ankeveen is de thuisbasis van de firma Keur & Care. In de werkplaats zijn eigenaar Jos van den Berg (58) en zijn jonge assistent Stan Wooldrik (20) druk bezig met reparatiewerk aan elektrisch gereedschap voor schilders.
“Mechanische verfapplicatie heeft de laatste jaren in ons land een enorme vlucht genomen. Daardoor is er nu ook veel vraag naar reparatiewerk van dergelijke apparatuur. Met mijn bedrijf voorzie ik in die behoefte. Verder herstellen we ook ander elektrisch gereedschap van de schilder”, vertelt Van den Berg.
“Negentig procent van onze tijd steken we momenteel in servicewerk aan Wagner- en Graco-spuitapparatuur, Festool- en Rupes-schuurapparatuur, Flex Giraffe schuurmachines en -stofzuigers en Fein-multitools. Graco heeft zelf geen reparatieservice. Ze werken met een aantal vaste servicepartners in Nederland, die dit voor hen oppakken.”
“Ik ben daar één van. WSB biedt als Nederlandse importeur van Wagner wel een eigen service-afdeling, maar omdat het daar altijd druk is, gaan veel verfgroothandels rechtstreeks naar mij toe. Ik spring soms ook bij op de reparatie-afdeling van WSB als daar extra handjes nodig zijn. Zo heb ik met alle grote merken een prima contact”, aldus Van den Berg.
Businessplan
Van den Berg werkte eerderelf jaar bij Sigma Coatings. “Ik kwam daar in 2003 als commercieel manager non-paint in dienst en moest – samen met collega Niels Wooldrik – hun non-paint label ProGold in Nederland op de kaart zetten. We wisten de naamsbekendheid daarvan door de jaren heen flink te vergroten”, kijkt hij terug.
“Daarnaast zag ik marktkansen om het keuren, repareren en onderhouden van elektrisch apparatuur maar ook van klimmaterieel toe te voegen aan de diensten vanuit de Sigma Service Centers. Ik schreef hiervoor een business plan, mocht vervolgens van PPG een pilot laten draaien waar positieve reacties op kwamen, maar uiteindelijk gooide de directie mijn plan in de prullenbak.”
“Toen in 2013 van hogerhand werd besloten om onze afdeling Non-Paint op te heffen en deze activiteiten onder te brengen bij andere PPG-afdelingen, hield mijn functie op te bestaan. Toen ben ik in maart 2014 mijn eigen bedrijf Keur & Care begonnen om alsnog mijn eerdere businessplan in praktijk te brengen”, vertelt Van den Berg.
Hij was ervan overtuigd dat zijn bedrijf bestaansrecht had, omdat er vanuit de schildersbranche enorm veel behoefte is aan het repareren van elektrisch gereedschap. Meteen vanaf de start kreeg hij het daar zó druk mee, dat zijn andere specialisme, het keuren van aluminium klim- en steigermateriaal op locatie, na verloop van tijd definitief aan de kant werd geschoven.
Verfgroothandels
Van den Berg heeft er bewust voor gekozen om als Keur & Care niet rechtstreeks zaken met schilders- en vastgoedonderhoudsbedrijven te doen, maar werkt uitsluitend via verfgroothandels. “Dat houdt het voor mij als klein bedrijf zowel op de werkvloer als uit administratief oogpunt overzichtelijk.”
Door zijn PPG-verleden heeft Van den Berg nog steeds goede contacten met verfgroothandels die Sigma/ProGold verkopen, zoals Luijten VVZ, Claasen, Plug, Jonker, Bouwman Coatings en uiteraard alle Sigma Service Centers. Al deze bedrijven behoren inmiddels tot zijn vaste klandizie. Als onafhankelijke reparatieservice doet hij inmiddels ook zaken met ProCoatings en Sikkens Centers zoals Alson en Motshagen.
“Via mijn vaste koeriersdienst Wemo of met eigen transport brengen de grossiers bijna dagelijks te repareren elektrisch gereedschap van hun klanten in mijn werkplaats. Na een grondige inspectie volgt een prijsopgave of de reparatie wordt direct uitgevoerd tot een bepaald bedrag”, legt Van den Berg uit.
“Van alle merken hebben we de meest voorkomende onderdelen op voorraad of we hergebruiken oude onderdelen. Refurbished onderdelen zijn duurzaam, voordeliger en beter voor het milieu. We voeren de reparatie zo snel mogelijk uit.”
“Als extra service maken we bijvoorbeeld spuitapparatuur zowel van binnen als buiten – zoveel als mogelijk – goed schoon, want veel schilders zijn daar slordig in. De koerier brengt het gereedschap weer terug naar de grossier. Wij streven ernaar dat bedrijven hun spuitmachine binnen vijf werkdagen weer in piekfijne staat terugkrijgen.”
Advies
Van den Berg geeft schilders graag gerichte adviezen mee op de reparatiebon als hij constateert dat ze een machine niet goed gebruiken. “Zo adviseer ik sommige gebruikers regelmatig om niet te hard op de schuurmachine te drukken. Daardoor gaan de lagers geheid naar de knoppen. Ook meld ik sommige bedrijven dat ze beter kunnen gaan rollen in plaats van spuiten; om ze wakker te schudden, omdat hun spuitmachine zowel van binnen als buiten onder de verf zit.”
Hij vindt dat schildersbedrijven veel meer periodiek onderhoud aan hun elektrisch gereedschap moeten laten uitvoeren. “Er zijn maar weinig ondernemingen die dat doen, terwijl het juist belangrijk is voor het behoud van de machine. Bij een auto doe je dat toch ook? De kerstvakantie is bijvoorbeeld een ideale periode om je spuit- of schuurmachines even een onderhoudsbeurt te laten ondergaan. Wij voeren dat graag voor de klant uit.”
“Hoe technischer een reparatie is, hoe leuker ik het vind om zo’n uitdaging aan te gaan”, glimlacht Van den Berg. Daarnaast mag hij graag meedenken over innovaties in de markt. Zo stond hij mede aan de wieg van een snelwerkend, biologisch afbreekbaar spoel- en reinigingsmiddel voor verfspuitapparatuur op basis van onder andere sinaasappelschillen: Ecoatex van Eco-Point. Ontwikkeld als ‘groene’ vervanger van thinner voor 1 of 2K epoxy- en lakpompen. “Met dit middel heb je je spuitapparatuur in no time schoon. Wij gebruiken het in mijn bedrijf volop.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/05/0-Jos-1024x768.jpg)
———————————————————————————————————————————–
Tips and tricks
Jos van den Berg (foto) noemt drie veel gemaakte fouten door schilders bij spuitapparatuur:
- “Het niet goed schoonmaken van de machine: vaak blijkt er bij aanvang van een nieuwe spuitklus nog oude, uitgeharde verf in de machine, de slang en het pistool te zitten. Dat leidt tot storingen. Of er is in de machine sprake van roestvorming. Maak een spuitmachine na een klus grondig schoon en als je deze machine voor een bepaalde tijd wegzet, pomp er dan eerst nog een conserveermiddel doorheen. Pump Armor van Graco of Wagner EasyClean zijn daarvoor goede producten. Deze smeren niet alleen alle bewegende onderdelen, maar zorgen er ook voor dat verfresten niet aankoeken in het binnenwerk van je pomp en voorkomen roest.”
- “Het te lang door blijven spuiten met een niet optimaal functionerende machine. Daardoor worden de pakkingen bloedheet en gaat de deze machine uiteindelijk kapot. Stop tijdig en pak de oorzaak van de haperende machine tijdig aan.”
- “Houd de filters en zeven van het airless apparaat goed schoon, dan kun je blijven doorwerken.”
—————————————————————————————————————————–
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/05/P1005644-768x1024.jpg)