Ga naar hoofdinhoud

Restaurantbox voor de thuisschilder


Beter goed gejat dan slecht bedacht: het succesverhaal van HelloFresh – ingrediënten voor een week gezond eten in een box aan huis geleverd – is vertaald naar de doe-het-zelfmarkt. Verfbox.nl van ondernemer Rutger Schaap (39) en schilder Diederik Knol (44) helpt de particulier die zijn huis een lik verf wil geven. Met A-merken en instructies in woord en beeld van ‘chef-kok’ Knol. Een welkom of juist concurrerend concept voor zijn collega’s?

Een Verfbox mét vakman erin? Zelfs dat behoort tot de mogelijkheden volgens Rutger Schaap (l) en Diederik Knol.

Nou, is dit broodroof van de schilder?
Knol: ‘We willen consumenten beter laten schilderen, maar broodroof van de vakman? Dat denk ik niet. Veel schilders moeten nee verkopen omdat ze de hoeveelheid werk niet aankunnen. Dus ik denk niet dat we elkaar in de weg lopen.’ Schaap: ‘En waarom zouden we niet een box aanbieden met bij wijze van spreken een vakman erin? Dus een vakschilder – geografisch gezien – gekoppeld aan de consument die bij ons een box koopt. Er blijven nu eenmaal altijd mensen die het professionele handje willen hebben.’

Hoe zijn jullie op het idee van Verfbox.nl gekomen?
Schaap: ‘Diederik heeft nogal wat klanten in onze buurt in Zeist.’ Knol: ‘Zo kwam ik op een dag ook bij Rutger terecht. Bij de koffie hadden we leuke gesprekken. Hij werd enthousiast van mijn enthousiasme over schilderen. Met deze klik kunnen wij wel iets, dachten we al snel. Wat is nu hot en trending, filosofeerden we, en toen kwamen we bij HelloFresh uit. Er is tegenwoordig geen schilder te krijgen en daarom wilden we een kant-en-klare box maken voor mensen om zélf te gaan schilderen; op de goede manier en met kwalitatieve producten. Dan hoef ik ook geen nee te verkopen als mijn agenda vol zit, maar kan ik een box aanbieden.’
Schaap: ‘Het viel mij vanachter mijn laptop op dat Diederik door bepaalde handelingen, snelheid en materiaalgebruik, een strakker resultaat krijgt dan ik zelf ooit voor elkaar zou krijgen. Dat zijn we gaan doorvertalen naar een businessmodel. We beginnen semi-klein met een muur- en plafondverfbox. Ondertussen denken we na over een trap-, hout-, meubel- en kozijnverfbox. Een vloerverfbox, ook nog. We willen zeker opschalen. Allemaal naar het model van de restaurantbox: met de juiste ingrediënten – A-merken (bij de redactie bekend, red.) – en de juiste kennis van de chef het juiste resultaat op je bordje krijgen.’

Wie is de chef in jullie box?
Schaap: ‘Diederik natuurlijk. Zowel in tekst als in video geeft hij per klus stap-voor-stap weer hoe je zorgvuldig te werk gaat. En hoe je dat paart aan snelheid.’

Wat is jouw rol, Rutger?
‘Ik ben enerzijds de bedenker van het concept, het aanwakkeren van, en ik doe de begeleiding rond websites, sociale media-campagnes en andere manieren om naamsbekendheid te creëren. Mijn eerste webwinkel had ik al in mijn studententijd, een jaar of zestien geleden. Nu werk ik als zzp’er in de audiovisuele wereld, het inrichten van ruimten. Denk aan ruimtereserveringssystemen, bewegwijzeringen of een nieuw systeem waarin je kunt zien wanneer je favoriete collega’s op kantoor zijn en welke werkplekken en parkeervakken je kunt reserveren. Ik ben altijd conceptdenkend bezig geweest. Daarom vind ik het ook zo leuk om, samen met Diederik, zoiets als Verfbox.nl te bedenken en verder uit te bouwen. We hebben daarbij geen haast, want we hebben allebei ons broodje wel op de plank. Maar we pakken het serieus aan. We zien goede kansen om Nederlanders te bedienen met mooie kwaliteitsspullen en een goed resultaat.’

Je kunt ook gewoon naar de bouwmarkt gaan.
Knol: ‘Nou… Mensen lopen door de bouwmarkt en begrijpen er dan vaak niks van. Ze pakken maar wat verf, die pluizige roller, matige kit en gaan zo met de verkeerde producten naar huis. Wij willen mensen het gemak geven dat ze niet naar de bouwmarkt hoeven én dat binnen een dag – dingdong – de juiste spullen voor hun deur staan voor een schilderklus.’

We hebben vergelijkbare initiatieven vaker gezien en vaak stierven die een stille dood. Heeft Verfbox.nl wel kans van slagen?
Schaap: ‘We merken zeker dat we nog meer reclame moeten maken. Vertrouwen wekken, dat is het lastigste. Bovendien zoeken mensen niet op “verfpakket”, dat zit nog niet in de koppies. Ze kopen losse spullen. De grote online verfverkopers zijn erg productgerelateerd. Maar als ik om me heen rondvraag, krijg ik wel goede reacties. Daar moeten wij ons aan vasthouden, nu is het een kwestie van doorbouwen.’ Knol: ‘Zo willen we gaan partneren met meubelzaken en influencers aan ons binden.’

Diederik, wat is als vakschilder jouw belang hierbij: puur minder vaak nee hoeven te verkopen en doorverwijzen naar Verfbox.nl?
‘Precies dat. Ik kan via Verfbox.nl mijn vakkennis delen, de juiste spullen verkopen en mensen een iets betere schilder maken. Ik denk dat daar gewoon heel veel vraag naar is, omdat er veel te weinig schilders zijn. Zeker jongeren zijn er weinig. Dat merk ik elke ochtend in de groothandel, bij een bakje koffie met collega’s. Dan ben ik een van de jongsten. Dus consumenten moeten het steeds vaker zelf gaan doen, als ze niet een jaar op een vakman willen wachten. Wat ik ook merk: consumenten die zelf gaan schilderen, vinden het vaak heel leuk. Binnen een uur of twee heb je goodfeeling, want je maakt gewoon iets moois. Dat verkoopt zichzelf en veel collega-schilders kunnen daarmee geholpen zijn. Want niemand wil nee zeggen tegen een klant.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan