Wolf Winkel is gesitueerd in een winkelcentrum in de dorpskern van het ruim 21.000 inwoners tellende Hoogezand. “Een mooie locatie, waar dagelijks veel mensen passeren. Daar hebben we profijt van”, zegt Hartman. Hij opende de verfspeciaalzaak in 2021, als aanvulling op zijn schildersbedrijf.
“Ik ben als ondernemer graag op zoek naar nieuwe uitdagingen. Hoogezand had twee jaar geleden geen verfspeciaalzaak en daarom ben ik in dat gat gesprongen. Het werd hier in het dorp goed ontvangen. Daarnaast vind ik het leuk om mijn vakkennis over te kunnen brengen op klanten en hen van een goed productadvies te voorzien.”
Volgens Hartman denken veel mensen vaak ten onrechte dat er een groot prijsverschil bestaat tussen verfspeciaalzaken en grote dhz-winkels zoals Praxis, Gamma en Karwei. “Zoveel duurder zijn we niet. Steeds meer klanten weten ons inmiddels te vinden, omdat wij ze persoonlijke aandacht geven. Bij de dhz-ketens zijn ze veel meer een nummer. Behalve particuliere klanten worden ook steeds meer zzp’ers klant. Onze winkelomzet vertoont dan ook stijgende lijn.”
Hartman noemt nóg een groot voordeel van zijn verfspeciaalzaak. “Ik wil mijn schilderpersoneel ook ’s winters aan het werk houden. De winkel levert veel binnenwerk op van winkelklanten die de uitvoering van het schilderwerk graag aan ons overlaten.”
Hartman zelf staat nu de helft van zijn werkweek in de verfspeciaalzaak achter de balie
Niveau
De nu 45-jarige Hartman zelf koos al op jonge leeftijd voor het schildersvak. “Na enige tijd in loondienst te hebben gewerkt, besloot ik zeven jaar geleden mijn eigen Wolf schildersbedrijf te beginnen en dat loopt prima. Hoe ik tot m’n bijzondere bedrijfsnaam ben gekomen? In Hoogezand noemen veel mensen mij Wolf en toen was de keus snel gemaakt”, glimlacht hij.
“Momenteel ik werk samen met twee andere schilders, waaronder mijn zoon Yanick. Hij is sinds 1 juni als zzp’er actief. We zitten nooit om werk verlegen en leggen ons vooral toe op particulier onderhoudsschilderwerk in de drie noordelijke provincies”, vertelt Hartman.
Zelf ging hij voorheen altijd mee op klus, maar sinds de start van Wolf Winkel staat hij nu de helft van zijn werkweek in de verfspeciaalzaak. “Dat bevalt me prima. Ik hoef zelf niet meer zo nodig elke dag de steiger op. Als ik met mijn schilders op pad ga, neemt m’n echtgenote Marieke altijd de winkel voor haar rekening. Zonder haar had Wolf Winkel nooit kunnen bestaan. Ook onze dochter Cheyenne springt soms bij.”
De focus in Wolf Winkel ligt volledig op verf, behang en non-paint. “We verkopen alleen de verfmerken waar we in ons schildersbedrijf het meest mee werken: vooral Sikkens en Niveau”, zegt Hartman.
“Veel mensen denken vaak dat Niveau een dhz-merk is, maar hun producten hebben juist professionele kwaliteit. Ik heb diverse zzp’ers al weten te overtuigen om voor dit verfmerk te kiezen en laat hen deze producten eerst vaak uitproberen. Wij willen op termijn alleen nog maar Niveau-verf in de winkel verkopen.”
Kunstschilderproducten
Ook biedt de zaak een speciale hoek met kunstschilderproducten. “Daar is in deze regio erg veel vraag naar, mede omdat hier veel kunstschilderclubs bestaan. We trekken klanten uit onder andere Veendam, Stadskanaal en Winschoten”, zegt Hartman.
Hij bruist van de ideeën. “Binnenkort willen we vanuit de winkel steigers verhuren, er wordt gewerkt aan een webshop en we willen meer zichtbaar worden op social media.”
Hartman biedt in in winkel een speciale hoek met kunstschilderproducten