Ga naar hoofdinhoud

Campagne voeren


‘Wij onderhouden van Nederland’. Toegegeven, ik heb er nog niet hetzelfde gevoel bij wanneer ik ‘Even Apeldoorn bellen’ hoor, maar wat nog niet is, kan komen.

Campagnebeeld 'Wij onderhouden van Nederland'

De kracht van de boodschap zit in de herhaling. En dat moet lukken, want als het goed is, komen we deze kreet de komende tijd regelmatig tegen op de radio, bij tankstations, langs snelwegen en op social media. De door OnderhoudNL breed opgezette landelijke arbeidsmarktcampagne richt zich vooral op personen die (ander) werk zoeken. Mensen op weg naar of al op hun werk, vormen een belangrijke doelgroep. Zij-instromers dus.

Mooimakers

Nu vissen momenteel tal van branches in deze vijver, maar wellicht heeft de schilders- en onderhoudsbranche een streepje voor. Wij zijn immers de ‘mooimakers’ en ‘verduurzamers’ van Nederland. Er hangt nog een zweem van vakmanschap rond dit beroep en dat moeten we koesteren. Ik merk in mijn omgeving dat steeds meer mensen afhaken van de snel evoluerende informatiemaatschappij. Teveel prikkels, weinig authenticiteit.

Artificiële Intelligentie

Artificiële Intelligentie (AI) bestond al langer, maar lijkt plotseling in allerlei vormen de werkvloer te bestormen. Daar worden mensen onzeker van, ongelukkig door. Wat betekent dit voor mijn baan? Hoe relevant is eigenlijk het werk dat ik doe? Tal van ‘witte boorden’-functies komen in een heel ander daglicht te staan. Deze herbezinning biedt mogelijkheden om nieuwe mensen aan onze sector te binden. Zij die meer met hun handen willen werken en nuttig werk willen verrichten.

Beroepsonderwijs

Dan de aanwas vanuit de jeugd. Daar richt deze campagne zich niet primair op, maar ik zie in het onderwijs bijna een tegengestelde beweging. Wat ooit de Rooms-Katholieke Schildersschool Sint Lucas heette, heeft weliswaar nog een cluster ‘vormgeven en ambacht’ waar decoratie- en restauratieschilder deel van uitmaken, maar voor de rest wordt de ‘digitale transformatie’ volop omarmd. Prima. Het beroepsonderwijs moet immers aansluiten op de behoeften van de arbeidsmarkt van vandaag en de trends en ontwikkelingen van morgen. En toch heb ik het gevoel dat het ergens wringt…

Lees ook:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Inspiratie-event ‘Vrouwen in Vastgoedonderhoud’

Toolbox ‘Dieselmotoremissie’ gelanceerd

Speciale eenheid beoordeelt toelating uitzendbureaus

HJL Groep uit Havelte is nu ERM-gecertificeerd

Tekort aan vakkrachten onder de loep


Naar archief >