In gesprek met bestuurder Ruud Rabelink gaat het al gauw over wat de school graag wil uitdragen. “Vakschool SintLucas voor vmbo- en mbo-opleidingen begeleidt jonge mensen in het ontwikkelen van hun creatieve talenten. Onze school heeft vestigingen in Boxtel en Eindhoven. Er zijn ongeveer 2.800 studenten, 500 vmbo-leerlingen en 400 medewerkers aan ons opleidingsinstituut verbonden. Wij willen creativiteit van betekenis laten zijn in de breedste zin van het woord. Deze ambitie vraagt om een flexibele organisatie en zo ondersteunen wij als onderwijsinstelling de toekomstige professionals bij hun ontwikkeling.”
Verleden
Het begon allemaal in 1948. In Boxtel startte de stichting Rooms-Katholieke Schildersschool Sint Lucas een winteropleiding. De stichting werd opgericht door de Nederlandse Katholieke Bond van Schilderspatroons.
Rabelink: “De driejarige opleiding bestond uit ’s zomers schilderen in de praktijk en ’s winters vakonderwijs op school. Naast basisvaardigheden in schilderen, glasplaatsen en wandbekleding moesten de cursisten ook reclameschilderen. Dit laatste bestond uit decoraties kunnen aanbrengen, gecombineerd met letter- en bieswerk voor reclames op winkels en voertuigen.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/06/0-Reclame-schilderen-oud-1024x741.jpg)
Halverwege de vorige eeuw bestond de driejarige opleiding – naast basisvaardigheden in schilderen, glasplaatsen en wandbekleding – ook uit reclameschilderen
“Maar ook oude schildertechnieken werden geleerd in bijvoorbeeld hout- en marmerimitaties. Na examinering ontving een geslaagde niet alleen een vakdiploma, maar ook een vestigingsdiploma om zelf een bedrijf te beginnen. Via reclameschilderen en etaleren ontstond er in de jaren zeventig van de vorige eeuw een creatieve mbo-vakschool met diverse uitstroomrichtingen. Vanaf het begin ontwikkelde zich binnen Sint Lucas een grote saamhorigheid tussen docenten en studenten. Die sfeer is ondanks de groei altijd zo gebleven en dat koesteren wij nu nog.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/06/0-Deel-van-de-overzichtstentoonstelling-1-1024x1024.jpg)
Een deel van de overzichtstentoonstelling 75 jaar SintLucas
Fusie
In 2009 ging Sint Lucas op bestuurlijk niveau samenwerken met De Eindhovense school, gericht op technisch grafische opleidingen. In 2012 gingen de scholen verder onder de naam SintLucas. Zo ontstond een onderwijsinstelling met opleidingen variërend van creatief ambachtelijk tot creatieve technologie op niveau 2, 3 en 4. In de jaren hierna ontwikkelde SintLucas zich tot dé vakschool voor betekenisvolle creativiteit, vakmanschap en ondernemen waarbij het leren communiceren en een open blik naar actuele maatschappelijke ontwikkelingen en behoeften onderdelen van het onderwijsprogramma werden.
Heden
Rabelink hierover: “Deze combinatie van tools zijn essentieel en vormen de basis voor al ons onderwijs. Dat is de rode draad in onze clusters vormgeven en ambacht (glas, leer, keramiek, textiel, decoratie- en restauratieschilder), ruimtelijk vormgeven (event, interieur, product, styling), V.M.T. (vormgeven, media & technologie), AV (audiovisueel, fotografie en podium en evenemententechniek) en het VMBO. SintLucas stemt de opleidingen gezamenlijk af met het werkveld waarvoor zij opleidt. Het moet perfect aansluiten op de wensen en behoeften van vandaag, de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.”
Toekomst
SintLucas beseft dat de samenleving zich steeds sneller ontwikkelt. Technologische, maatschappelijke en sociale ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Daar wil de onderwijsinstelling de studenten op voorbereiden. Dit vertaalt de school naar bijvoorbeeld actuele maatschappelijke vraagstukken. De studenten maken dan ontwerpen op basis van duurzaamheid, mensgerichtheid en circulaire materialen.
Om dit zo goed en volledig mogelijk te kunnen doen, richt het opleidingsinstituut haar blik op de toekomst. De school heeft hiervoor een beleidsplan ‘Visie 2025’ ontwikkeld (zie kader). In dit beleidsplan staat dat SintLucas hét opleidingsinstituut en expertisecentrum wil zijn dat samen met het bedrijfsleven, de overheid en maatschappelijke organisaties creativiteit van betekenis maakt voor iedereen met talenten en ambities.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/06/0-Foto-VR-bril-1024x683.jpg)
Digitale transformatie in het onderwijs, zoals inzet van deze Virtual Reality (VR)-bril
______________________________________________________________________________________________________________________________
Drie speerpunten
in ‘Visie 2025’
Bestuurder Ruud Rabelink zegt over het beleidsplan ‘Visie 2025’: “Daarin staan drie speerpunten als centrale thema’s. Het eerste is leren met ’Betekenisvolle creatieve projecten’. Hierbij zijn studenten zelf verantwoordelijk voor een goed product naar de wensen van een opdrachtgever. Zodoende leren ze belangrijke vaardigheden als samenwerken, communicatie, probleemoplossend handelen en ondernemerschap. Bij dergelijk projectonderwijs werken studenten uit verschillende studierichtingen samen. Het is een raamwerk waarbinnen studenten hun aanpak continu kunnen verbeteren. Wij leren onze studenten eerst denken en dan doen met oog voor vormgeving, materiaal en afwerking. Dé methode van projectmatig werken.”
Het tweede thema is ‘Leven lang ontwikkelen’. Hierover vertelt Rabelink: “In het verleden bood SintLucas trainingen en cursussen aan in de vorm van contractonderwijs voor derden buiten de school. In de komende jaren willen wij voor alumni en werkenden binnen of buiten de creatieve sector aantrekkelijke opleidingen en cursussen verzorgen. Om goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat mensen zich blijven ontwikkelen. Met het aanbieden van permanente ontwikkelmogelijkheden op het brede gebied van creativiteit kunnen we blijvend van betekenis zijn voor individuen en voor het innovatievermogen van bedrijven en de maatschappij.”
Het derde thema is ’Digitale transformatie’ (o.a. interactieve digitale content en methodiek) om onderwijs aan te bieden. “Door covid moest SintLucas het onderwijs geheel of gedeeltelijk online aanbieden”, vertelt Rabelink. “We hebben als school hard gewerkt aan het optimaliseren van het online-onderwijs en dat resulteerde in vernieuwende pedagogische en didactische werkvormen. In de lesprogramma’s willen wij met deze ervaring, naast contactonderwijs, meer de nadruk leggen op alle aspecten van e-learning.”
______________________________________________________________________________________________________________________________
Auteur: Gerard Scholten
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/06/00-SintLucas-project-Sint-Lambertuskerk-Helmond--690x1024.jpg)
SintLucas project in de Sint Lambertuskerk Helmond binnen de opleiding decoratie- en restauratieschilderen dat onder het cluster ‘vormgeven en ambacht’ valt