Ga naar hoofdinhoud

Zoek Robin (en laat je betoveren)


Om de vergrijzing in de sector het hoofd te bieden, trekt de schildersbranche alles uit de kast. Nieuwste wapen: de Eskeetroom, een mobiele escaperoom die langs vmbo-scholen in Nederland trekt, van OnderhoudNL en de Schildersvakopleidingen. Wij proberen dit beoogde instroomkanon alvast uit.

Lucas IJzerman (voorgrond), René Vorderman en Kevin van den Bout (rechts) op zoek naar Robin in de keet (foto: Martin Hoogerwaard).

Of ik Robin even wil zoeken. Een vermiste schilder. Heb ik weer. Uit de comfortabele rol van observator gerukt. Schuldige: niet Robin, maar Martin Hoogerwaard. De marketingman van OnderhoudNL heeft met een team van Schildersvakopleiding-instructeurs een escaperoom ontwikkeld. Gemaakt voor middelbare scholieren die aan de keuze voor een praktische vervolgstudie toe zijn. Geen flyers, pakkende video’s of verleidelijke social media-posts deze keer, maar een keet met een raadsel om het schildersvak aantrekkelijk te presenteren. Helemaal 2023, en wij hebben de primeur.

Escapekeet dus, een naam die zeker de revue passeerde bij de bedenkers. Uiteindelijk werd het Eskeetroom, omdat scholieren die een keus moeten maken nog geen notie hebben van een keet, zo is de aanname. De keet staat voor de vuurdoop bij de Schildersvakopleiding in Geldermalsen. Met Lucas IJzerman en Kevin van den Bout, twee van de zestien-/zeventienjarigen die vanmiddag kennismaken met deze school, ga ik naar binnen. Eerst mogen we nog op de foto. Geen idee waarvoor eigenlijk. ‘Heeft u er zin in, meneer?’, roept Lars Dirksen, de drukste van het stel. Mwoah. Nog nooit in mijn leven een escaperoom gedaan. Geen groot fan van gezelschapsspellen bovendien. Tenzij het een potje dammen betreft of De Betoverde Doolhof tegen mijn neefje. Maar doe eens gek.

Krant uit de toekomst

Deur open, opstapje op, deur weer dicht. Wat in de Eskeetroom gebeurt, blijft in de Eskeetroom. Dat is de afspraak. Terecht, anders is de truc ervan meteen weg. Wel kunnen we constateren dat de keet een fraaie nabootsing is van een schildersbusje. Het duurt even voor we een en ander in de gaten hebben. Lucas is zo slim om te weten hoe het eerste deel werkt, iets met lampjes. Essentieel om verder te komen. Uiteindelijk wassen we het varkentje. Net buiten de tijd, dat wel. Maar hé, als drie onervaren escaperoom-spelers hebben dat toch even mooi geflikt. High-five. We krijgen zelfs een krantenpagina uit de toekomst, met onze foto. Daar was dat kiekje dus voor. ‘Deze helden maken Nederland mooi!’, staat er in chocoladeletters boven.

Het proefteam in Geldermalsen. Derde van links: Martin Hoogerwaard. Geknield: Johnny Serné (foto: RV).

‘De Schildersvakopleiding is voor deze helden een succesvolle keuze geweest’, begint de laatste alinea van het bericht. Want dat is uiteraard de boodschap van de campagne, die een ‘wow-effect’ wil creëren en draait om drie pijlers: laten zien dat als schilder elke dag anders is, je op veel verschillende locaties werkt én meteen geld gaat verdienen bij het leren. Acht bedrijven – Festool, Sigma, Sikkens, Wijzonol, Showa, Deltec, Altrex, Goudhaantje – stelden zonder dralen geld beschikbaar voor de Eskeetroom. Het vehikel is gemaakt door Gloeidraad, de grootste producent van escaperooms in West-Europa. Decorbedrijf Props – dat veel werkt voor pretparken en tv-programma’s – tekende voor het interieur, met een prominente rol voor ex-Cibapper Mattanja Boer. Zij maakte schetsen in een computerprogramma en hielp schilderen en bouwen.

Serious gaming

Raymond Reints van Gloeidraad hield meerdere zogenoemde concept-sprints met het projectteam om tot een optimale escaperoom te komen. ‘Ik kwam hierin als leek’, vertelt Reints. ‘Ik had geen idee wat het schildersvak leuk maakt en probeerde te leren wat de unieke kenmerken zijn van het vak. Dat vertaal je naar een leuke beleving.’ Met, zoals hij zelf zegt, een stukje realisme. Serious gaming, in marketingtaal. ‘We willen echt een inkijkje geven in het leven van de schilder. Laten zien welke materialen, handelingen en vaardigheden hij toepast. Maar als je dat alleen laat zien, krijg je een hele droge beleving. We wilden er een stukje magie bij. Dat was de zoektocht: een beleving die tegelijkertijd een goede representatie van het vak geeft.’

Overigens is de naam Robin heel bewust gekozen. ‘Zowel jongens als meisjes kunnen Robin heten’, verklaart Hoogerwaard. Het schildersvak als emancipator: alle geslachten zijn welkom. De bedoeling is dat de keet als een soort rondreizend circus het land doorgaat. Telkens weer een periode beheerd door een andere Schildersvakopleiding, die ermee naar middelbare scholen in de eigen regio trekt. Ook is-ie beschikbaar voor beurzen en bedrijven. Een belangrijke rol is weggelegd voor de instructeurs van de opleidingen. ‘Zij worden een soort quizmasters. Daar gaan we ze in trainen.’

‘Het moet wel zin hebben’

Robin duikt ergens op in de toekomst. Met een CV dat glanst van de mooie projecten. Het verhaal is goed en het entertainmentgehalte – zelf doen in plaats van naar een verhaal luisteren of kijken – is evident. Nu nog de uitwerking in de praktijk. Want zo is Hoogerwaard ook wel weer: ‘De Eskeetroom is het vetste project dat ik voor OnderhoudNL heb gedaan. De kers op de taart. Maar het moet wel zin hebben, dat hoort ook bij mijn werk. We willen weten: heeft het straks meer leerlingen opgeleverd? Daar doen we het voor.’

Coördinator Johnny Serné van Schildersvakopleiding Geldermalsen/Amersfoort heeft goede hoop. ‘Ik heb nog steeds het beeld voor me van twee meiden die er met een docent voor het eerst in gingen. Een testronde. Toen zij eruit kwamen, konden ze niet stoppen met lachen.’ Lachen kon ik ook. Maar ik heb al een baan. Jammer van dat latente schildertalent (ahum).

Instructies vooraf. Een walkietalkie gaat mee naar binnen voor eventuele vragen vanuit de keet/hints van buitenaf (foto: RV).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


OnderhoudNL ziet toenemende aanwas schilders in spe

Bloedende borstel moet Belgische schilders trekken