Dit blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023, een jaarlijks onderzoek dat door Arval in samenwerking met Ipsos wordt uitgevoerd onder 8.622 bedrijven in 30 landen, waarvan 307 organisaties in Nederland. De barometer schept een duidelijk beeld van de trends binnen de Nederlandse mobiliteitssector en daarbuiten.
De opkomende elektrificatie van bestelauto’s is een van de opmerkelijkste veranderingen van het Nederlandse zakelijke wagenpark. Momenteel rijden er bijna 1 miljoen bestelauto’s op de Nederlandse wegen. Traditioneel rijden veel bestelauto’s vanwege hun betrouwbaarheid en vermogen om zware last te vervoeren, op diesel.
Vandaar dat veel schilders-, vastgoedonderhouds-, bouw- en installatiebedrijven gebruik maken van dit soort bestelauto’s. Arval Mobility Observatory toont met het onderzoek aan dat elektrificatie ook in dit segment in een versnelling raakt. Binnen drie jaar verwachten Nederlandse bedrijven dat bijna de helft (48 procent) van hun LCV-wagenpark geëlektrificeerd is, waarvan 25 procent volledig elektrisch.
Obstakels
De adoptie van elektrische bestelauto’s in Nederland ligt tot nu toe hoger dan in de rest van Europa, maar blijft achter in vergelijking met elektrische personenauto’s. In Nederland maken volledig elektrische personenauto’s bij 41 procent van de bedrijven deel uit van het wagenpark. Bij bestelauto’s is dit nog maar 21 procent.
Van de bedrijven die niet overwegen om elektrische voertuigen te implementeren in hun wagenpark (bedrijfswagens en personenauto’s), geeft een kwart (26 procent) aan dat de aanschafprijs in vergelijking met voertuigen met conventionele aandrijflijnen te hoog is.
Nog eens een op de vier bedrijven (25 procent) geeft aan dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19 procent en 21 procent geeft aan geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis te laden.
“De genoemde obstakels hoeven geen bezwaar te zijn”, zegt Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval BNP Paribas Nederland. “Voor de meeste bedrijven en hun wensen ten aanzien van trekgewicht, actieradius en laadgewicht, is er een geëlektrificeerd alternatief.”
“Bestelauto’s rijden gemiddeld slechts 60 km per dag, waardoor de meeste elektrische bestelauto’s niet elke dag opgeladen hoeven te worden. Nederland heeft daarbij een behoorlijk fijnmazig laadnetwerk, zowel publiek als op bedrijfsterreinen, zodat men niet bang hoeft te zijn stil komen te staan langs de snelweg.”
“Het vervallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto’s mogen invoeren, zullen ertoe leiden dat ondernemers de inzet van volledig elektrische bestelbussen moeten heroverwegen”, stelt Bos.
Het Arval Mobility Observatory is een onderzoeksbureau dat in 2002 is opgericht door BNP Paribas en Arval. Jaarlijks onderzoeken zij de ontwikkelingen van mobiliteit in de breedste zin van het woord. Met als doel de branche te informeren en te betrekken.