Industrieel ontwerper
Marjan Huiskes had in 2015 net haar opleiding industrieel ontwerper voltooid aan Hogeschool Saxion en de verfspeciaalzaak kreeg haar interesse. “Ik zag toekomstperspectief voor de winkel, waar volgens mij meer omzet uit halen te viel. In dat kader maakte ik een bedrijfsplan, dat m’n vader goedkeurde. Na een opleiding ‘Interieuradviseur’ te hebben gevolgd, kreeg ik in 2016 van hem de leiding over de verfspeciaalzaak. Zo kon mijn vader zich weer meer op het schildersbedrijf focussen”, vertelt ze.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/09/P1006106-1024x768.jpg)
Als eerste besloot Marjan alle bouwmarktverven (Flexa, Histor e.a.) uit het assortiment te verwijderen, omdat ze de focus nadrukkelijk op professionele verven wilde leggen. Sindsdien vormen Sigma en Sikkens de hoofdmerken in de winkel en dat trekt veel klandizie. Voor de mensen met een smalle beurs bied ik het verfmerk Fitex.”
“Diverse klanten willen het schilder- en behangwerk thuis niet zelf uitvoeren. Ik schuif het bedrijf van mijn vader, die momenteel twee schilders in dienst heeft, dan naar voren en die pakken de klus op. Zo opereren we in feite als twee aparte bedrijven onder één paraplu en dat werkt prima”, zegt Marjan.
In haar zaak, die ze samen met de drie part-time medewerkers Patricia, Wilna en Suzan runt, is ook een groot aanbod behang van exclusieve merken te verkrijgen. “Daarmee willen we ons duidelijk onderscheiden als speciaalzaak en dat trekt bezoekers van heinde en ver.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/09/marjan-1024x768.jpg)
Hoofdaannemer
“Desgewenst geven Suzan en ik zowel particuliere als zakelijke klanten kleur- en interieuradvies. Als ze de bijbehorende producten bij ons kopen, is dat advies gratis”, vertelt Marjan. “Veel van de zakelijke interieuradviezen die we maken, komen voort uit de goede contacten die het schildersbedrijf heeft. Zo heb ik bijvoorbeeld in de regio al een brandweerkazerne, een bed and breakfast, de entree- en personeelsruimte in een bedrijfspand en de kantoorruimten van een metaalbedrijf mogen stylen.”
“Als hoofdaannemer pakken we de uitvoering van zulke projecten graag op. Onze schilders mogen dan het verf- en behangwerk uitvoeren. Het leggen van de vloeren en het aanbrengen van de raambekleding en stoffering besteed ik uit aan een ander bedrijf.”
Over klandizie heeft Joop Kist Verf & Behang niet te klagen. “De oudere generatie blijft hier trouw in de winkel komen. We proberen jongere mensen, waaronder veel starters, binnen te halen door bijna dagelijks productberichten, tips en aanbiedingen op social media en onze website te posten. We bieden inspiratie en beleving en dat blijkt goed te werken.”
“Veel jongeren willen graag dezelfde inrichting zoals ze die op Pinterest zien, maar weten vaak niet precies hoe ze dat moeten doen. Ik help hen daar graag bij. Advisering vergt relatief veel tijd om verf en behang te kunnen verkopen, maar ik heb dat er graag voor over. Eigenlijk heb ik van mijn hobby mijn beroep gemaakt en dat is prachtig!”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/09/behANG-2-1024x921.jpg)
Marjan Huiskes bij haar enorme behangaanbod in de zaak: “Eigenlijk heb ik van mijn hobby mijn beroep gemaakt en dat is prachtig!
______________________________________________________________________________________________________________________________
Ooit vielen verfwinkels niet uit het straatbeeld weg te denken. Je vond ze in iedere stad en in vele dorpen. Mede door de opkomst van de bouwmarkten liep het aantal verfspeciaalzaken door de jaren heen flink terug. Toch halen veel schildersbedrijven hier nog steeds (een deel van) hun broodwinning uit en zien ze toekomstperspectief. In deze rubriek portretteren we een aantal van deze winkels.
______________________________________________________________________________________________________________________________