Cirkel weer rond voor 100-jarige familiebedrijf Hoogstraten Haarzuilens
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/09/Tijd-voor-Kwaliteit-674x1024.png)
Deze Jubileumcase is tot stand gekomen in samenwerking met AkzoNobel / Sikkens
Voorzichtig haalt Hoogstraten zijn kwast langs het houten luik met pijlpunt-motief. Deze luiken vormen een karakteristiek onderdeel van de pronte façade van het Rijksmuseum. Het markante gebouw aan het Museumplein herbergt klassieke werken zoals de Nachtwacht en het Melkmeisje. Schilderbedrijf Hoogstraten Haarzuilens mocht na de aanbesteding aan de slag met een grootscheepse renovatie van het buitenschilderwerk. Het kon daarbij leunen op ervaringen uit het recente verleden. Tijdens de grote renovatie van het museum in 2008 mocht Hoogstraten ook al het schilderwerk van het casco verzorgen. Zodoende waren de lijntjes kort.
![Wim Hoogstraten zet de luiken in Sikkens Rubbol XD. “Met deze verf krijg je een mooie bolle glans. Dat zorgt voor een stoere, maar ook klassieke look.”](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/09/00-Luiken-Schilder-Wim-Hoogstraten-Rijksmuseum-CSF230184-76-Groot-1024x681.jpg)
Hoogstraten over deze prestigieuze klus: “We zijn destijds binnengekomen via Aannemer De Koninklijke Woudenberg Ameide. Tijdens de eerste onderhoudsronde van het museum in 2016 waren wij zelf hoofdaannemer. Dit wordt dus de derde keer dat we op deze mooie plek mogen werken. We verzorgen het gehele buitenschilderwerk. Daaronder vallen het Hoofdgebouw, de Teekenschool en de Villa. Alle dakkapellen, deuren, dakgoten en muurankers worden door ons van een verse laag verf voorzien. Hierbij komt naast de Rubbol XD van Sikkens ook de adviserende rol goed van pas.”
Logistieke uitdaging
Een project van dergelijke omvang als het Rijksmuseum vraagt om een gedegen planning. Temeer ook omdat het museum tijdens de renovatie gewoon geopend is. Volgens Hoogstraten is het dan ook van belang dat planning en logistiek goed op elkaar aansluiten. “Onze opdracht is om de klus te klaren zonder dat museumbezoekers hinder van ons ondervinden. Zo werken wij veelal vanuit de tuin. We begonnen bewust in maart omdat de tuin toen nog dicht was. Normaliter is hier een terras. Daarnaast was het niet mogelijk om overdag gebruik te maken van een hijskraan. Toen we steigermateriaal voor het dak moesten verplaatsen, hebben we dat ’s nachts gedaan.”
Paradepaardje Sikkens
Het merendeel wordt geschilderd met de Rubbol XD hoogglansverf van Sikkens. De Herbol Protector zet Hoogstraten in voor het ijzerwerk. Het hekwerk rondom het museum is geschilderd in Rubbol SB. Benny de Vries, key-accountmanager Sikkens, kent de kwaliteiten van Hoogstraten goed. Hij heeft gedurende het project een adviserende rol. De Vries legt de keuze voor deze producten uit: “Als je kijkt naar de lastige bereikbaarheid van het schilderwerk dan is zo’n restauratie voor het Rijksmuseum een kostbare aangelegenheid. Die kosten moeten wel beheersbaar blijven. Je kunt er pas weer bij als er een steiger staat. Daarom probeer je de maximale duurzaamheid op het buitenschilderwerk te halen. Wat dat betreft is de Rubbol XD ons paradepaardje.”
![In samenspraak met Benny de Vries, key-accountmanager Sikkens (rechts), is ervoor gekozen om het hekwerk rond het Rijksmuseum te schilderen met Rubbol SB](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/09/Schilder-Wim-Hoogstraten-Rijksmuseum-CSF230184-154-Groot-1024x681.jpg)
Bolle glans
Schilders van dit soort projecten zijn altijd op zoek naar glansbehoud. Een verf die robuust oogt en de uitstraling van zo’n mooi gebouw versterkt. Dit product vond Hoogstraten in het duurzame verfsysteem van Sikkens. “Met deze verf krijg je een mooie bolle glans. Dat zorgt voor een stoere, maar ook klassieke look. Wat daarnaast opvalt, is de gemakkelijke verwerking. Je hebt weinig handbewegingen nodig. Bovendien laat het geen strepen na. Al kun je nog zo goed schilderen, je bent altijd afhankelijk van je materiaal. Voor een project als het Rijksmuseum moet dat gewoon van zeer goede kwaliteit zijn. De Rubbol XD past helemaal in dat plaatje.”
Ook de productkeuze voor het hekwerk was doordacht. “Hoe duurzamer het product is, hoe kwetsbaarder de toplaag. Al is dat ook afhankelijk van de belasting en de intensiviteit van het gebruik. Daarom kiezen we voor het hekwerk voor de Rubbol SB. De samenwerking met Sikkens bevalt uitstekend. Wij werken al geruime tijd met deze producten. Ook de adviserende rol mag je niet onderschatten. Als er vragen zijn rondom de toepassing van specifieke producten, krijgen we meteen antwoord. Op die manier komt het werk ook nooit stil te liggen.”
Grote hoogte
Veel van het schilderwerk vindt plaats op grote hoogte. Zo bevindt de dakgoot zich bijvoorbeeld op 25 meter hoogte. Hoogstraten vertelt wat er allemaal bij komt kijken. “We zijn veel tijd kwijt met de opbouw van de steigers. Het dakwerk bij de torens is nog hoger, maar dat kunnen we gelukkig van binnenuit doen. Het houtwerk bewerken we voor het schuren met ammoniak. Losse en gebladderde delen krabben we af, kleine oneffenheden werken wij bij en de naden worden afgekit. Daarna brengen we een grondlaag aan en dan schilderen we het af. De timmerman repareert de grotere houtrotplekken met nieuwhout. De koperwerkversieringen zijn nog in een goede staat en maken geen deel uit van de opdracht.”
![Carien Hoogstraten zit nu in Schildersbedrijf Hoogstraten Haarzuilens: “De cirkel is rond.”](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/09/00-Dochter-Schilder-Wim-Hoogstraten-en-Carien-Rijksmuseum-CSF230184-185-Groot-1024x698.jpg)
Cirkel rond
Over het algemeen genomen is het schilderwerk rond het Rijksmuseum vrij regulier onderhoudsschilderwerk met uitdagingen in de logistiek en de bereikbaarheid. Eén specifiek onderdeel vergt Wims speciale attentie; de luiken. “Hierop is in het steenrood en wit een motief te zien dat doet denken aan een pijlpunt. Dat is voor mij uitdagender om te schilderen dan 1.100 strekkende meter aan hekwerk. We halen de luiken eruit en vervoeren deze naar onze werkplaats in Haarzuilens. Dit soort klussen zijn voor ons bedrijf de krenten uit de pap. Bovendien komen bij dit project verschillende verhaallijnen samen. De oorsprong van ons bedrijf ligt op Kasteel de Haar, waar mijn overgrootvader schildersbedrijf Hoogstraten is begonnen. In dit door architect Pierre Cuypers ontworpen gebouw startte hij 100 jaar geleden ons schilderbedrijf. Nu werken we 100 jaar later in het Rijksmuseum dat eveneens door Cuypers werd ontworpen. Mijn dochter Carien zit sinds dit jaar ook weer in het bedrijf. Op die manier denken we ook aan de toekomst. Voor ons is de cirkel helemaal rond.”