De Leeuwarder W. A. Eisma richtte eind 19e eeuw het Geïllustreerd Schildersblad op. ‘Geen vak waar meer gekampt wordt om boven den collega uit te munten dan in het schildersvak’ viel te lezen op de voorpagina van het eerste nummer. En: ‘We merken op, hoe ieder tegenwoordig probeert iets anders te maken dan het alledaagse gewone verwen, zich waagt dan op decoratief gebied. In vele gevallen zelfs te vroeg en te veel, wijl het gewone werk, dat zoo nuttig is het in zijn geheimen te kennen, daardoor vaak verwaarloosd wordt.’ Het was volgens Eisma tijd voor kwaliteit. Daarom lanceerde hij een onafhankelijk weekblad dat was gewijd aan de belangen van huis- en decoratieschilders. ‘Met de uitgave van dit blad zullen echter zeer velen de oogen opengaan en, naar wij hopen, de geboorte ervan met vreugde begroeten.’
Kennis delen
Dat was bijna 125 jaar geleden en nog steeds maken wij ‘Tijd voor kwaliteit’. Eisma Media Groep voert tegenwoordig ook merken als SchildersVakkrant, SchildersVAK.nl, SchildersVAKTV en de Nationale SchildersVakprijs, maar vaandeldrager is nog steeds Eisma’s Schildersblad. Kennis delen zit in ons DNA. We bieden verdieping op het gebied van ondernemen en vaktechniek voor de totale schilders- en onderhoudsmarkt. En dat wordt gewaardeerd.
Rondetafelgesprek
In deze Jubileumuitgave duiken we niet alleen in de rijke geschiedenis van dit vakblad en staan we stil bij het heden, maar blikken we tevens vooruit. Aan wat voor vakkrachten heeft de sector in de toekomst behoefte? Generalisten of juist specialisten? Een rondetafelgesprek over dit onderwerp leverde een interessante discussie op. Ook vertellen bedrijven uit de verfkolom in speciale Jubileumcases hoe zij ‘Tijd voor kwaliteit’ maken. Het doet ons deugd dat onze missie – bijdragen aan een verdere professionalisering van de schilderbranche – door zoveel bedrijven en organisaties wordt herkend en gedragen. Want kwaliteit, in welke vorm dan ook, maak je samen!