Repair Care is wereldwijd actief en marktleider in Engeland, Duitsland en Nederland. Het is bovendien de enige producent in ons land die reparaties op draaiende delen kan garanderen volgens het KOMO-keurmerk (zie kader).
Gerenommeerd onderzoeksbureau bevestigt gevoel Repair Care
Brengt de positie als marktleider verantwoordelijkheden met zich mee en is het daarom logisch het voortouw te nemen op het gebied van duurzaamheid? ‘Als organisatie lopen we graag voorop’, vertelt productontwikkelaar Mark Gosens. ‘Niet omdat we marktleider zijn, wel vanwege onze ambitie om de markt te leiden en te sturen. Misschien zijn we daardoor wel de grootste geworden.’
De onderneming is in zijn ogen uitgegroeid tot een totaaloplosser in duurzaam houtherstel en -onderhoud. ‘Daarnaast zijn we samenwerkingspartner voor woningcorporaties en gecertificeerd opleider. We verzorgen jaarlijks zo’n 1500 opleidingen en merken de waarde daarvan in de branche. Wie slaagt, ontvangt een pasje en van de deelnemers horen we dat daar tijdens sollicitaties naar wordt gevraagd.’
Billen bloot
Hoewel in Nederland weliswaar meer wordt gekozen voor reparatie van kozijnen in plaats van vervanging, zijn ze in Waalwijk van mening dat dit nog vaker kan. ‘Als houtrot ontstaat, is meestal slechts vijf procent aangetast’, legt Gosens uit. ‘Het zit veelal onderin, waar het water staat. Repareren is dan veel duurzamer, maar als bedrijf hadden we dat nooit in onafhankelijke cijfers uitgedrukt.’
Het idee om dat wel te doen, komt volgens Gosens voort uit één van de strategische pijlers van het bedrijf: ‘be sustainable’. ‘CE Delft is benaderd, een gerenommeerd onderzoeksbureau in duurzaamheidsvraagstukken. Ze waren daar ook enthousiast, omdat ze bijna nooit verzoeken krijgen vanuit de industrie.’
Gosens is er trots op dat Repair Care echt met de billen bloot is gegaan. ‘We hebben de levenscyclus van ons product laten doorrekenen naar milieueffect. Vanaf het ontstaan tot het moment dat het afval is of wordt verwijderd.’
De uitkomst verrast ook het onderzoeksbureau. ‘Reparatie met onze producten scoort milieukundig twee tot vijf keer beter en als glas niet hoeft te worden vervangen, ligt die factor zelfs tussen de negen en 27’, stelt Gosens tevreden vast. Alternatieve reparatiemiddelen als polyester of onzuivere epoxy’s bereiken niet dezelfde duurzaamheid. ‘De CO2-besparing op basis van een gemiddelde woning met zes houten kozijnen waarvan er over een periode van 25 jaar drie worden gerepareerd, is liefst 98 procent ten opzichte van vervangen.’
De productontwikkelaar wil dit graag verduidelijken in een breder perspectief. ‘Deze besparing staat gelijk aan de CO2-uitstoot bij 2865 kilometer rijden met een benzineauto, achttien maanden non-stop tv-kijken en een half jaar elektriciteitsverbruik door een gemiddeld huishouden.’
![Repair Care](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/10/RepairCare_okt23_02_Mark-Gosens-684x1024.jpg)
![Repair Care](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/10/RepairCare_okt23_03.jpg)
![Repair Care](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/10/RepairCare_okt23_04-683x1024.jpg)
Biobased
Als pionier zet Repair Care vol in op duurzaamheid. ‘Behalve dat we met reparatie hebben aangetoond dat onderhoud duurzamer kan, kijken we ook naar de samenstelling van onze epoxy’, legt marketing- en communicatiespecialist Kelly Wouters uit. ‘Als jij met ons product werkt en je houdt aan ons zevenstappenplan voor duurzaam onderhoud, dan durven wij een levensduur van tien jaar te garanderen.’
Repair Care heeft sinds 2018 bio based-producten. Wouters daarover: ‘De BIO FLEXTM Cool is voor 35 procent bio based en bij de BIO FLEXTM Allround is dat percentage veertig procent. Hiermee vermindert het gebruik van fossiele brandstoffen en vanwege innovaties doen ze niet onder voor de andere DRY FLEX®-producten. Zelfs de seal die om onze pallets gaat, is biobased en dat geldt ook voor de vloeistof die wordt toegepast in onze EASY•Q™ WIPES. We geven heel bewust geen brochures uit en door productontwikkeling besparen we jaarlijks inmiddels 3000 kilogram plastic.’
Commercieel manager Aldo Luinge stelt dat Repair Care achter de schermen hard aan het werk is om een sustainable onderneming te worden. ‘Dat is de intrinsieke motivatie van het bedrijf. De medewerkers rijden inmiddels in elektrische auto’s.’
Reparatie op draaiende delen
Repair Care is de enige producent in Nederland die reparaties op draaiende delen kan garanderen volgens het KOMO-keurmerk. Om dit te onderstrepen, laat commercieel manager Aldo Luinge een gedeelte van een kozijn zien. Het hout is gescheurd, maar niet op de plek waar de reparatie heeft plaatsgevonden. ‘We hebben bij SHR tests gedaan en daaruit bleek dat het hout spleet door de druk die erop kwam te staan, terwijl onze epoxy heel bleef. En de druk waarmee werd getest was zelfs hoger dan dat wat noodzakelijk is.’ Luinge spreekt trots over een kwaliteitsbewijs. ‘Onze pasta is zo goed dat we ook draaiende delen kunnen repareren. Dat is veel duurzamer dan vervangen.’
Deze productcase is tot stand gekomen in samenwerking met Repair Care.