Hij heeft er nog net niet voor gestudeerd, maar veel scheelt het niet. Aan werkelijk elk detail heeft Salim Smits gedacht bij de indeling van zijn schildersbus, zo blijkt al snel op deze zonnige januaridag in Waddinxveen. De deuren van zijn diesel gedreven Volkswagen Transporter uit 2014 zijn nog dicht, maar de Zuid-Hollander wekt nu al de indruk dat er een klein schatkamertje achter schuilt. Op de vraag wat de schildersbus voor hem betekent, begint Salim haast verlegen te lachen: ‘Dit is mijn kantoor op wielen, maar eigenlijk nog meer dan dat: het is mijn paardje’, zegt hij liefkozend.
![Volkswagen Transporter Salim Smits](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2024/02/Busje-komt-zo-Salim-Smits-2-1024x680.jpg)
Tetris voor gevorderden
We lopen naar het lijdend voorwerp, maar de toon is al gezet. Tijd om het doek op te lichten en zijn “kunstwerk” te onthullen. Salim opent de deuren en wat er tevoorschijn komt, is een soort Tetris voor gevorderden. Of zoals de schilder het zelf noemt: ‘Een ingenieus modulair ladesysteem. Van Festool.’ Elk vakje en elke lade heeft een logische plek, zegt Salim. ‘Ik heb hier lang over nagedacht. Mobiliteit en efficiëntie zijn twee kernwaarden waar de schildersbus voor mij aan moet voldoen. Ik heb alles zo ingedeeld dat ik nooit hoef te zoeken.’
Kwasten, vloeistoffen, gereedschap, verf, noem maar op: alles is minutieus gecategoriseerd en ingedeeld volgens de wetten van de pragmatische schilder. En kan net zo makkelijk weer aangepast worden dankzij het modulaire systeem. ‘Alles is gesorteerd, maar ik heb bijvoorbeeld wel op veel plekken een rolletje tape liggen, omdat je dat vaak nodig hebt. Het zou zonde zijn als ik daarvoor steeds een aparte la moet openen.’
Tikje maniakaal
Zijn ordelijkheid is een tikje maniakaal, geeft hij toe. ‘Maar voor mij is dit belangrijk. Het geeft structuur in mijn werk, het zorgt voor rust en het straalt goed af op klanten.’ De doordachte indeling levert Salim Smits naar eigen zeggen zelfs geld op. ‘Ik heb eens berekend dat het me per dag ongeveer een kwartier zou kosten als ik mijn spullen lukraak zou opbergen. Élke dag een verspild kwartier; volgens mijn berekeningen zou dat op jaarbasis 1800 tot 2000 euro aan omzet kosten. Zonde!’
![Steekwagentje in bus Salim Smits](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2024/02/Busje-komt-zo-Salim-Smits-3-768x1024.jpg)
![schildersbenodigdheden geordend](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2024/02/Busje-komt-zo-Salim-Smits-4-768x1024.jpg)
Hart van de operatie
Niet alleen de indeling, maar ook de spullen in de schildersbus geven blijk van Salims opgeruimde karakter. ‘Er staan altijd twee stofzuigers in mijn bus. Een stofzuiger is in mijn ogen het hart van de operatie.’ De Waddinxvener is niet alleen zuinig op zijn spullen, maar dus ook op zichzelf. ‘Een stofvrije werkplek is ontzettend belangrijk, ook buiten. Met zo’n stofzuiger zorg je voor 95 procent minder stof. Élke dag.’
Maar het meest opvallende attribuut in zijn bus is toch wel het powerstation – eveneens vakkundig opgeborgen in een van de vakken. ‘Dit ding kost al gauw 2400 euro en ik ken geen enkele andere schilder die dit in zijn bus heeft. Maar ik mag ’m lenen dankzij mijn betaalde sponsorschap met Festool. Zagen, accu’s, maar ook laptops, tosti-ijzers en magnetrons: alles sluit ik erop aan’, zegt Salim lachend. ‘Dat maakt dat ik volledig zelfvoorzienend ben. Ik heb altijd toegang tot stroom en kan overal werken, ook als klanten niet thuis zijn. Zelfs in een hutje op de hei kan ik mijn werk doen.’
![Powerstation in bus Salim Smits](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2024/02/Busje-komt-zo-Salim-Smits-5-1024x684.jpg)
In het zonnetje
Dan zit de rondleiding erop. Salim Smits springt voldaan uit zijn bus. Tot slot wijst hij naar de trap, links achter in de Volkswagen Transporter. ‘Op mooie dagen haal ik die trap eruit. Dan ga ik daar lekker in het hoekje zitten en van het zonnetje genieten in de pauzes.’ Hij doet het even voor en lacht zijn tanden bloot. Een mooi beeld, de schilder en zijn paard.
De SchildersVakkrant is benieuwd: hoe ziet jouw busje eruit? Mail naar schildersvakkrant@eisma.nl als je mee wil doen aan deze rubriek!