Ga naar hoofdinhoud

‘Schuurtent’ vangt verfresten op


Het ei van Colombus, zo valt het idee voor de ‘schuurtent’ van Timme Schilders uit Bolsward het beste te omschrijven. Een omvangrijke opdracht om brugleuningen te schilderen in de thuisstad zette het schildersbedrijf op het spoor. ‘We wilden graag doorschilderen in de winter en bovendien voldoen aan de vergunningseisen om boven water te werken.’

Kilometers aan leuningen worden in opdracht van de gemeente Súdwest Fryslân geschuurd, geföhnd, twee keer in de grondverf gezet en afgeschilderd. Met een roller brengt de medewerker van Timme Schilders de donkergroene kleur aan op de houten brugleuning. ‘Daarnaast schilderen we ook wat kruizen, leuningen en aanrijbeveiligingen van staal’, legt Harry Pieters van Timme Schilders uit. Tot de zomer is het schildersbedrijf zoet met de klus.

Terwijl Wiepie Nijboer in de tent de verf van de brugleuning krabt zet zijn collega Ame Kooistra het houtwerk in de grondverf De flap aan de waterkant wordt met een haakje en elastiek vastgezet Het enige laswerk dat nodig was, betreft een verbindingsstuk tussen de rolsteiger en het ijzer waarop het tentdoek aan de bovenkant rust

Vergunning en milieu

De opdracht valt op door een tent die deels over het water hangt. In de witte tent is een werknemer van Timme Schilders bezig met het schuren en kaal maken van de houten leuning. ‘We werken boven water, dus hadden we ook een vergunning van het waterschap nodig. Vanuit het oogpunt van milieu moesten we nadenken over een manier om het vuil op te vangen.’ Ideeën als het plaatsen van een steiger met bouwkeet passeerden tijdens de voorbereidingen de revue.

 

Tent

Samen met een tentenbouwer werd de tent verder ontwikkeld. ‘Gedrapeerd, met ramen er in. Dat werkt voor onze schilders plezieriger. Dan zien zij ook wat er eventueel buiten in het verkeer gebeurt, als er bijvoorbeeld een grote vrachtwagen langskomt.’  Zaagsel en verfresten vallen niet in het oppervlaktewater, maar worden keurig opgevangen in het zeil. Daarvoor is de wand van de tent aan de grachtzijde in de vorm van een opvangbak gemaakt. De verplaatsbare tent is gemaakt rond een rolsteiger. De flap aan de waterkant rust op een steigeronderdeel dat ook rondom dakkapellen wordt gebruikt. Met haakjes en elastiek wordt het zeil vastgezet. De tent is in principe volledig winddicht. ‘Maar honderd procent is natuurlijk lastig bij brugleuningen. Het zeil is voorzien van ritsen die de schilder zo ver mogelijk dicht maakt. Voor het laatste stuk is het zeil voorzien van lussen die we strak trekken, zodat er geen opening meer is. Honderd procent garantie voor het opvangen van vuil kun je niet geven, maar meer dan 99 procent van de resten vangen we zeker op.’ De schilders zuigen de ‘opvangbak’ vrij regelmatig leeg. Afhankelijk van de werkzaamheden soms meerder keren per uur. ‘De schuurmachine is voorzien van een afzuiginstallatie waarmee we voorkomen dat het een stoftent wordt. Dat zou natuurlijk ook niet wenselijk zijn voor onze werknemer met het oog op arbo.’

 

Snelle opbouw

De schuurtent wordt ‘s avonds naar het stadhuis van Bolsward gereden waar die in de catacomben wordt opgeslagen. ,,En ‘s ochtends bouwen we de tent weer op. Dat is binnen tien minuten gepiept’, stelt Pieters. De schilders zijn in de winter al met de klus begonnen. ‘Dat is ook een groot voordeel van deze manier van werken. We wilden natuurlijk onze schilders ook in de winter aan het werk hebben. Met deze tent kunnen we die werkzaamheden ook dan uitvoeren, eventueel met een kacheltje om de werknemers warm te houden.’

 

Bruggen

De opdracht betrof in eerste instantie dertien bruggen, maar dat zijn er inmiddels al meer geworden. De leuningen van de kunstwerken in het centrum van Bolsward moeten in principe voor het toeristenseizoen klaar zijn. ‘Daarom pakken we eerst deze bruggen aan en gaan we daarna buiten het centrum aan de slag.’ Gemeente Súdwest Fryslân is een belangrijke opdrachtgever voor Timme Schilders. Het schildersbedrijf neemt onder andere ook het stadhuis van Bolsward onder handen. De houten luiken van het monumentale pand worden in de werkplaats behandeld.


Brancheclubs: ‘Uitstel van zero-emissiezones werkt averechts’

Nederland pleit voor EU-regels duurzame chemische industrie

Coating op windmolens mogelijk schadelijk voor milieu

Vernieuwd A-blad Epoxyproducten

OnderhoudNL: Kanttekeningen convenant Emissieloos Bouwen


Naar archief >