Het bedrijfspand van Dave Flinterman beschikt over een douche. Handig voor wie de verfspuit tijdens een training nog niet helemaal onder controle heeft. Het doet de eigenaar van Spray Support terugdenken aan zijn eigen beginjaren bij de groothandel. ‘Toen kreeg ik het filterhuis van een spuit niet los. Uiteindelijk lukte het me de dop eraf te krijgen, maar ik ga niet vertellen hoe ik er toen uitzag.’ Het is een anekdote die hij vaak vertelt. Steevast met een brede grijns op zijn gezicht. Boodschap: alle begin is moeilijk en een ongelukje overkomt de besten.
Aan de Hovenierstraat in Naaldwijk gaat hij van ervaren verfspuiters nog betere verfspuiters maken. Dat is de belofte die hij met De Betere Schilder doet, de kwaliteitsorganisatie met wie hij de trainingenreeks – elke twee jaar terugkomen – heeft opgezet. Dit levert deelnemende schilders een certificering op waarmee zij kunnen aantonen tot de eredivisie van het ambacht te behoren.
Wat willen jullie hiermee bereiken?
Nick Polm (De Betere Schilder): ‘Steeds meer bedrijven gaan verfspuiten. Dat zorgt voor meer concurrentie en prijsdruk en – over de hele linie – lagere kwaliteit. Het is toch van de gekke dat vakkundige verfspuiters moeten concurreren met stukadoors?’
Flinterman: ‘Het is ook verontrustend voor klanten die met een bepaalde prijsstelling worden geconfronteerd omdat ze voor maximale kwaliteit gaan. Om dat voor elkaar te krijgen, moet de vakman bepaalde handelingen en behandelingen uitvoeren. Dat kost wat. Het is vervelend dat jij altijd moet uitleggen waarom je per meter méér euro’s in rekening brengt dan anderen. Die mensen willen we beschermen zodat zij hun kwaliteit kunnen waarborgen.’
Met een nieuw soort De Betere Schilder-keurmerk. Wat is dat waard?
Polm: ‘Nieuwe klanten moeten je maar op je blauwe ogen geloven als jij zegt dat je kwaliteit levert. Vrijwel altijd moet je ze overtuigen. Met zo’n certificering in handen sta je bij wijze van spreken meteen met 1-0 voor. Je kunt dan ook beter prijsverhogingen uitleggen, die je door de huidige inflatie bijna elk jaar moet doorvoeren.’
Jullie zijn streng, want je kunt je certificering kwijtraken.
Polm: ‘Dat zijn we ook bij ons reguliere keurmerk, dat al twintig jaar bestaat en echt ergens voor staat. Bij opdrachtgevers, maar ook bij schilders. Vorig jaar hebben we nog iemand geroyeerd, omdat hij niet meer de kwaliteit leverde die wij willen. Daar komen we achter door onder meer audits, uitgevoerd door oud-meesterschilders, en reviews. Als wij twee of drie gegronde klachten krijgen over een lid, dan gooien we hem eruit. Dan is het geen betere schilder meer. Je kunt daar niet secuur genoeg mee omgaan, want een lid met een slechte naam schaadt niet alleen mij, maar ook zijn collega’s die wel hard voor hun keurmerk werken. Onze certificering voor verfspuiters kan die status overnemen, daarom herhalen we de training elke twee jaar. Om echt te hameren op kwaliteit.’
Wat is kwalitatief spuitwerk, Dave?
Flinterman: ‘Dat begint bij de voorbereiding, nadat je thuis weggaat. Heb je al je persoonlijke beschermingsmiddelen bij je? Je ziet nog weleens dat men geen masker draagt. Dat vind ik een blunder, want gezondheidstechnisch niet heel erg verantwoord. Dan de voorinspectie: met welke ondergrond heb je te maken, welke verf moet daarop? Welke voorstrijk is nodig? Product- en ondergrondkennis zijn niet te onderschatten. Net als kennis van je materialen en toebehoren; welke verf kan door een bepaalde spuittip heen en welke beslist niet? De planning en voorbereiding zijn misschien nog wel belangrijker dan het uiteindelijke spuiten, even gek gezegd. Spuiten is vooral een stappenplan dat je moet volgen om tot een goed resultaat te komen. Dat moet je beheersen en vervolgens meters maken, je eigen slag vinden. Zie het als leren fietsen.’
Dat verleer je niet, zeggen ze.
Flinterman: ‘Maar ook een goede wielrenner kan vallen, hè. De vraag is wat dan de oorzaak is en hoe je dat in het vervolg kunt voorkomen. Bovendien: machines, accessoires, omstandigheden en verf veranderen voortdurend. Er komt veel bij kijken. Daarom adviseren wij ook een opfriscursus. Ik volg actuele ontwikkelingen op de voet, bijvoorbeeld wat eraan zit te komen uit Amerika. Zo blijven onze cursisten altijd up-to-date.’
Polm: ‘Dave beschikt over superveel kennis. En het is een fijne persoonlijkheid om mee samen te werken.’
Een coachend type?
Flinterman: ‘Ik ben ook voetbalcoach geweest, heb een selectie-elftal getraind. Ik vind het mooi en fijn mensen te enthousiasmeren, zodat ze daarna gaan investeren in zichzelf, willen leren en vervolgens ook presteren. Supergaaf om mensen die motivatie te geven, projectleiders gek te maken. Daarbij ben ik niet gelieerd aan één merk, kan met alle soorten machines overweg.’
Hoe zit het met de animo en wat kunnen deelnemers verwachten?
Polm: ‘De dag na de opening van de inschrijving, hadden we al tien aanmeldingen. Dus dat gaat goed.’
Flinterman: ‘De trainingen zijn allemaal in mijn bedrijfspand; mijn tweede huiskamer, hoewel mijn vrouw soms denkt dat het mijn eerste is. De sessies moeten niet alleen leerzaam zijn, maar vooral ook leuk. Met een groepsfoto na afloop.’
Wat is jullie stip op de horizon?
Flinterman: ‘We zien in het veld dat er nog zoveel te halen valt voor verfspuiters om nog mooiere resultaten te krijgen, efficiënter te werken en nog meer werk binnen te halen. Daar gaan we cursisten bij helpen. Kwaliteit waarborgen, kennis verschaffen.’
Polm: ‘Mijn eerste doel is honderd leden met ons nieuwe certificaat. En als einddoel dat opdrachtgevers die een strak resultaat willen, automatisch denken aan spuitschilders met ons keurmerk.’