Het was de eerste keer dat Sjors Krikken als nieuwe man van OnderhoudNL op pad ging. Tijdens de Sigma Nationale Schildersdag – waar de branchevereniging voor het eerst officieel supporter van is – bezocht hij een tiental schilderprojecten in en rondom Groningen. Een bekende regio voor de geboren Groninger, die onder meer kennismaakte met De Vries Vernieuwers, Van der Geest Schilderspecialisten en Jan Börchers Schilder- en Restauratiewerken. Naast een klein bedankje als waardering voor hun dagelijkse vakwerk ging hij de steiger op om het gesprek aan te gaan met de vakschilders. Want persoonlijk contact met zijn achterban is een must. ‘Om onze leden goed te kunnen helpen, moet ik weten wat er leeft. Waar loop je als bedrijf tegenaan, waar heb je behoefte aan en hoe kunnen wij jou ondersteunen? Waardevolle inzichten, die je vanachter een bureau niet vergaart.’
Struggles herkennen
Het scheelt dat de schilders- en onderhoudswereld voor Krikken geen onbekend terrein is. ‘Ik ben opgegroeid tussen de verfblikken.’ De laatste twee jaar werkte hij als vestigingsleider bij SW Vastgoedverbetering. Daarvoor was hij onder meer commercieel/technisch adviseur van (verf)groothandel Olijslager en projectleider bij Wits Vastgoedonderhoud. Dus ja, hij voelt zich bij schilders als een vis in het water. Herkent ook hun struggles. ‘Alle vakmensen die ik heb gesproken zijn apetrots op wat ze aan het doen zijn. Aan de andere kant klinkt de dringende roep tot meer opleiden. Jong schildertalent is schaars, maar zo hard nodig. Dat weten we wel, maar het wordt op de werkvloer weer eens bevestigd: de nood is hoog.’
Op de kaart
Een uitdaging noemt Krikken het, die OnderhoudNL samen met de Schildersvakopleidingen en de toeleverende markt oppakt. ‘We zijn actief bezig om de branche op de kaart te krijgen.’ Zo werd een Eskeetroom ontwikkeld om jongeren enthousiast te maken voor het vak. Een schaftkeet omgetoverd tot escaperoom, waarin vmbo-leerlingen door puzzels op te lossen schilder Robin moeten vinden. Daarnaast zijn de opleidingen prominent aanwezig op beurzen en ontvangen zij middelbare scholen op hun vestigingen. ‘Hierdoor zie je de laatste jaren een stijgende lijn in de instroom van leerlingen.’
Advies en ondersteuning
Ondertussen blijft het geven van raad en ondersteuning aan de leden onverminderd doorgaan. Dat gaat verder dan alleen actief zijn bij cao-onderhandelingen, waar de schilders in Groningen OnderhoudNL voornamelijk van zeggen te kennen. ‘We bieden ook tools om slimmer te ondernemen, trainingen om jezelf te ontwikkelen en geven ledenadvies, over doorbetaling bij ziekte bijvoorbeeld.’ Het is duidelijk: aan Krikken de taak om OnderhoudNL nog meer in de markt te zetten. Hij wil bovendien de toegankelijke schakel zijn tussen beleid en uitvoering. Want ‘een goede aansluiting tussen die twee gaat onze branche toekomstbestendig houden.’
Ik heb een kort vraagje, ik kwam schildersvak.nl tegen terwijl ik aan het kijken was naar websites/webshops in Nederland.
Ik heb wat ideeën en aandachtspuntjes opgeschreven die ik graag zou willen bespreken wat betreft SEO en conversieoptimalisatie.
Dit is geheel vrijblijvend en indien gewenst kan ik ze even op de mail zetten? Bellen kan ook altijd!
Ik wil je ook graag een gratis SEO-Analyse wat betreft de prestaties van je website mailen als je het interessant vindt?
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Sam van de Hulsbeek
Mediya B.V
https://mediya.nl/