Ga naar hoofdinhoud

BUSJE KOMT ZO | Carver Cargo laat vele nekken draaien


Waar de schilder gaat, daar gaat zijn busje. De vakman en zijn vervoermiddel zijn sinds jaar en dag onafscheidelijk. Een klassieke dieselbus, elektrisch aangedreven exemplaar of misschien zelfs een (bak)fiets? In deze serie portretteren we de schilder en zijn trouwe vier-, drie- of tweewieler. Deze keer de Carver Cargo van Arie van Buuren (54) en Gerjo Fuhler (33), werkzaam bij Van Buuren Schildersbedrijf uit Ermelo.

Arie van Buuren en Gerjo Fuhler: 'Hij rijdt als een trein.' (Foto's: Roy Heethaar)

Half Ermelo heeft onderhand een stijve nek van het omkijken. Niet naar vrouwelijk schoon, maar naar de blitse schildersbus van Van Buuren die weer door het dorp zoeft. Al is schildersbus hier een groot woord; de elektrisch aangedreven Carver Cargo S+ heeft meer weg van een futuristische brommobiel. Feit is dat het een opvallende verschijning is in de regio Noordwest-Veluwe.

Bedrijfsleider Gerjo Fuhler en eigenaar Arie van Buuren leggen haarfijn uit wat ze in vredesnaam moeten met zo’n niet-alledaags voertuig. ‘Ik wil mijn wagenpark zo efficiënt mogelijk inrichten en vind bovendien dat ik een verantwoordelijkheid heb naar de toekomst; het milieu’, legt eigenaar Arie uit. ‘We hebben elf busjes, maar gemiddeld genomen staat er altijd wel één stil. Toen ben ik gaan denken: hoe kan ik mijn wagenpark verantwoord inkrimpen, zonder dat mijn werknemers het gevoel krijgen dat hun “koetje” wordt afgenomen? Ik kwam deze Carver tegen in een vakblad, en dacht: hé, dit kan wel wat zijn.’

Carver Cargo van Van Buuren
De elektrische “schilders-tuktuk” heeft wel wat weg van een futuristische brommobiel.

Net als bij een camper

Je moet het zo zien: als je met een camper op vakantie gaat, is het handig dat je ook nog een klein autootje tot je beschikking hebt; pak ‘m beet een Smart. De Carver Cargo S+ heeft min of meer dezelfde functie, en geldt vooral als verlengstuk voor de overige bedrijfsbussen (Ford Transits). ‘We werken bijvoorbeeld veel bij woonzorgpark ’s Heeren Loo hier in Ermelo, dan is zo’n wagentje ideaal’, zegt Arie. ‘Of als we in de binnenstad aan het werk moeten. Dan rijd je met een dieselbus naar de rand, tot waar je nog mag komen, je haalt de Carver van de aanhanger en pendelt daarmee naar de werkplaats. Werkt prima.’

Toch had het wel wat voeten in de aarde om de compacte Carver in te passen bij Van Buuren. ‘Geen schilder was happig om een proefritje te maken’, erkent Arie lachend. ‘Ze zullen wel gedacht hebben: Als ik enthousiast ben, dan ben ik de sjaak en mijn busje kwijt.’

Maar Gerjo blijkt de beroerdste niet. ‘Als ik van A naar B kom, vind ik alles best’, zegt hij droogjes, terwijl we een smakelijk koffietje drinken in de nette bedrijfskantine. Hij is dan ook de vaste bestuurder van de Carver geworden. Het was eerst even wennen, maar de bedrijfsleider was snel verkocht. ‘Groot materiaal moet natuurlijk met een bus naar de werkplaats, maar je kunt er met gemak vier 10 liter-emmers verf in kwijt, plus nog wat gereedschap.’

verfbussen in laadruimte
‘Je kunt er met gemak vier 10 liter-emmers verf in kwijt.’

Piloot in de cockpit

En hoe rijdt-ie? ‘Het is heel apart, de eerste keer voel je je als een piloot in zijn cockpit’, zegt Gerjo grijnzend. ‘En je merkt echt dat iedereen omkijkt, met name jongeren. Daar heb je hem weer, met z’n tuktuk, klinkt het dan.’ Arie: ‘Maar dat is natuurlijk mooie reclame voor ons! En hij rijdt als een trein. wil je het ook even proberen?’, vraagt hij aan de verslaggever, die zich bijna verslikt in zijn koffie.

Vooruit dan maar, de nieuwsgierigheid wint het van de angst iets fout te doen. En het moet gezegd: dit gaat verrekte soepel, en wat een trekkracht! In de bochten is het even wennen omdat je schuin mee helt (de verfbussen blijven keurig overeind), maar het is eigenlijk net alsof je op een overkapte scooter rijdt.

Het korte rondje verloopt dan ook vlekkeloos. ‘Heb je de 80 kilometer per uur aangetikt?’, vraagt Arie bij terugkomst. ‘We hebben ook nog een 45 kilometer-uitvoering, maar deze haalt de 80.’ En wat kost-ie? ‘13.000 euro ex btw. Volledig rijklaar en bestickerd ongeveer 14.500. Stapsgewijs wil ik het hele wagenpark elektrisch hebben, en dit is een mooie eerste stap.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Zonneverf voorziet elektrische auto’s van brandstof

‘Deel schilders trekt binnenstad uit’

Zero Emissie-evenement voor ondernemers

Nog 16 miljoen euro in laatste SEBA-subsidiepot


Naar archief >