Ga naar hoofdinhoud

Zero-emissiezones: ondernemers worstelen met onzekerheid


De komst van zero-emissiezones in binnensteden bezorgt veel ondernemers hoofdbrekens. Moet ik nu wel of niet investeren in uitstootvrije voertuigen? Het hoofdlijnenakkoord van de vier regeringspartijen maakt het er niet duidelijker op. Het is aan de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener (PVV) om helderheid te geven.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft er vertrouwen in dat er binnen de ZE-zones voldoende laadmogelijkheden zijn. (Foto: Shutterstock)

Zo’n 30 gemeenten hebben inmiddels een zero-emissiezone aangekondigd. Ongeveer de helft van deze gemeenten voert de maatregel in per 1 januari 2025, de andere gemeenten volgen later. In ZE-zones zijn nieuwe bestel- en vrachtauto’s alleen nog welkom als zij rijden op elektriciteit of waterstof en dus geen CO2 uitstoten.

Dat lijkt een duidelijke bepaling, maar het door de vier coalitiepartijen opgestelde hoofdlijnenakkoord geeft ruimte voor onzekerheid. In het door PVV, VVD, NSC en BBB gesloten hoofdlijnenakkoord staat: ‘Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren).’ Daar wordt vervolgens aan toegevoegd: ‘De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit.’

Terwijl de één spreekt van zwabberbeleid van de overheid, is de ander blij met een eventueel uitstel. Vlak voor het zomerreces sprak de Commissie Infrastructuur en Waterstaat met belangenorganisaties, waaronder MKB-Nederland, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), over het onderwerp. De commissieleden wilden vooral duidelijk krijgen tegen welke problemen ondernemers aanlopen bij de invoering van de zero-emissiezones per 1 januari 2025. En wat nodig is om die problemen het hoofd te bieden.

zero-emissiezones Amsterdam
Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die binnen de S100 in Amsterdam rijden moeten vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij zijn. Amsterdam is één van de dertig gemeenten waar een ZE-zone gaat gelden. (Foto: Shutterstock)

Run op dieselbussen

Veel ondernemers hikken aan tegen de hoge aanschafprijs van een elektrische bedrijfswagen. De komst van zero-emissiezones en het afschaffen van de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s met ingang van 2025, heeft gezorgd voor een run op dieselbussen. Volgens cijfers van RAI Vereniging zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar 37.000 bestelauto’s geregistreerd. Dat zijn er 7.000 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Euro 6-bestelauto’s hebben nog tot 2028 toegang tot de ZE-zones.

Concreet betekenen de toegangsregels dat vanaf 2025 bestelauto’s van 13 jaar of ouder de zero-emissiezones niet meer in mogen. Volgens BOVAG-voorzitter Han ten Broeke betreft dat ongeveer 23 procent van het huidige wagenpark. ‘Zo’n driekwart van de bedrijfswagens is Euro 5 of Euro 6. Dus heel veel ondernemers kunnen nog wel even voort.’

Het CBS heeft berekend dat in de bouwnijverheid iets meer dan drie op de tien bedrijven geraakt worden door het ingaan van de ZE-zones per 1 januari 2025.

Centraal Ontheffingsloket

Ten Broeke hamerde tegenover de commissieleden op heldere communicatie vanuit de overheid. Veel ondernemers zouden onbekend zijn met de geldende vrijstellingen en ontheffingen. Hij noemde in dit verband het voorbeeld van een schilder die dacht een bakfiets te moeten kopen. ‘Terwijl hij voor hetzelfde bedrag een tweedehands Euro 6-bestelauto kan aanschaffen.’

Bedrijven met vragen over de ZE-zones en de mogelijkheden voor vrijstellingen, kunnen terecht bij het Centraal Ontheffingsloket. Dit loket fungeert als het centrale punt voor het aanvragen van ontheffingen en vrijstellingen.

Behoefte aan duidelijkheid

Ondernemers hebben vooral behoefte aan eenduidige en geharmoniseerde regelgeving voor de invoering van de ZE-zones, benadrukten de belangenorganisaties tijdens het rondetafelgesprek. Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland, gaf daarbij het voorbeeld van aannemers en schilders die in het hele land werkzaamheden in binnensteden uitvoeren. ‘Voor hen is de uiteenlopende regelgeving in de diverse steden lastig. Voor deze ondernemers zijn hun wagens niet de kern van hun bedrijf, maar rijdende gereedschapskisten.’

Visser kreeg bijval van Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland. ‘Ondernemers hebben meer aan duidelijkheid dan aan uitstel. Uitstel benadeelt ondernemers die al geïnvesteerd hebben in elektrische bedrijfswagens. Bovendien schaadt het het vertrouwen in de overheid.’

Laadinfrastructuur en netcongestie

Commissielid Arend Kisteman (VVD) vroeg zich af of ondernemers voldoende toegang hebben tot laadfaciliteiten. Volgens Monique Esselbrugge (VNG) hebben gemeenten vertrouwen in de beschikbaarheid van genoeg laadmogelijkheden binnen de ZE-zones. Al blijft netcongestie wel een punt van zorg en is dat voor de PVV een reden om uitstel te overwegen, gaf Tweede Kamerlid Rachel van Meetelen aan. Voor Olger van Dijk (NSC) geldt juist dat netcongestie geen argument mag zijn om de ZE-zones uit te stellen.

Geen lappendeken aan regels

Uitstel of niet; pas in de komende maanden volgt daarover duidelijkheid. Wat wel helder is, is dat er vooral behoefte is aan duidelijke, eenduidige en geharmoniseerde regelgeving. Ondernemers die actief zijn in meerdere gemeenten met ZE-zones mogen niet geconfronteerd worden met een lappendeken aan regels. Uniformiteit in vrijstellingen en voldoende laadmogelijkheden zijn cruciaal voor een succesvolle implementatie, gaven de belangenorganisaties de commissieleden mee. De nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener (PVV), heeft nu de taak te bezien wat wijsheid is.

bedrijfswagen Achterberg Schilders
Achterberg Schilders kiest ervoor vooralsnog niet te investeren in nieuwe transportmiddelen. ‘Ik gok erop dat we verstandige politiek krijgen en dat de zero-emissiezones worden uitgesteld tot 2030’, zegt algemeen directeur Coen Blees. (Foto: Achterberg Schilders)
elektrische VW bus
Leeuwens Schildersbedrijf investeerde in een elektrische VW ID.Buzz. ‘Ik kan met deze bus zo’n 400 kilometer rijden’, aldus bedrijfseigenaar Twan Domensino. (Foto: Leeuwens Schildersbedrijf)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Ontheffing zero-emissiezones voor bus met glasresteel

Klusbus naar Openluchtmuseum

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Zonneverf voorziet elektrische auto’s van brandstof

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024


Naar archief >