Ga naar hoofdinhoud

Brancheclubs: ‘Uitstel van zero-emissiezones werkt averechts’


Zeven brancheorganisaties, waaronder OnderhoudNL, verzetten zich tegen uitstel van zero-emissiezones in binnensteden. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil zulke gebieden – waar diesel-, benzine- en lpg-busjes niet welkom zijn – later invoeren. Onder hen de coalitiepartijen PVV, VVD en BBB.

Van Buuren uit Ermelo laat zien hoe het óók kan: het bedrijf schafte een heuse ‘schilders-tuktuk’ aan ofwel een Carver Cargo S+-elektrisch.

Veertien gemeenten op hun beurt willen daar niets van weten en verklaren door te gaan met de invoering per 1 januari. Zij vinden Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, Rai Vereniging, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en dus OnderhoudNL aan hun zijde.

‘Last-minute uitstel zorgt juist voor problemen bij ondernemers die hun bedrijfsmodel hebben gebaseerd op emissievrije logistiek, en kan ondernemers die specifieke zero-emissiediensten hebben ontwikkeld in gevaar brengen van faillissement’, waarschuwen zij in een gezamenlijke brief. Zo zijn volgens de zeven organisaties inmiddels ruim 32.000 elektrische bestelbussen aangeschaft. Ze wijzen er verder op dat veel zogeheten Euro 4- en Euro 5-bestelbussen al zijn vervangen door Euro 6-exemplaren. Die mogen tot 2028 in de zones komen.

‘Harmoniseer gemeentelijke regels’

De branche- en belangenverenigingen begrijpen de zorgen van ondernemers die (nog) niet meekunnen en nemen deze serieus, zo laten ze weten. ‘Natuurlijk blijven wij meedenken over hoe het beleid verbeterd kan worden om problemen voor specifieke ondernemers op te lossen. Denk aan nadere bepalingen over de laadinfrastructuur in en rondom de zones. Wij zijn ook voor harmonisatie van gemeentelijke regels. En uiteraard moet het ontheffingenloket goed toegankelijk zijn, zodat elke organisatie die niet meekan, of minder dan twaalf keer per jaar een ZE-zone ingaat, een ontheffing kan aanvragen. Aan beide zaken werd en wordt volop gewerkt.’

‘Bovendien is met gemeenten een overgangsregeling afgesproken’, klinkt het. ‘Die houdt in dat per 2025 alleen de meest vervuilende dieselbusjes en vrachtwagens worden geweerd. De schoonste voertuigen mogen nog enkele jaren blijven rijden in de zones.’

Slecht bestuur

Twee maanden voor invoering op de rem trappen, is een teken van slecht bestuur en werkt averechts, stellen de brancheorganisaties. ‘De coalitiepartijen zeggen dat ze uitstel willen omdat niet iedereen kan meekomen. Maar ze zorgen zo juist voor de faillissementen die ze willen voorkomen.’

Eén reactie op “Brancheclubs: ‘Uitstel van zero-emissiezones werkt averechts’

  • Hanni

    en hoeveel leden vertegenwoordigen deze brancheorganisaties ?
    Zal toch een zeer ruime meerderheid van alle werkenden moeten zijn.
    Of is het net zoals al die linkse partijen; een kleine minderheid gaat het wel even voor de meerderheid bepalen ?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Ontheffing zero-emissiezones voor bus met glasresteel

Toolbox ‘Dieselmotoremissie’ gelanceerd

Bijna 86.000 ton vlakglas ingezameld in 2024

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024


Naar archief >