Ga naar hoofdinhoud

Hergebruik


Zo stuitte ik op de Harvestmapp, een marktplaats voor de vraag naar en aanbod van hoogwaardige tweedehands bouwmaterialen. Van al het afval komt het meeste uit de bouwsector. Deze sector is met 62 miljoen ton afval namelijk verantwoordelijk voor wel 40% van de totale afvalproductie 2011. "Dat kan anders", zeggen de initiatiefnemers van de Harvestmapp.

Duurzaamheid is in en wordt steeds meer een voorwaarde om te kunnen ondernemen, omdat opdrachtgevers hier nadrukkelijker op selecteren. Kortom: het bedrijfsleven, dus ook verfindustrie en de schilders- en onderhoudsbranche, moeten vol aan de bak. Aan mooie woorden en goede voornemens geen gebrek. Overal waar je de vakbladen openslaat, PR-campagnes van alle zichzelf respecterende bedrijven volgt en elke beurs waar je komt: iedereen is, naar eigen zeggen, met duurzaamheid bezig. Nu de praktijk nog. Toevallig kwam ik in de voorbije weken twee interessante duurzaamheidsinitiatieven tegen, die ik u niet wil onthouden.

Van al het afval wordt anno 2012 ongeveer 75% gerecycled, waarmee Nederland binnen de EU één van koplopers is. Desondanks verbranden we nog steeds veel goede materialen. Denk hierbij aan oude deuren, ramen, kozijnen, bureaus, plastic materialen, et cetera. Slechts ongeveer 5% van al ons afval wordt hergebruikt. Materialen die bijvoorbeeld bij een vastgoedonderhouder, renovatiebedrijf, (interieur)architect, meubelmaker of kunstenaar een tweede kans zouden kunnen krijgen.

Dit is waar de Harvestmapp de oplossing voor biedt; een instant online platform dat de vraag naar en het aanbod van tweedehands hoogwaardige materialen bij elkaar brengt. Harvestmapp doet dit aan de hand van een smartphone applicatie en een website die zijn ingespeeld op de huidige markt. Volgens Slager staat Harvestmapp staat voor duidelijkheid en minimale zoektijd. Zo kan bijvoorbeeld de architect tijdens het ontwerpproces materialen aanvragen en het renovatiebedrijf bij het inventariseren welke materialen vervangen gaan worden deze meteen aanbieden.

Applicatie

De aanbieder maakt met de smartphone eerst een foto van het product en vult vervolgens specifieke materiaalgegevens in zoals afmetingen en het aantal aangeboden eenheden. In de volgende stap wordt de termijn vastgelegd dat het product beschikbaar is. Tot slot kan de afhaallocatie worden aangegeven en het aanbod ‘ge-upload’ worden. De productafnemer upload een vraag door middel van een vergelijkbaar stappenplan.

Op het moment dat vraag en aanbod overeenkomen, maakt de Harvestmapp een match. Beide gebruikers krijgen een melding van een potentiële productenovereenkomst. De applicatie geeft de afstand (in km’s) tussen beide partijen weer op een kaart met de mogelijkheid om contact op te nemen met de handelspartner. De applicatie berekent de hoeveelheid CO2 uitstoot dat bij de autorit vrij komt en de hoeveelheid CO2 dat bij het hergebruik van materialen bespaard is gebleven.

De Harvestmapp is een initiatief van de bouwkundestudenten Bas Slager en Thomas van der Veen, die inmiddels zijn afgestuurd op het hergebruik van bouwmaterialen. Ze hebben een wand gemaakt, bestaande uit circa 1000 oude deuren en ramen die anders voor 95% verbrand zouden worden. Het platform staat in de kinderschoenen. Door te praten met experts, bedrijven en consumenten zoeken ze de beste vorm voor de Harvestmapp, om maximale gebruikersgemak te kunnen garanderen en om maximaal hergebruik in Nederland mogelijk te maken. Het streven is om het platform te schalen naar Europees niveau.

 

Bouwdochters.nl

Een enigszins vergelijkbaar hergebruik-initiatief komt van Hartman Witteveen. Hij is sales man bij een bouwmaterialengroothandel, kent de bouwwereld tot in de finesses, heeft een groot netwerk, en weet hoe de hazen lopen in bouwend Nederland. Witteveen lanceerde vorig jaar de website www.bouwdochters.nl. Op deze ’marktplaats’ hebben bedrijven in de bouwkolom de mogelijkheid kozijnen, deuren of andere bouwmaterialen die door welke omstandigheden dan ook (te royaal ingekocht, uitvoering anders gerealiseerd dan de bouwtekening aangeeft, lichte beschadigingen e.d.) bij hen overbodig zijn geworden, te koop aan te bieden.

Dit materiaal ligt vaak opgeslagen in het magazijn en of achter de werkplaats, wachtend op betere tijden of dat het in de containers wordt gegooid na verloop van tijd. In feite is hier ook sprake van kapitaalvernietiging. En hier liggen kansen, aldus Witteveen. Dankzij zijn site krijgt dit ‘bouwafval’ een tweede leven. Eveneens een mooi initiatief dat hergebruik stimuleert.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn