Ga naar hoofdinhoud

Messen slijpen


Naamsbekendheid, sympathie kweken en het waarmaken van je beloftes zijn een paar basisregels voor succesvol merkenbeleid, leert het boek ‘Merkenmanagement’ van merkdeskundige Rik Riezebos. De standwerker op de weekmarkt spotte met de eerste regel, want op zijn handige slijpmachine om keukenmessen, scharen en zelfs bijlen vlijmscherp te krijgen, was geen merknaam te ontdekken. Ook twijfelde ik of hij zelf erg bekend was bij het over de markt struinend publiek, want zodra  de patrouillerende Spaanse politie in zijn richting kwam, pakte hij zijn handel snel op, om even later een tiental meters verderop  zijn nering voort te zetten.

De schuldenlast mag dan zwaar op hun schouders drukken, Spanjaarden behouden hun temperament. Op een weekmarkt in Spaans Baskenland heb ik met verwondering zitten kijken hoe een standwerker ‘onmisbare’ huishoudattributen aan de man wist te brengen. Een zeer basale vorm van ‘thougt leadership’.

Charmeur

Kennelijk opereerde hij illegaal, en dus relatief anoniem,  op deze weekmarkt, maar zijn handel was er niet minder om. Huisvrouwen hingen aan zijn lippen, want aan de andere twee voorwaarden – sympathie opwekken en je beloftes waarmaken – voldeed hij wel. Het was een echte charmeur, die iedere vrouw in zijn publiek het gevoel gaf dat hij alleen aandacht voor haar had en speciaal voor háár demonstreerde. Maar de klap op de vuurpijl was de demonstratie; door hem geslepen messen van omstanders sneden door pakken papier al was het boter. “Voor 45 euro is ‘ie voor u! Maar omdat u het bent en zo vriendelijk lacht, doe ik er ook nog een mes bij ter waarde van 20 euro  en betaalt u slechts 55 euro!”, klonk het wervend. Ze gingen als zoete broodjes over de denkbeeldige toonbank, men  verdrong elkaar om ook zo’n handig apparaatje aan te schaffen.

Specialist

Ik dwaal af? Mogelijk, dat krijg je na vakantie in den vreemde. Toch zie ik parallellen. De illegale Spaanse standwerker bleek wél een bekende op deze weekmarkt te zijn. Mond-tot-mond reclame zorgde ervoor dat zijn klandizie wekelijks groter werd. Mensen namen speciaal messen mee van huis, om ze door hem te laten slijpen en adviezen te krijgen over het gebruik én onderhoud. Hij ontpopte zich als een echte messenspecialist en het verkopen van de slijpmachines was eigenlijk bijzaak. Ogenschijnlijk dan, want nadat hij een dame had gedemonstreerd dat het snijden van een ui niet alleen een scherp, maar ook een ander mes en een andere aanzet vraagt dan het snijden van een tomaat, kocht ze meteen twee messen en twee slijpmachines. Haar schoonzus kon er vast ook wel één gebruiken.

Thougt leader

Op een zeer basale manier en onder gebrekkige omstandigheden was deze standwerker er in geslaagd in een bepaalde regio als expert te worden gezien. Een kennispartner met vertrouwen. Daar deed zijn illegale status niets aan af. Dit idee werd nog eens versterkt toen ik ontdekte dat op dezelfde weekmarkt wel drie andere kramen stonden waar messen en slijpgerij werden aangeboden en voor prijzen die nog eens ver onder de door onze standwerker gehanteerde prijzen lagen. Kortom, we hadden hier te maken met een ‘thought leader’ op het gebied van messen. Hij deed niet mee aan het prijsvechten, maar leverde toegevoegde waarde en maakte daarbij optimaal gebruik van de sociale media (in zijn geval mond-op-mond reclame op de markt).

Onderscheiden

Misschien wordt het tijd dat u uw eigen messen ook eens gaat slijpen. Ga uit van eigen kracht, zoek nieuwe product-marktcombinaties, gooi uw charmes in de strijd en stel u op als kennispartner. Juist in deze conjuncturele fase is het de enige manier om u te onderscheiden. Het sluit ook aan bij de visie van merkdeskundige Riezenbos. We gaan volgens hem veel meer toe naar een samenleving waar dienstverleners het voor het zeggen krijgen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan