Ik moet bekennen dat ik ook wel eens pas een rekening betaal nadat ik ben aangespoord door een aanmaning die op de mat valt. Geen bewuste strategie van mijn kant, maar een gevolg van laksheid. Beroerder wordt het als klanten structureel op hun geld gaan zitten en de leverancier (van diensten) als kredietverstrekker gebruiken.
Betamelijk
Natuurlijk zijn opgerekte betalingstermijnen, als daar in onderling overleg toe wordt besloten, beter dan een niet invorderbare factuur op termijn. Maar de praktijk op dit moment is dat veel bedrijven (én particulieren niet te vergeten!) de grenzen van het betamelijke opzoeken. Zonder enige vorm van kennisgeving of overleg vooraf nemen betalingstermijnen toe en zien we het aantal incasso’s stijgen.
Relatie
Natuurlijk wilt u de relatie met de debiteur, die in de meeste gevallen een klant is die u ook voor de toekomst wilt behouden, niet op het spel zetten. Toch is het zaak boven op openstaande rekeningen te zitten en een actief debiteurenbeleid te voeren. Onderneem zo snel mogelijk actie, ga het gesprek aan, wijs hem of haar op z’n plichten, toon in het ergste geval begrip voor de financiële positie van uw klant en kijk of er een betalingsregeling kan worden afgesproken. Ook dat is relatiemanagement.
Incassobureau
Loopt dit alles op niets uit, schakel dan zo snel mogelijk een incassobureau of een deurwaarder in om debiteuren alsnog tot betalen te bewegen. Wanneer aanmaningen geen effect hebben, kan worden besloten een civiele procedure te starten om zo via de rechter betaling af te dwingen. Niet leuk, maar wel noodzakelijk. U bent ondernemer, geen bank. Wie dat niet doet, is een dief van eigen portemonnee en de kans is groot dat u stilzwijgende goedertierenheid in de toekomst wordt beloond met nog verder oprekken van betalingstermijnen.
EU-wetgeving
Het is nog even wachten, maar dan heeft u een extra stok achter de deur om het betalingsgedrag van uw klanten aan te pakken. Het eenzijdig oprekken van betalingstermijnen wordt per 1 januari 2013 aan banden gelegd door de Late Payment Directive. Deze EU-wetgeving uit februari 2011, die binnen twee jaar door de lidstaten in nationale wetgeving moet zijn geïmplementeerd, bepaalt dat binnen de Europese Unie een factuur uiterlijk binnen 30 dagen na de factuurdatum moet zijn betaald. Zo niet, dan is er recht op rentevergoeding.
Maar daar zou ik niet op wachten, ga nu achter uw geld aan!