Zweeds grenen met Noorse verf. Het Westcord hotel Delft, gelegen pal naast de A13 én pal naast een grote vestiging van het bekende Zweedse woonwarenhuis, is een bijzonder hotel. Zo’n zeven jaar na de nieuwbouw waren de zwarte, ruw geschaafde gevels aan schilderwerk toe. Met een nieuw product van Norway Coatings.
Westcord-hotelconcern
De geschiedenis van het Westcord-hotelconcern is Hollands glorie in een notendop. De familie Westers begon op Vlieland met hotel De Wadden, en bezit nu 15 hotels, verspreid door Nederland. Het hotel in Delft ligt centraal langs de A13. De grenenhouten zwart-grijze uitstraling harmonieert stijlvol met de Zweedse meubelwinkel die er vlak naast staat.
De Penning en Bakker Schilders werd via een zakelijke relatie bij dit onderhoudsproject betrokken. Directeur Johan de Penning: ‘Wij voeren veel werk uit voor aannemers- en afbouwbedrijven waaronder aannemer Heijmans. Heijmans bouwde dit pand zeven jaar geleden. Tijdens de aanbesteding voor het onderhoudsschilderwerk won Westcord informatie bij hen in en zo kwamen ze bij ons terecht.’
De Penning en Bakker Schilders
Het schildersbedrijf heeft het volgens De Penning ‘hartstikke druk’. Het bedrijf werd in 2008 opgericht uit de samenwerking van twee zzp’ers. Het heeft nu een eigen gevelreinigingsafdeling, werkt veel voor vve’s en afbouwers en heeft ook veel werk met het schilderen van na-isolatieprojecten. Het bedrijf telt nu 17 vaste medewerkers en werkt in het seizoen met een totaal van zo’n 55 medewerkers, meest zzp’ers. Het Delftse hotel, bijvoorbeeld, wordt door een team van drie vaste zzp’ers uitgevoerd. De Penning: ‘Jongens die heel veel voor ons doen, maar ieder hun eigen bedrijf hebben. Mensen die we al heel lang kennen, en volledig vertrouwen.’
Werkzaamheden Delft
Het werk in Delft bestaat uit twee onderdelen: het lakken van de kozijnen, met Veveo-producten (Celsor thix primer en Celsor Platina SB hoogglans) en het behandelen van de gepotdekselde gevels. Na het reinigen en schuren worden deze met Jotun-producten geschilderd. Voor het verfadvies tekent Ed Mosmans, verkoopleider bij de onafhankelijke verfgroothandel SPR Coatings met vestigingen in Rotterdam, Barendrecht, Spijkenisse, Schiedam en Zierikzee. ‘We voeren verschillende merken, daarom kunnen we een compleet en merkonafhankelijk verfadvies geven, gefocust op levensduur’, legt hij uit. ‘Wat betreft deze gevels: die waren met een donker, beitsachtig product behandeld, waarschijnlijk al in Zweden, waar dit grenen vandaan komt. Die heeft het best nog lang uitgehouden, maar je ziet toch veel plaatsen waar de coating zo goed als verdwenen is.’ Mosmans dacht meteen aan producten van Norway Coatings, de Nederlandse importeur van bouwverven van de Noorse fabrikant Jotun. ‘We hebben voor de klant een proef opgezet met Jotun Demidekk, een al zeker 30 jaar bekende houtverf, een watergedragen alkydemulsie met een lange levensduur. Het is geen beits. Dan zou meer dan 25 procent van het product het hout in moeten trekken. Dit is dus een soort verf. Het heeft een zijdeglans, en dat vond de opdrachtgever niet zo mooi. Maar juist toen kwam er een nieuw product op de markt Demidekk Ultimate Hellmatt, een supermatte coating waarvan de fabrikant een levensduur van minstens 10 jaar voorspelt.’ De Penning vult aan: ‘Eerlijk gezegd hebben we in deze situatie niet zo ver willen gaan met de garantie, maar wel tot 8 jaar. Het zijn grote gevelvlakken, waarvan er één pal op de westkant staat, en bovendien zorgt het verkeer van de A13 voor de nodige aanslag en belasting.’
Technisch is het schilderwerk niet ingewikkeld: de gepotdekselde delen worden handmatig gereinigd van vuil en aanslag. Daarna wordt alles met de hand geschuurd. De bedoeling is om de grove zaagkanten van de planken juist te behouden. Kale delen worden gegrond met een blanke impregnerende grondlaag, Visir, ook van Jotun, waarna twee lagen Demidekk Ulimate Hellmatt worden aangebracht met roller en kwast. De bereikbaarheid is goed door hoogwerkerleverancier Peinemann bekeken. Eén gevel grenst aan een kleine waterpartij. De Penning: ‘Ze zetten hier allerlei verschillende hoogwerkers in, heel uitgekiend, precies wat we op dat moment nodig hebben.’
Er is geen deadline voor de schilders, en dat is maar goed ook. De Penning: ‘Er zit bijna geen afgeschut werk bij. We hebben dus echt droog weer nodig om te kunnen schilderen. Het natte voorjaar heeft voor veel vertraging gezorgd.’