Schilders zijn een welkome gesprekspartner van hun klanten als het op adviseren van kleur aankomt. Zowel op het gebied kleuradvies zelf als het op detail- en technisch advies aankomt in relatie tot kleur. Het een en ander blijkt uit onderzoek door USP Marketing Consultancy in opdracht van SchildersVakkrant.
Zoals in de vorige uitgaven maken we ook in dit onderzoek, waar nodig, een onderscheid tussen zzp’ers , kleinere schildersbedrijven tot en met 4 medewerkers en de wat grotere schildersbedrijven van 5 en meer medewerkers, uitgedrukt in voltijdmedewerkers (fte). Als daar aanleiding toe bestaat zullen we de verschillen benadrukken.
![1](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2013/05/11-300x194.jpg)
![2](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2013/05/2-300x194.jpg)
![3](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2013/05/3-300x195.jpg)
![4](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2013/05/4-300x194.jpg)
![5](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2013/05/5-300x195.jpg)
![6](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2013/05/6-300x194.jpg)
Kleurkennis versus technische kenniss
In de vorige uitgave van SchildersVakkrant kwam Roan Retera, brandmanager Sikkens, aan het woord. Hij onderzocht hoe huizenbezitters tegen schilders aankijken. Retera vertelt dat woonconsumenten een schilder niet uitzoeken vanwege zijn kleurkennis, eerder op grond van zijn technische kennis. Toch kan een huurder of koper de aanvullende kleurkennis van een schilder wel degelijk waarderen. Het onderzoek door USP Marketing Consultancy in opdracht van SchildersVakkrant bevestigt dit en gaat over kleuradvies nog een stapje verder.
Kleur is dagelijkse kost voor schilders, in de uitvoering maar ook wat betreft advies. Alle schildersbedrijven adviseren in meer of minder mate hun opdrachtgevers. Gemiddeld 39% van de schildersbedrijven (ongeveer 2 op de 5) geeft aan eigen kleurplannen op te stellen. Gemiddeld 43% geeft aan dat ook te doen maar dan aan de hand van al bepaalde kleuren. Nog eens 18% adviseert alleen op detail- of op technisch niveau. Het zijn de zzp’ers (53%) die aan de hand van al bepaalde kleuren wat meer met klanten over kleur in gesprek zijn vergeleken met de andere soorten schildersbedrijven (kleinere schildersbedrijven 36%; grotere schildersbedrijven 35%). De grotere schildersbedrijven (29%) praten de klant op detail- en technisch niveau wat vaker bij (kleinere schildersbedrijven 9%; zzp’ers 15%).
Schilder als kleuradviseur
Schildersbedrijven beschikken sowieso over een hoog zelfvertrouwen. Maar liefst 97% voelt zich in staat om een compleet kleuradvies te geven.Of de schildersopleiding voldoende aandacht aan kleur besteedt, wordt door gemiddeld ruim de helft (51%) bevestigd. Gemiddeld 28% van de schildersbedrijven vindt dat opleidingen te weinig aandacht aan kleur besteedt. De grootte van het schildersbedrijf doet er in dit verband niet veel toe. Tegenwoordig is het mogelijk om de klant te adviseren door een kleuradvies/kleurplan door een andere partij te laten samenstellen. Gemiddeld bijna drie kwart (73%) doet dit niet, waarbij dit voor 83% voor zzp’ers geldt tegen 68% en 65% voor respectievelijk kleinere en grotere schildersbedrijven. Gemiddeld 26% doet dit soms. Hier zie je een omgekeerd effect; het zijn de grotere schildersbedrijven (32%) die dit regelmatiger soms doen dan de zzp’ers (18%). En door wie laten schildersbedrijven dan een advies maken? Dat zou de verfgroothandel of de verffabrikant kunnen zijn. Voor gemiddeld 33% van de schildersbedrijven blijkt dit soms het geval te zijn. Gemiddeld 3% geeft aan dit regelmatig aan groothandel of verffabrikant te vragen. Gemiddeld 62% van de schildersbedrijven doet dit niet.
Software als hulpmiddel
Er zijn ook andere manieren om de klant te bedienen met een advies , dat kan door gebruikmaking van kleuradviessoftware van bijvoorbeeld Picario, Gilde Software of van ColorDjinn. Gemiddeld d5% van de schildersbedrijven geeft aan dit regelmatig te doen, gemiddeld 11% soms en gemiddeld 84% heeft er zich nog niet aangewaagd. In verhouding maken grotere schildersbedrijven vaker van deze manier van advisering gebruik dan de kleinere schildersbedrijven en de zzp’ers. Als klanten al een kleuradvies hebben, blijft er toch nog wel wat over om de opdrachtgever bij te staan. Bijvoorbeeld door de klant er op te wijzen een kleur net even iets donkerder of lichter te maken. Op detailniveau is het schildersbedrijf volop aanwezig. Ja, dat doe ik, zegt gemiddeld 6% van de schildersbedrijven; gemiddeld 35% adviseert regelmatig op dit niveau en gemiddeld nog eens 54% doet dit soms.
Voorlichting vóór schilders
Omgekeerd kan het schildersbedrijf zich wellicht zelf laten adviseren over de toepassing van technieken om het juiste kleurresultaat te krijgen, bijvoorbeeld bij de keuze van de bijpassende kleur grondverf. Het merendeel, gemiddeld twee derde van de schildersbedrijven, laat zich hierover voorlichten. Gemiddeld 3% doet dit altijd, gemiddeld 19% regelmatig, gemiddeld 43% soms en gemiddeld 34% van de schildersbedrijven doet dit niet. Schildersbedrijven merken over het algemeen dat de interesse in kleur bij hun afnemers is toegenomen. Hoewel gemiddeld 70% van de schildersbedrijven, veruit het merendeel, vindt dat die interesse gelijk is gebleven, geeft gemiddeld 26% aan dat de interesse juist is toegenomen tegen slechts gemiddeld 3% van de schildersbedrijven dat die interesse is afgenomen.
Conclusie
Deze uitslag komt enigszins overeen met de verhoogde interesse voor behang. Ook daarmee zijn interieureffecten mee te maken. Gemiddeld 30% van de schildersbedrijven vindt dat ‘behang terug is van weggeweest. Zelfs 4% is het zeer eens met deze stelling. Omgekeerd is gemiddeld 16% het hier niet mee eens (15% oneens: 1% oneens). Schildersbedrijven zullen daarom mee moeten bewegen met de wensen van de klant. Die trend moeten ze dan wel kunnen herkennen. Op de vraag ‘je kunt duidelijke trends zien in modekleuren’ zegt gemiddeld twee derde van de schildersbedrijven (66%) het hier mee eens te zijn en nog eens gemiddeld 12% zeer mee eens. Voorkeuren voor kleur veranderen dus door de jaren heen. Schilders hebben hier beroepsmatig mee te maken. Uit het onderzoek blijkt wel degelijk dat schildersbedrijven over het algemeen hun klanten daarbij ondersteunen, mee bewegen met trends en waar nodig andere partijen betrekt bij kleuradvisering.