Een representatieve steekproef onder huizenbezitters over hoe ze nu werkelijk over schilders en schilderwerk denken. Als ze al uitgevoerd worden, dan zijn ze zelden openbaar (op die van deze krant na). Verfmerk Sikkens voerde een heel uitgebreide uit onder ruim 1000 woningbezitters. Brandmanager Roan Retera wil er best iets over vertellen.
Vanwaar dit onderzoek en waarom maken jullie de resultaten bekend?
‘Als brandmanager van het merk Sikkens wil ik graag harde cijfers om marketingacties op te baseren. We zijn al bezig met de promotiecampagne voor de Sikkens Quality Painters. We zoeken de beste manier om schilders die onze producten gebruiken onder de aandacht van de consument te brengen. Dan wil ik graag weten wat consumenten belangrijk vinden in een schilder, zodat ik daar de communicatie op kan afstemmen. Maar we willen als verffabrikant ook graag álle schilders stimuleren, dus delen we graag wat van de informatie.’
Ah… dus er is meer onderzocht dan jullie bekend maken?
‘Ja’
Veel dingen uit dit onderzoek wisten we al wel…
‘Ja, het zou vreemd zijn als het niet zo was. Wat ik wel echt opvallend vind is dat woningbezitters over buitenschilderwerk en binnenschilderwerk echt heel verschillend denken: binnen gaat het om verfraaiing van het interieur, het je eigen maken van een woning, sfeer en comfort, terwijl het de Nederlander bij buitenschilderwerk voornamelijk om duurzaamheid en het vasthouden of vermeerderen van de waarde van de woning gaat.’
Dus kom een opdrachtgever niet aan met een extreem kleurconcept voor op de kozijnen
‘Dat is niet per se gezegd, want dat het huis er goed uitziet in vergelijking met andere huizen in de straat is wel degelijk ook een reden. Dus echt mooi kwaliteitsschilderwerk wordt zeker gewaardeerd. Slechte dekking, zakkers en druipers behoren dan ook tot de grootste ergernissen als het over kritiek op schilderwerk gaat. Maar de waarde van de woning staat bij de buitenkant wel voorop.’
De schilder wordt gewaardeerd om zijn vak- en materiaalkennis, maar niet om zijn kleuradvies?
‘Of een schilder kleuradvies kan geven is in ieder geval geen reden waarop een schilder wordt uitgekozen. Schilders zien ze vooral als vakmensen met veel technische kennis. Dat geldt overigens weer anders bij het schilderen van het interieur. Dat doen klanten voor het overgrote deel zelf, maar aangezien kleur daar zo belangrijk is mag je aannemen dat als ze daar een schilder voor laten komen, zijn kleurkennis weer wel belangrijk kan zijn.’
Doet de verf die de schilder gebruikt er nog toe?
‘Wat denkt u dat ik zal antwoorden? Ja, natuurlijk. Uit het onderzoek blijkt dat klanten het in ieder geval belangrijk vinden dat de schilder met professionele verf werkt. Ons merk is, blijkt uit andere onderzoeken, verreweg het meest bekend. Dus dat helpt zeker.’
Wat voor ideaalplaatje heeft de klant voor ogen als hij een schilder zoekt?
‘De grote meerderheid (74%) kiest voor een schilder waarover ze via kennissen of familie positieve verhalen gehoord hebben. Klanten zijn ook geneigd om dezelfde schilder weer in te huren (53%). Referenties en offertes op internet zoeken neemt toe. Waarschijnlijk volgen veel klanten meerdere sporen als ze een schilder zoeken. Wat ze willen is een betrouwbare schilder aan wie ze hun bezit kunnen toevertrouwen… ook niet spectaculair, maar toch belangrijk om te weten. We zullen die betrouwbaarheid en dat vertrouwen zeker centraal gaan stellen.’
Hoe komt een schilder betrouwbaar over?
‘Onder andere door nazorg. Klanten blijken het enorm te waarderen als je na oplevering van een werk nog even nabelt. Dat blijkt wel zo duidelijk uit dit onderzoek, dat ik dat als schilder dan ook meteen zou gaan invoeren. Onze Sikkens Quality Painters kunnen bij ons een meterkastkaart opvragen waar we de kleurnummers en verftypes opzetten. Het bijgevoegde enquêteformulier voor de consument zit daar ook direct bij. Opvallend goed, vind ik, scoort bij klanten een heldere en precieze offerte. Klanten kiezen voor schilders volgens dit onderzoek allereerst op basis van kwaliteit, prijs en garanties en dan op basis van goed gespecificeerde offertes. Dat is in een tijd waarin er steeds meer offertes gemaakt moeten worden wel goed om te weten. Voor de Sikkens Quality Painters hebben we daarvoor een offertemodule gemaakt die je heel snel, eventueel ter plekke bij de klant op je iPad kunt maken met je eigen prijzen er in.’
Ja, die Sikkens Quality Painters… dat is toch gewoon de HuisSchilderPlan-schilder?
‘Ja en nee. Het HuisSchilderPlan is een van de gereedschappen die de Sikkens Quality Painter kan aanbieden. We hebben ons gerealiseerd dat we geen meerjaren onderhoudsplan, wat het HuisSchilderPlan is, aan consumenten verkopen, maar dat we kwaliteitsschilders willen ondersteunen in hun contact met klanten. Dat doen we met tools zoals zo’n offertemodule, met marketingmateriaal en een website (www.sikkensschilder.nl) waar klanten offertes kunnen aanvragen.’
Wel iets om te willen worden, SQP-schilder… Het zit vol, zeker?
‘Nee, we hebben we een landelijke dekking, maar er kunnen zeker nog schilders bij. Er is een aantal criteria geformuleerd om lid te worden, maar we laten dat vooral aan onze technisch adviseurs over. Natuurlijk moeten de schilders wel voornamelijk met onze verven werken. En verder zoeken we vooral ondernemers die passen bij het concept, en andersom.’