Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek naar duurzaamheid onder schilders


b1Het begrip duurzaamheid heeft zich genesteld in de bedrijfsvoering van zo’n beetje elk schildersbedrijf. Als je als ondernemer al niet zelf duurzaam onderneemt dan dwingt de opdrachtgever je daartoe.

SchildersVakkrant liet door USP Marketing Consultancy onderzoeken in welke mate schilderondernemers er gevoelig voor zijn om duurzaam te ondernemen. Net zoals in vorige onderzoeken maken we in dit onderzoek, waar nodig, een onderscheid tussen zzp’ers , kleinere schildersbedrijven tot en met 3 medewerkers en de wat grotere schildersbedrijven met 4 en meer medewerkers; uitgedrukt in voltijdmedewerkers (fte). Als daar aanleiding toe bestaat zullen we de verschillen benadrukken.

Belang van duurzaamheid

Duurzaamheid blijkt bij nagenoeg elk schildersbedrijf te leven. Gemiddeld 47% van de schilderondernemers geeft aan dat duurzaamheid in hoge mate bij hen leeft. Voor nog eens 50% geldt dat in enige mate. Het zijn echter vaak de opdrachtgevers die specifieke duurzaamheidseisen stellen. Volgens de schildersbedrijven let ruim een derde van de opdrachtgevers (36%) in hoge mate en in toenemende mate op duurzaamheid. Voor hetzelfde percentage (38%) let de opdrachtgever in enige mate meer op duurzaamheid.

 

Betekenis van duurzaamheid

Belangrijk is daarbij te weten wat de opdrachtgever onder duurzaamheid verstaat. Dan blijkt duurzaamheid in termen van belasting van de natuur, recyclebaarheid niet bovenaan te staan. Gemiddeld 89% van de opdrachtgevers noemt volgens de schildersbedrijven als eerste dat duurzaamheid vooral over de beschermingsduur van het schilderwerk gaat. Als tweede argument noemen opdrachtgevers volgens de schilderondernemers de methoden die de schilders toepassen (45%); als derde volgt de samenstelling van de gebruikte (verf)producten (27%) en gemiddeld 14% van de opdrachtgevers noemt de afvoer van afvalproducten. Daarbij valt op dat opdrachtgevers van de wat grotere schildersbedrijven wat meer nadruk leggen op de samenstelling van de producten (37%) en de afvoer daarvan (17%) vergeleken met opdrachtgevers van de kleinere schildersbedrijven. En wat pakken de schilderondernemers op duurzaamheidsgebied zelf aan om aan een meer duurzame samenleving bij te dragen? Gemiddeld 77% geeft aan afval te scheiden (de wat grotere schildersbedrijven 90%). Gemiddeld 62% zet duurzame producten in (72% van de zzp’ers, 58% van de kleine schildersbedrijven en 53% van de wat grotere). Maar als het bijvoorbeeld gaat over schoner vervoer (22%), kilometerreductie (28%), energiekosten (8%) en/of papiergebruik (26%), dan zijn het hier de wat grotere schildersbedrijven die enkele procentpunten hoger scoren dan de hiervoor weergegeven gemiddelde percentages.

 

Duurzame producten

Lijnlolieverven zijn de verven bij uitstek die als groen te boek staan. Gemiddeld slechts 3% geeft aan vaak met lijnolieverven te werken. Gemiddeld 31% geeft aan ze wel eens in te zetten. Twee derde van de schilderondernemers (66%) zegt geen lijnolieverven te gebruiken. Op de vraag waar het dan aan schort, volgt een te verwachten antwoord: gemiddeld 47% geeft de trage droging van lijnolieverf aan als argument (zzp’ers (31%), kleiner schildersbedrijf (42%), wat groter schildersbedrijf (67%)). Ook de mindere glans (8%), slechte verkrijgbaarheid (15%), minder goede verwerkbaarheid (5%) worden genoemd. Gemiddeld 7% van de schildersbedrijven geeft aan dat lijnolieverf even goed is als ‘gewone’ verf. En als er een bepaalde keuzevrijheid bestaat bij de aankoop van schildermateriaal in hoeverre houdt de schilderondernemer dan rekening met duurzaamheidsaspecten? Dat blijkt in gemiddeld 30% van de gevallen vaak te zijn en in 39% van de situaties regelmatig. Gemiddeld slechts 5% van de ondernemers geeft aan deze afweging nooit te maken. Daarbij vindt de helft van de schildersbedrijven dat leveranciers en fabrikanten een goed beeld kunnen geven van de duurzaamheid van de producten qua samenstelling, milieubelasting en qua vervaardiging. Gemiddeld 31% vindt van niet. Ook vindt gemiddeld 57% van de schildersbedrijven dat leveranciers en fabrikanten een voldoende beeld geven als het gaat om het aanbrengen en de mate van duurzaamheid. Gemiddeld 28% vindt van niet.

 

Schilderwerk duurzaam?

De onderzoekers legden de schildersbedrijven nog enkele stellingen voor. Met de stelling ‘Schilderwerk is van zichzelf al duurzaam. We verduurzamen de ondergrond’ is gemiddeld 65% het (zeer) mee eens. En op de stelling ‘Schilderwerk is van zichzelf milieubelastend. We brengen een chemisch middel aan waar dat lang niet altijd nodig is’ reageert gemiddeld 21% van de schilderondernemers met (zeer) eens. Gemiddeld de helft (50%) is het hier (hardgrondig) mee oneens.

 

Conclusie

Dat er nog heel wat gaat veranderen, daar zijn de ondervraagde schildersbedrijven het over het algemeen wel over eens. Met de stelling ‘er staat nog heel wat productontwikkeling aan te komen op verfgebied en de schilder zal daar in mee moeten gaan’ is gemiddeld 80% het (zeer) eens. Gemiddeld slechts 8% spreekt dit tegen en denkt de ontwikkelingen achter de rug te hebben. Wat alles niet wegneemt dat schildersbedrijven sceptisch blijven. Op de stelling ‘Duurzaamheid is een modewoord; die hype drijft wel over’ reageert gemiddeld 21% dat het hier (zeer) mee eens is. Gemiddeld 47% is het hier (zeer ) mee oneens.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Bijna 86.000 ton vlakglas ingezameld in 2024

Tekort aan vakkrachten onder de loep

Nieuwe Van Wijhe-conceptverf: BIOmotion70

Duurzaam onderhoud: corporaties aan zet

Online special: Vlakglas volop in beweging


Naar archief >