Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek naar de weersinvloeden op het schilderwerk


A1Voor schilders zijn weersomstandigheden onlosmakelijk verbonden met de uitoefening van het schildersvak. Het weer, ongeacht nat, koud of heet, heeft in bepaalde mate altijd invloed op het ondernemerschap.

SchildersVakkrant liet door USP Marketing Consultancy uitzoeken hoe schildersbedrijven omgaan met weersomstandigheden. Net zoals in vorige onderzoeken maken we in dit onderzoek, waar nodig, een onderscheid tussen zzp’ers , kleinere schildersbedrijven tot en met 3 medewerkers en de wat grotere schildersbedrijven met 4 en meer medewerkers; uitgedrukt in voltijdmedewerkers (fte). Als daar aanleiding toe bestaat zullen we de verschillen benadrukken.

Belang van weerstomstandigheden

Dat weersomstandigheden in hoge mate van invloed zijn op de uitvoering van schilderwerkzaamheden blijkt: gemiddeld meer dan de helft (53%) van de schilderondernemers vindt dit in grote mate belangrijk en zelfs 35% geeft aan in zeer grote mate afhankelijk te zijn van de weersomstandigheden. Ook vindt gemiddeld maar liefst 78% van de schildersbedrijven dat schilderwerk, met name buitenwerk, echt seizoenswerk is; gemiddeld 12% vindt van niet.

 

Invloed verschillende seizoenen

Elk seizoen heeft zo zijn eigen invloed op de manier van werken van een schilder. Op de vraag in welk seizoen de weersomstandigheden van extra belang zijn bij de uitvoering van het werk blijkt dat niet, zoals verwacht, de winter. Gemiddeld geeft 24% van de schildersbedrijven aan de winter van extra belang te vinden (zzp’ers 6%; grotere schildersbedrijven 50%). De zomer wordt door gemiddeld 32% van de schildersbedrijven genoemd (zzp’ers 41%; kleinere schildersbedrijven 67%; wat grotere schildersbedrijven 10%). Gemiddeld 30% geeft aan dat de weersomstandigheden van élk seizoen van extra belang zijn voor de uitvoering van het werk. Het is niet alleen de kou die een schilder parten kan spelen. Ook sneeuw, felle zon, hitte en regen kunnen spelbreker zijn en kunnen de kwaliteit van het eindresultaat sterk beïnvloeden. Maar de regen blijkt voor schilders tóch de grootste vijand te zijn. Maar liefst gemiddeld 92% van de schildersbedrijven geeft dit aan, waarbij geen noemenswaardige verschillen tussen de drie typen schildersbedrijven opvallen. Ook sneeuw (gemiddeld 77%) en harde wind (gemiddeld 65%) maken het de schilder moeilijk om zonder maatregelen ongemoeid het werk uit te kunnen voeren. Kou scoort niettemin gemiddeld 45% maar blijft qua negatieve waardering toch achter bij regen en wind. Waarschijnlijk heeft dat met extra inspanningen te maken. Een afscherming aanbrengen bij regen, wind en sneeuw om probleemloos door te kunnen werken is meer ingrijpend dan het relatief snel overschakelen naar een doorwerkverf en het aantrekken van doorwerkkleding om je aan de weersomstandigheden aan te passen. Ook van hitte (gemiddeld 31%) en felle zon (gemiddeld 27%) hebben negatieve invloed op de uitvoering van het werk. Ook dit zijn niet te onderschatten percentages. Aan de weersomstandigheden kun je je proberen aan te passen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van innovatieve afschermingsmiddelen, adequate doorwerkkleding en zich steeds beter ontwikkelende doorwerkverven.

 

Het bestaan van seizoenswerk

Van de schildersbedrijven bevestigt 18% de stelling dat met de huidige afscherm- en verwarmingsmethoden er eigenlijk geen seizoenswerk meer bestaat. Omgekeerd zijn meer ondernemers (gemiddeld 54%) het hier (zeer) mee oneens. Van grotere schildersbedrijven zou je verwachten dat ze over meer middelen zouden beschikken om de weersomstandigheden het hoofd te bieden. Die veronderstelling blijkt echter niet uit de cijfers. De drie typen schildersbedrijven ontlopen elkaar nauwelijks. Toch zijn er omstandigheden dat doorwerken niet meer verantwoord is (storm, extreme kou) of wanneer de in te zetten hulpmiddelen niet meer leiden tot een renderend werk. De schildersbedrijven werd gevraagd in welke mate weersomstandigheden leiden tot onwerkbare dagen per jaar uitgedrukt in een percentage van het aantal werkbare dagen. Gemiddeld 7% van de schildersbedrijven geeft aan dat dit slechts voor 1% van de werkbare dagen geldt. Maar gaat het om 4% tot 5% van de werkbare dagen, dan loopt het percentage snel op; dan geldt het al voor gemiddeld 19% van de schildersbedrijven. Tussen 5% en 10% van de werkbare dagen over het gehele jaar gaan verloren voor gemiddeld 24% van de schildersbedrijven waarbij opvalt dat dit voor zzp’ers (28%) en kleinere schildersbedrijven (33%) zwaarder telt dan voor de wat grotere schildersbedrijven (17%). En voor gemiddeld 22% van de schildersbedrijven vervalt zelfs meer dan 10% van alle werkbare dagen gedurende het jaar veroorzaakt door weersomstandigheden.

 

Inlichting

Vorst met een gevoelstemperatuur van -6 C° of kouder is zo’n omstandigheid. De gevoelstemperatuur in de regio waar het werk is gelegen, is dan bepalend. Alle reden om je als schilderondernemer goed te informeren. Dat proberen ze. Om op de hoogte te zijn van het weer geeft een overgrote meerderheid (95%) aan daarvoor Buienradar te raadplegen. Een tweede populaire bron (66%) zijn de weersvoorspellingen op radio en televisie, gevolgd door de eigen waarneming (58%). Een meerdaagse voorspelling op internet wordt door 42% van de schildersbedrijven geraadpleegd. Van de schildersbedrijven vindt 42% de weersvoorspellingen over het algemeen betrouwbaar en 27% staat daar neutraal tegenover. Gemiddeld 30% van de schildersbedrijven is een andere mening toegedaan en is het daar (zeer) mee oneens. Toch bestaan er specifiek op de schilder toegeruste manieren om zeer gedetailleerde informatie op te roepen op www.schildersvak.nl over relatieve luchtvochtigheid, dauwpunt en de gevoelstemperatuur, of nog uitgebreider rechtstreeks middels een betaald abonnement op www.infoplaza.nl/bouw. 41% van de schilderondernemers geeft aan voor lokale en precieze informatie te willen betalen. Bijna een derde (31%) staat daar neutraal tegenover en 27% wil dit niet.

 

Conclusie

Schildersbedrijven kunnen het weer dus maar ten dele naar hun hand zetten. Op de stelling ‘pech, met het weer is het slecht plannen’ reageert 23% instemmend. Bijna 70% is het daar (helemaal) niet mee eens. Wel houdt 63% van de schildersbedrijven ‘vrijwel altijd rekening met de kans dat we een werk moeten onderbreken en moeten zoeken een alternatief’. Met deze stelling is slechts 8% het (zeer) oneens.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Tekort aan vakkrachten onder de loep

FNV nodigt schilders uit tot actie

Veelbelovende resultaten warmtewerende coatings

‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Wijzonol steunt bos- en bodemonderzoek


Naar archief >