Ga naar hoofdinhoud

‘Innoveren doe je niet alleen’


‘Innoveren doe je niet alleen’ en ‘maak van de nood een innovatie’. Statements die hout sneden tijdens de eerste Coatings Innovatie Dag georganiseerd door de VVVF en NVVT. Verschillende sprekers en inspirerende ‘pitches’, waarover later persoonlijke uitleg kon worden gevraagd bij diverse stands, boden zicht op de allernieuwste technische mogelijkheden.
De VVVF (verf- en drukinktfabrikanten) en NVVT (verftechnici) organiseerden op 25 april de eerste Coatings Innovatiedag. Beide verenigingen, die een lange bestaansgeschiedenis hebben en altijd gescheiden optrokken, ontmoetten elkaar in het Evoluon in Eindhoven om samen met de wetenschap en onderzoeksinstituten een dag over innovatie te praten.

Lignine komt voor in de celwand van planten en bevat veel aromatische verbindingen die we goed kunnen gebruiken. Lignine komt voor in de celwand van planten en bevat veel aromatische verbindingen die we goed kunnen gebruiken. Door coatings kunnen geleidende structuren worden gerealiseerd,  zoals hier een nanozilverprint met een Epson P50.

Brainport Eindhoven

Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven, opende de dag met de woorden: “De wereld verkeert in een mega transitie: voedsel, gezondheid, energie en veiligheid zijn ontoereikend en de bestaande systemen moeten worden aangepast.” Over aanpassing, weet Eindhoven mee te praten. Deze regio heeft een ‘brainport’ op het gebied van toptechnologie en kennisindustrie. Twee jaar geleden werd het uitgeroepen tot ‘slimste regio in de wereld’, waar overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen samenwerken (Triplex Helix). Eindhoven had in 1998 nog maar 75.000 arbeidsplaatsen, nadat grote bedrijven hun fabrieken verplaatsten naar Azië en Philips het hoofdkantoor naar Amsterdam verhuisde. Nu, 15 jaar later, telt Eindhoven 150.000 arbeidsplaatsen en heeft het een geweldige kennis infrastructuur opgebouwd waarmee innovaties kunnen worden opgepakt.
De traditionele manier van innovatie plegen werkt niet meer. Op de High Tech Campus werken meer dan 100 instituten samen aan nieuwe ontwikkelingen. In de precompetitieve fase van een ontwikkeling wordt het steeds duurder en complexer om alles zelf te kunnen doen. Instrumenten, speciale ruimtes, maar ook ideeën om nieuwe oplossingen te zoeken worden bijeen gebracht, waar bedrijven of instellingen vervolgens capaciteit kunnen huren. Zelf de grote ‘Samsung’ heeft een locatie gehuurd om werkzaamheden te ontwikkelen naast Philips en andere grote bedrijven. Ook kleine bedrijfjes zijn aanwezig om een plaats te veroveren in de keten van toeleverancier voor allerlei technologische ontwikkelingen.
Voor de verf- en drukinktindustrie biedt Eindhoven het Dutch Polymer Institute (DPI), TNO en de Technische Universiteit, die steeds vaker allerlei nieuwe projecten oppakken.

Ingrediënten

Volgens Arie Brouwer van het DPI Value Centre gaat het bij nieuwe ideeën vooral om de manier waarop een start wordt gemaakt met het vermarkten ervan. Het centrum levert tien ingrediënten voor mensen of instellingen met goede ideeën om succesvol een bedrijf te starten. Zo zat het succes van Philips niet in de vinding van de gloeilamp, maar in het opstellen van het juiste team om het bedrijf te starten. “Kennis combineren met een sterke verkoper en een goede investeerder was hier de formule.” Het succes van Rembrandt zat in het sneller en groter willen schilderen, waardoor een unieke grondlaag werd samengesteld uit een combinatie van zand en klei. Ook Picasso werd gedreven door sneller en duidelijker lijnen te willen schilderen, waardoor hij Ripolin huisschilderverf ging gebruiken.

Openheid

Maak van de nood een innovatie en zorg dat een goed team het verder kan dragen, aldus Brouwer. “De huidige tijd staat voor geweldige uitdagingen, waarvoor veel nieuwe ondernemers nodig zijn.” De start begint vrijwel altijd bij een kennisinstelling waarmee nieuwe ondernemers tot nieuwe business kunnen komen. Op dit moment liggen projecten als self-healing coatings en fibers te wachten op investeerders en verkopers. Ook biobased coatings krijgen veel aandacht in de kennisinstellingen en komen binnenkort in aanmerking voor nieuwe business. In deze precompetitieve fase van productontwikkeling is een open communicatie noodzakelijk en kunnen bedrijven aanhaken om mee te doen. Brouwer sprak over een ‘gecalculeerde openheid’, waarbij deelnemen aan een kenniscentrum betekent het sponsoren of inhuren van capaciteit om het project verder te ontwikkelen. Een plaats waar verbeelding werkelijkheid kan worden.


Verfbranche eert Anker Stuy met Delftsblauw bord

Beckford nieuwe voorzitter CEPE

Masters of Maintenance voorlopig van de baan

Diederik Samsom luistert VVVF-jaarevent op

Campagne tegen kwast spoelen onder de kraan