Acht jaar geleden begon Tjeerd Keekstra voor zichzelf als schilder zonder personeel. Bewust, omdat hij dan de kwaliteit kan maken die hij wenst. Inmiddels is de tweede hoogwerker aanschaft. Hij snapt niet dat niet meer collega’s investeren in zo’n arbeidsmiddel. “Je bent flexibel, werkt veilig en het biedt uitstraling.”
Na 19 jaar vrachtwagenchauffeur te zijn geweest, trok Tjeerd Keekstra uit Aldeboarn in 2005 de stoute schoenen aan en begon voor zichzelf als schilder. Daar liggen ook zijn roots, want in 1979 volgde hij een schildersopleiding aan de lts in Leeuwarden. Hij werkte bij diverse schildersbedrijven en belandde uiteindelijk in het glas bij Steinfort in Franker. “Veel renovatieprojecten.” Maar ook in de jaren tachtig was er een recessie en na acht jaar glaszetten, belandde Keestra in de ww. Het grootrijbewijs bood uitkomst en hij klom achter het stuur van een vrachtwagen. Voor even, was de bedoeling. Het werden 19 jaar.
![0-Hoogwerker-A](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2015/02/0-Hoogwerker-A-150x225.jpg)
![1-binnenstad-a Er komt geen steiger aan het pas bij dit werk in de Leeuwarder binnenstad.](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2015/02/1-binnenstad-a-300x200.jpg)
![2-Waterpas Er is bewust gekozen voor een uitvoering zonder automatisch waterpas stellen.](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2015/02/2-Waterpas-300x200.jpg)
![3-Aanwijzen-A Keekstra wijst de details aan waar houtrotsanering heeft plaatsgevonden en nog moeten worden geschilderd.](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2015/02/3-Aanwijzen-A-300x200.jpg)
![4-stroom-A](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2015/02/4-stroom-A-300x200.jpg)
Passie
Toch bleef het kriebelen. Keekstra besloot op z’n 47-ste de laatste periode van zijn werkzame leven te wijden aan zijn passie: schilderen. “Ik heb marktonderzoek in de buurt gedaan, een bedrijfsplan geschreven en mijn vaste baan opgezegd. Ik begon met niks, maar wist precies wat ik wilde.” Plezier in het werk staat voorop bij Keekstra. Dat betekent dat hij bewust zzp’er is geworden. “Ik ben precies, wil kwaliteit kunnen maken en schilder liever niet in de nieuwbouw. Ik hou van korte lijnen met de klant; precies inspelen op datgene wat hij wil hebben.” Maar nog belangrijker voor Keekstra is plezier in het werk houden. Om die reden werd vier jaar geleden de eerste tweedehands hoogwerker met een werkhoogte van 12,5 meter aangeschaft. “Ik wordt er niet jonger op en met zo’n machine kun je overal bij. Daarnaast wilde ik me daarmee kunnen onderscheiden in de markt.” Eenmaal in z’n bezit, ontdekte Keekstra tal van voordelen van de hoogwerker. Niet alleen gemak, snelheid en flexibiliteit in het werk, maar ook de uitstraling die het oplevert. “Natuurlijk moet je kwaliteit leveren, maar er zijn klanten die me kiezen omdat ik een hoogwerker heb; die man is goed en veilig met z’n vak bezig, hoor je ze denken. Schilderen doe ik in principe alleen met Sikkens of Sigma. Ook dat is uitstraling. Ik ben goed, maar niet goedkoop.”
Spinhoogwerker
Dit voorjaar besloot Keekstra te investeren in een gloednieuwe spinhoogwerker, de Hinowa Goldlift 14.70 met een maximale werkhoogte van 14 meter en een bereik van 7 meter uit het hart. De 80 cm rupsbasis biedt toegang tot vrijwel elke achtertuin. “Zwaarder moet niet, want deze machine kun je op een trailer nog gewoon achter een standaard bus trekken”, geeft Keestra aan. Hij heeft bewust niet de meest luxueuze uitvoering, met bijvoorbeeld automatisch waterpas zetten, gekozen. “Des te minder elektronica, des te minder kans op storingen.” Wel heeft Keekstra boven in de bak elektriciteit en lucht voor pneumatisch gereedschap. “Ik werk op eenzame hoogte, maar ben volledig selfsupporting”, lacht hij. In totaal kan er 200 kilogram naar boven.
Tijdsbesparing
Inclusief btw is het een investering van iets meer dan een halve ton, maar Keekstra weet nu al dat hij dit de komende jaren ruimschoots terugverdient. “Je moet ‘m afschrijven in vijf jaar, maar omdat ik zuinig op mijn spullen ben, denk ik dat ik er wel tien jaar mee toe kan.” Tijdsbesparing is de grootste winst, maakt Keekstra ons duidelijk als web ‘m opzoeken op een werk in de binnenstad van Leeuwarden. “In 7 tot 8 minuten heb ik de hoogwerker van de trailer en sta ik met een blik verf in mijn handen op 13 meter hoogte te schilderen. Hier een steiger opbouwen kost twee man twee uur, is vier werkuren. En een steiger van 2,5 meter lengte moet je ook nog een keer verzetten. De opdrachtgever zei: je mag hier best rond Koninginnedag en Bevrijdingsdag schilderen, maar er mogen geen steigers blijven staan. Dit in verband met de festiviteiten in het centrum, maar ook in verband met inbraak. Dit laatste speelt ook vaak bij ouderen. Met dit snertweer laat je een geschilderd raam toch het liefst een nacht op een kier staan. Ouderen vinden dat niet prettig als er een steiger onder hun raam staat. En je hoeft niet in hun tuin om te wroeten. Bij een gemiddeld huis kan ik vanaf de oprit de gehele voorgevel doen.”
Schoonmaakwerk
Vaste klanten biedt Keekstra aan één keer per jaar op uurbasis het schoonmaakwerk aan de gevels te doen en de goten leeg te halen. “Een ideaal contactmoment en ik kan meteen zien hoe het met het onderhoud is gesteld. Een kleine 20 procent maakt hier gebruik van.” Ook verhuurt Keekstra zichzelf met hoogwerker aan collega’s. Veiligheid staat voorop. Vandaar dat Keekstra ook een officieel Ipaf-certificaat voor het werken met een hoogwerker heeft gehaald. “Ik wil niet zomaar iets kopen, maar weten hoe je daarmee omgaat. Op het moment heb ik het zo druk, dat ik er een uitzendkracht bij heb, maar de eis was: in bezit van Ipaf-certificaat.”