Ga naar hoofdinhoud

Acquisitie, hoe doe je dat ook alweer?


Wanneer en hoe spreek je als schilder een potentiële klant aan? Wachten totdat ‘ze’ bellen is voorbij. Opdrachtgevers hebben minder te besteden, ze stellen het onderhoud uit en de verfprijzen stijgen. Hard werken voor je centen deed je al, nu alleen nog aan klanten zien te komen. Een kwestie van net even iets extra’s doen.

Je leest soms de gekste verhalen over zogenaamde schilders die achteloze burgers bedriegen met babbeltrucs met geen of verschrikkelijk onderhoudswerk als resultaat. Hoe dan ook, er is toch even een klik geweest tussen de vermeende schilder en de opdrachtgever. Hoe werkt dat? En hoe succesvol moet de schilder dan wel zijn die zich én goed kan verkopen én een waar vakman is? Hieronder slechts enkele voorbeelden uit de praktijk die de SchildersVakkrant-redactie hoort of ziet.

 

Particuliere opdrachtgever

Voorbeeld 1: een schilder werkt aan een woning in een gemiddelde buurt voor een particuliere opdrachtgever. Hij zorgt dat zijn rolsteiger prima staat, eventueel voorzien van een verzorgde afscherming en maakt er een foto van, of laat een foto maken waarop hij zelf herkenbaar aanwezig is. Hij let goed op dat zijn firmanaam en logo op afscherming en/of bus zichtbaar zijn. Vervolgens zet hij de foto 2 à 3 keer op een A4 met ongeveer de volgende begeleidende tekst: ik ben in uw wijk aan het werk in straat x, nummer y. Ik nodig u uit eens te komen kijken. Ook voor u kan ik een passende offerte verzorgen. Naam, adres, o6 nummer, et cetera. De schilder print zijn uitnodiging uit, snijdt de flyers op maat en verspreidt ze in de omliggende straten, alles bij elkaar enkele tientallen stuks. De ontvangers zien een herkenbare foto bij hen in de buurt en lopen, rijden en wandelen er wellicht enkele keren per dag langs. En wie op zoek is naar een schilder, nu, binnenkort, of op middellange termijn heeft er op deze manier een gevonden, zichtbaar binnen handbereik, inclusief referentie.

 

Zzp’er

Voorbeeld 2: Een schilder werkt voor een opdrachtgever. Misschien als zzp’er, alleen of met enkele collega-zzp’ers samen. Maakt niet uit. Als hij klaar is neemt hij nooit afscheid zonder geheel vrijblijvend een onderhoudsschema voor de lange termijn achter te laten met de belofte over enkele jaren weer contact op te nemen. Ook dat werkt. In beide voorbeelden vraagt het van de schilder een extra inspanning om potentiële klanten te werven en te binden. ‘Niet geschoten, is altijd mis’ is in deze betekenis zeker geen dooddoener maar een waarheid. Natuurlijk kan een buurtbewoner je aanspreken en je vragen voor een offerte en natuurlijk kunnen tevreden klanten over enkele jaren zelf bellen. Wanneer orderportefeuilles wat minder gevuld zijn of leeg dreigen te raken, zal de schilder met een proactieve houding een streepje voor hebben. Voorwaarde is altijd: je moet het willen, je moet het kunnen en je moet je afspraken nakomen. Algemene voorwaarde is natuurlijk wel dat je je zaakjes voor elkaar hebt: representatieve bedrijfsauto, verzorgde bedrijfskleding, je spullen na elke werkdag netjes aan de kant en prettige omgangsvormen. Want omgekeerd kan het ook.

 

Hoe het niet moet

Voorbeeld 3. Het volgende is helaas dagelijkse praktijk. De redactie van SchildersVakkrant ervaart het regelmatig, vaak bij het bellen van zzp’ers: laten we zeggen naar Schildersbedrijf Jansen. De telefoon gaat over, iemand neemt de telefoon op en snauwt alsof ie tijdens een diepe slaap ruw is gestoord: met KEES… Een ondernemer die zijn zaak serieus neemt, stelt zich netjes en vriendelijk voor in de trant van : Schildersbedrijf Jansen, met Kees. En als een zzp’er tijdens zijn werk niet direct zijn mobiel kan beantwoorden, begrijpelijk, zorg dan voor een beantwoordberichtje dat uitnodigt tot het inspreken van een bericht. Bel dan ook terug, liefst direct bij het eerste pauzemoment, maar zeker dezelfde dag. Het maakt het verschil tussen zeker geen opdracht en misschien een opdracht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Per 1 januari wijzigingen in kleineondernemers-regeling


Naar archief >