Ga naar hoofdinhoud

Gehanteerd uurtarief voor kwart bedrijven moeilijk te realiseren


Figuur 11.

Maar liefst tweederde van de schilders- en onderhoudsbedrijven zegt niet actief te zijn op het gebied van marketing, 40% heeft zelfs geen website. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy. Een kwart van de schildersbedrijven vindt het lastig het door hen gehanteerd uurtarief in de praktijk te realiseren. Eveneens een kwart biedt onderhoudsabonnementen aan.

Marketing ondergeschoven kindje

In opdracht van Eisma’s Schildersblad en SchildersVakkrant heeft USP Marketing Consultancy uit Rotterdam dit voorjaar onderzoek gedaan naar de manier waarop schilders- en onderhoudsbedrijven marketing bedrijven en zichzelf weten te verkopen (voor de samenstelling van de groep, zie kader ‘Achtergrondkenmerken’).

Marketing

Opvallend is dat tweederde zegt niet actief te zijn op het gebied van marketing (figuur 1). Bij de zzp’ers is dit zelfs driekwart, bij bedrijven met personeel de helft. Deze lijn wordt doorgetrokken als wordt gevraagd naar de hoeveelheid offertes die via de website binnenkomt (figuur 2): 40% (zzp’ers 52%) heeft niet eens een website. Slechts bij 6% komt meer dan de helft van de offertes via de website binnen. Het merendeel (85%, zzp’ers en bedrijven met personeel zijn hier eensgezind) brengt geen offerte uit zonder het object te hebben gezien (figuur 3) en uit een aanvullende vraag blijkt dat ze voor het uitbrengen van een offerte geen tarief rekenen. Slechts in 15% van de ondernemers doet dit wel, afhankelijk van de complexiteit van het object en het feit of het verzekeringswerk is.

Figuur 1. Figuur 2. Figuur 3. Figuur 4. Figuur 5. Figuur 6. Figuur 7. Figuur 8. Figuur 9. Figuur 10. Figuur 11.

Uurtarief

Het gemiddelde uurtarief voor particulieren staat in figuur 4. Ruim een kwart zit gemiddeld tussen de €36-€40 en nog eens een kwart tussen de €41-€45. In 86% van de gevallen zijn de algemene kosten in dit tarief verwerkt. De verschillen tussen bedrijven met en zonder personeel zijn echter groot. Zzp’ers: €26-€30 5%, €31-€35 29%, €36-€40 30%, €41-€45 16%, €46-€50 7%. Bedrijven met personeel: €26-€30 2%, €31-€35 2%, €36-€40 26%, €41-€45 41%, €46-€50 11%. Ruim een kwart van de bedrijven geeft aan dat het veel moeite kost om dit tarief in de markt te realiseren (figuur 5). De prijsdruk van collega’s is enorm, maar slechts 5% zegt last te hebben van goedkope buitenlandse schilders.

Gemiddeld 40% van de geënquêteerde bedrijven heeft geen eigen website. Bij bedrijven met personeel is dit 26%, onder zzp’ers 52%.
Gemiddeld 40% van de geënquêteerde bedrijven heeft geen eigen website. Bij bedrijven met personeel is dit 26%, onder zzp’ers 52%.

Erkenningsregeling

Van de bedrijven met personeel is 65% aangesloten bij een (franchise)formule of erkenningsregeling, van de zzp’ers slechts 27%, waardoor het gemiddelde op 44% komt (figuur 6). In 64% van de gevallen wordt hier AF genoemd, 18% noemt OnderhoudNL, 13% De Betere Schilder en 13% een andere organisatie. De Betere Schilder scoort beter onder zzp’ers (33%), AF beter bij bedrijven met personeel (77%). Onvoldoende  toegevoegde waarde (59%) en de kosten (15%) zijn de belangrijkste argumenten om niet bij zo’n organisatie te zijn aangesloten (figuur 7). Het gros van de aangesloten bedrijven vindt dat deze organisaties voldoende aan marketing doen (figuur 8), maar het beeld is divers.

Abonnementen

Slechts een kwart van de bedrijven biedt onderhoudsabonnementen aan (figuur 9), al ligt dit percentage bij bedrijven met personeel hoger (39%). Zij bieden dit overwegend (80%) zowel bij particulieren, VvE’s als corporaties (prestatiecontracten) aan. De helft van de zzp’ers die abonnementen aanbieden doet dit alleen bij particulieren. Het ontbreken van vraag is de belangrijkste reden om geen onderhoudscontracten aan te bieden (figuur 10).

Stellingen

Tot slot een aantal stellingen (figuur 11). Opvallend is dat ruim de helft hier opeens wél de schuld van de prijsdruk bij buitenlandse schilders legt, al is 40% het hier mee oneens. Wisselend wordt ook gedacht over de hoogte van de uurtarieven in de particuliere sector. Bedrijven met personeel vinden vaker dat deze te laag zijn (41%), dan de zzp’ers (35%). Redelijk eensgezind is men over de stellingen betreffende (franchise)formules. Een kwart vindt dat je dan geen echte ondernemer bent, maar bijna 50% onderschrijft dit niet. Eveneens ruim de helft is het echter oneens met de stelling dat deelname aan zo’n formule veel klanten oplevert. Hier is dus nog werk te doen.

Achtergrondkenmerken

De groep respondenten, allen afkomstig uit de schildersbranche, bestond voor 55% uit zzp’ers en 45% is werkzaam bij een bedrijf met personeel. Het aantal voltijd medewerkers op deze bedrijven bedraagt gemiddeld 8,8 fte. Hun functie binnen het schilders- of onderhoudsbedrijf is: directeur/eigenaar 78%, beleidsmedewerker 2%, bedrijfsleider 7%, schilder 2%, overig 9%.


Tekort aan vakkrachten onder de loep

FNV nodigt schilders uit tot actie

Veelbelovende resultaten warmtewerende coatings

‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Wijzonol steunt bos- en bodemonderzoek