Drie dagen hard werken: lezingen bijwonen, onderzoek doen, presentaties verzorgen, projecten verzinnen en uitvoeren. Samen met andere jonge (23-33 jaar) leidinggevenden en ‘young potentials’ die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid. Zitten daar mensen in de schildersbranche op te wachten? Marlies van Wijhe denkt van wel en daagt ze uit.
Nudge Leadership Challenge? Nooit van gehoord.
‘Nudge bestaat nog niet zo lang, sinds 2010. Het is opgezet door voormalig uitgever Jan van Betten (CEO Reed Elsevier Duitsland) en stelt zich ten doel de samenleving duurzamer te maken. Onder andere via een website, www.nudge.nl, waar iedereen zijn milieu- en duurzaamheidstips met iedereen kan delen. Maar Nudge doet veel meer. Het wil impact hebben op de samenleving. Bij de start in 2010 werd ik gevraagd om in het stichtingsbestuur zitting te nemen. Daar heb ik wel even over nagedacht. Ik geloof niet in een “geitenwollensokken” manier om met deze vraagstukken omgaan. Ik zoek het in innovatief en vernieuwend denken. Het feit dat ik, directeur van een verffabriek, gevraagd werd vond ik heel bijzonder. Juist de relatie tussen duurzaamheid en chemie interesseert mij. Ik zei dus “ja”. We zoeken nieuwe wegen om mensen, bedrijven en uiteindelijk de maatschappij slimmer, beter en duurzamer te laten functioneren. Met als doel om het leven op de planeet en met name de mensheid ook in de toekomst te laten voortleven.’
Vandaar die ‘leiderschapsuitdaging’?
‘Precies: de jonge mensen in bedrijven en organisaties zullen grote veranderingen moeten gaan doorvoeren. Hen moet je stimuleren om innovatief over duurzaamheid na te denken. Vandaar dat in 2012 deze “hogedrukpan” bedacht is: drie dagen, samen met andere jonge talenten en managers, in totaal 150 deelnemers, een programma met topsprekers en volop uitdagingen en opdrachten om je op een positieve en frisse manier te laten nadenken over duurzaamheid.’
Er zijn wel meer congressen, trainingen, bijeenkomsten…
‘Natuurlijk. Maar dit is niet zomaar wat. Veel deelnemers komen van grote bedrijven. Denk aan banken, de olieindustrie, bedrijven uit de chemie. Bedrijven die vaak zelf interne scholingsprogramma’s hebben, maar dit inhoudelijk interessant vinden. Nudge heeft nu eenmaal een geweldig netwerk en kan echt een topprogramma leveren.’
Voor best wel veel geld
‘Inderdaad. 2495 euro. En dan nog een flinke tijdsbesteding.’
En van Van Wijhe zijn er ook mensen heen geweest?
‘Jazeker. Eenmaal zelfs drie tegelijk. Ik had toen intern een competitie uitgeschreven: wie de beste pitch over duurzaamheid hield. Maar ze waren alle drie zó enthousiast en hadden zó’n goed verhaal dat ze alle drie zijn gegaan.’
Met effect?
‘Inderdaad. We hebben inmiddels in ons bedrijf een Green Team geformeerd om de boodschap verder te brengen. Ze hebben ook intern een competitie opgezet, ‘De Groene Kikker contest’, voor het beste duurzame idee. Grappig genoeg was het de administratieafdeling die iets handigs verzon waarmee de productieafdeling duurzamer kon produceren. Een typisch voorbeeld van hoe je dingen kunt veranderen als iedereen meedenkt. Dat we ook verven op lijnoliebasis en op zetmeelbasis produceren komt hier niet uit voort, nee, maar het heeft natuurlijk wel met dezelfde duurzaamheidsgedachte te maken.
En nu geeft u een Wild Card weg
‘Ja. Kijk: wij kunnen wel als verffabrikant dat denken over duurzaamheid doorvoeren, maar wij moeten het ook weer proberen te delen met onze klanten. Alleen zo heeft het de “olievlekwerking” die het zou moeten hebben. En er zijn genoeg onderhoudsbedrijven (en houtbedrijven, de timmerindustrie kan ook mensen aandragen) die ook heel bewust met bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord ondernemen bezig zijn. Ook al uit welbegrepen eigenbelang, omdat de markt er steeds meer om vraagt. Daar willen we één jongere de kans van geven om zich in deze uitdaging te begeven.’
Ze kunnen dat ook zelf doen…
‘Ja, de inschrijving staat open voor iedereen, al is het aantal plaatsen beperkt. Ik zou het geweldig vinden als er meer onderhoudsbedrijven hun jongeren er naartoe zouden sturen. Wij stellen één toegangskaart ter beschikking, inclusief de hotelkosten. Je kunt je aanmelden via www.wijzonol.nl/wildcard. Ik hoop wel dat de deelnemer de werkuren van de vrijdag van zijn of haar baas krijgt. Zelf legt hij of zij immers het weekeind in.’
En geïnteresseerden moeten pitchen?
‘Ja, een korte presentatie geven over duurzaamheid. Op onze website geven we daar wat suggesties voor, maar ze mogen helemaal zelf weten waar ze het over willen hebben. Ik zal zelf in de jury zitten, met nog een paar andere mensen, die we nog aan het benaderen zijn. We moeten wel streng zijn. Dit keer hebben we echt maar één kaart te vergeven.’
Wat is eigenlijk uw zakelijke belang?
‘We hebben een serieuze insteek op duurzaamheid. Dat staat voorop. En ja, natuurlijk verwacht ik er ook positieve effecten van voor onze naamsbekendheid. Het past ook in onze marktbenadering. We willen het nu eens niet hebben over het potje verf, maar over het begrip duurzaamheid voor onze branche. En, nog platter: wij zijn ook maar een Nederlands MKB+-familiebedrijf, wij doen daarom niet mee aan de wereldwijde sustainability indexen. Zo kunnen we op een positieve manier laten zien dat wij ook hard werken aan duurzaamheidskwesties.’